Hei vieras, tervetuloa!

Vaikuttaa siltä että olet uusi täällä? Jos haluat osallistua keskusteluihin, rekisteröidy valitsemalla joku painikkeista ohessa!

Thingspeak-loggaus

monitmonit Viestejä: 42Member

Tarve: Cozifyssä näkyvissä olevien lämpötilojen loggaaminen säännöllisesti Thingspeak- tms. palveluun.

Minulla on isohko patterilämmitteinen talo ja siellä lämmityksenohjausautomaatiota. Sitähän tekee mieli tietysti viritellä ja koittaa hakea koko ajan parempaa optimointia, jos ei nyt isojen säästöjen toivossa, niin ainakin harrastuksen vuoksi. Lämmityksen ohjaus itsessään on Danfossin lämmityksenohjausautomaatio (Danfoss Link), mutta sekään ei pysty tallentamaan mitään historiatietoa.

Ensimmäinen käyttötapaus on tietysti huoneiden lämpötilojen loggaus ajan yli. Olisi mukava nähdä miten työpäivän aikana ja yöllä lämpötilat putoavat missäkin huoneessa ja miten nopeasti taas takaisin.

Lisäksi, maalämmön kanssa olisi kiva seurailla lämpötiloja eri putkissa ja vähän yrittää ymmärtää miten se systeemi toimii eri tilanteissa tarkemmin. Vähimmillään putket maalämpöyksiköltä puskurivaraajaan ja ne varsinaiset lämmityskierron meno- ja paluuputket puskurivaraajalta kiertoon. Jos tälläinen loggaus olisi, niin ei tarvittaisi kuin läjä Prooven lämpömittareita Cozifyyn kiinni. Parhaiten tähän käyttötapaukseen sopinee jääkaappianturi, koska siinä anturielementti on johdon päässä ja sen voisi vetää putken kylkeen kiinni eristeen sisään, jolloin mittaustarkkuus olisi hyvä. Ainoa rajoittava tekijä on tosin se, että noita Prooven antureita saa asennettua vain 8, koska ne voivat lähettää vain 8 eri kanavalla.

Tästähän voisitte tehdä hyvän paketin kauppaanne vaikka 4 kpl noita Prooven laitteita ja eristeteippiä (esim. solukumiteippi) antureiden paketoimiseksi putken ympärillle :smiley:

Lopuksi, mielestäni tämä on palvelu, josta olisin valmis maksamaan hieman. En nyt sentään kymppiä kuussa, mutta helposti euron-pari. Tosin otan toiminnallisuuden ilolla myös vastaan ilmaisena :)
«134

Viestejä yhteensä

• LinhLinh Viestejä: 5Member
    Minulla on kanssa muutama noita monitin mainitsemia Prooven antureita juuri solukumiteipillä kiinni lämmitysverkon eri osissa. Olisi mahtavaa saada ne logattua thingspeakkiin.

Samalla voisi liiketunnistimien ja ovi-/ikkuna-antureiden tilamuutokset saada talteen johonkin.
  • jounimjounim Viestejä: 99Member
    Käsittääkseni tämä pitäisi olla ihan helppo juttu, ja tuen tekemisestä on paljon puhuttu, ilmaiseen käyttöön ThinkSpeakiin saa yli 8000 lukua talentaa per päivä. ..

Oliko tätä joku jo enemmän pyöritellyt Cozifyn päässä?
    Onkos tämä loggaus aihe edennyt, olis ollu tässä pakkasilla kiva seurata kämpän lämpötiloja ja tietty niitä pakkaslukemia..
  • ArtanicusArtanicus Viestejä: 22Member
    Jos loytyy tee-se-itse henkea niin Pythonilla voi itse viritella valikappaleen. Yllapidan Python-cozify rajapintakirjastoa (https://github.com/Artanicus/python-cozify) ja sen paalle olen rakennellut oman lampotilaloggerin: https://github.com/Artanicus/cozify-temp

En ole thingspeakkia kayttanyt mutta nayttaisi loytyvan sillekkin puolelle valmis kirjasto: https://pypi.python.org/pypi/thingspeak/

Jos nyt intoudun ja ehdin niin voisin toki vasata myos suoraan tuonne syottavan esimerkin, jos ei ehdi joku toinen ensin. :-)
    Jos,joku enemmän nörtti jaksais tehdä tuohon loggaukseen jotkut Step-By-Step ohjeet millä virityksellä noita arvoja saisi loggailtua... jonnekin jotenkin :)
    Olen kasannut jonkinmoisen (melko kauhean) viritelman joka tuuppaa dataa ThingSpeakkiin. En tosin aivan taysin ymmarra tuota heidan varastologiikkaa joten ehka asiaan paremmin perehtyneet voivat valottaa. Onko ideana siis luoda uusi channel per laite? Eli jos on lampomittari kahdessa huoneessa, pitaisiko luoda kaksi eri kanavaa? Vai voiko samassa kanavassa elaa useita laitteita joissa jotenkin tagattu mika arvo on miltakin laitteelta? Olen kovin tottunut tuohon tagaus logiikkaan niin ei nyt ihan taivu aivot uuteen malliin jos se toimii noin kun luulen.
  • Pasi StåhlPasi Ståhl Viestejä: 44Member, Beta-käyttäjä
    editoi maaliskuu 2018
    Minulla yhteen channeliin ladataan 8:n laitteen lämpötilat. Eli kanavia on käytössä 3 lämpötiloille ja yksi kosteuksia varten.
    Yksi channel sisältää 8 fieldiä. Nettiliittymä piirtää jokaisesta fieldistä oman kaavion. Siksi päädyin käyttämään sitä noin. Nyt näkee aina 8:n laitteen kuvaajat kerrallaan. Jokaisen fieldin olen nimennyt laitteen mukaan.
    Voisi tietysti tehdä jokaiselle laitteelle oman chanelin ja tellentaa sitten noihin fieldeihin lämpötilan, kosteuden ja muut laitteen kertomat arvot.
    Käytän kännykässä widgettiä, joka tuo osan lämpötiloista suoraan aloitusnäyttöön. Sekin hakee 2 fieldiä/channel. Pidin mukavana, että saa aina 2:n laitteen lukemat yhteen widgetruutuun, koska kosteuksien seurantaa en kännykkään kaivannut. Lähinnä kiinnostaa ulkolämpötila, patterikierron lämpö ja kaljakaapin lämpötila.
    Pystyiskö joku tekeen pienen Step-by-Step ohjeen että miten tuota Thinkspeakia alkaas virittää, kun ilmeisesti tätä ns. perusominaisuutena ei vielä olla saamassa. Esim. Xiaomin loggaus on ihan riittävä seuraamaan hiemaan että mihin suuntaan lämpötilat on menneet, ja tämä löytyy Gatewayn appista suoraan...
    http://i64.tinypic.com/2zssot3.jpg
    Mun Thingspeaktallennus on pieni python ohjelma, joka pyörii kameravalvonnan tietokoneella.
    Ohjelma kyselee ensin arvot Cozifysta ja sitten lähettää ne Thingspeakiin. Tämä toistetaan 5 min välein.
    Cozify osuus on tehty pitkälti tältä foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan.
    Thingspeak osuus taas tehty thingspeakin sivuilta löytyvää esimerkkiä muokkaamalla. Toteutus on hieman huonohko, koska joudun koodaamaan aina uudestaan, jos lisään laitteita joiden dataa haluan tallentaa. Tai muutan laitteiden nimiä.
    Ja varmennetta taidan käyttää jotenkin väärin, koska se vanhenee aina säännöllisesti.
    Tarkoitus olisi tehdä ohjelma uudestaan niin, että data tallennettaisiin tietokantaan. Silloin ohjelma voisi paremmin mukautua lisääntyneisiin laitteisiin tai muuttuneisiin nimiin. Tuntuu vain, että ikinä ei löydy aikaa toteuttaa tätä.
  • ilkenilkeilkenilke Viestejä: 139Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    Mitä tietokantaa ajattelit käyttää? Mulla on ajatuksissa tunkee webbihotellin mukana tulleelle MySQL kannalle data. Projekti kärsii ajanpuutteesta myöskin. Onkos sun koodit gitissä @Pasi Ståhl ? Jos edes jakaa meinasit :blush: artanicuksen koodeja katselin kanssa mutta maailman lyhin määre estää tutustumista oikeesti asiaan.
    Ei ole koodeja gitissä, ku mun mielestä heikkolaatuisia räpellyksiä ei saa julkaista, ettei ne lähde leviämään.
    Tarkoitus olisi tosiaan käyttää webbihotellin tietokantaa. Ja ajattelin rakentaa koodit artanicuksen rajapintakoodeilla.
    Mun koodailut on aina vähän kokeellisia ja kehitystyö loppuu siihen, kun se toimii. Tämäkin oli ensimmäinen python ohjelmani.
    Kokeilin hieman noita artanicuksen koodeja ja niillä pääsisin eroon siitä varmenteen onkimisesta nettiselaimella. Samalla jos opettelisi datan tallentamisen sinne webhotellin tietokantaan, niin sittenhän Cozifyyn tuleekin thingspeak-loggaus. ;)
  • ilkenilkeilkenilke Viestejä: 139Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    Sehän se meitä harrastekoodareita vaivaa, vapaa ajalla ei jaksa liikaa keskittyä ja tulee kokeiltua kaikenlaista.
    Btw. Ite oon pienille kokeiluille käyttänyt gitbucketia, saa priva-repoja ilmaiseksi.
    Pasi Ståhl kirjoitti:

Ei ole koodeja gitissä, ku mun mielestä heikkolaatuisia räpellyksiä ei saa julkaista, ettei ne lähde leviämään.
    Tarkoitus olisi tosiaan käyttää webbihotellin tietokantaa. Ja ajattelin rakentaa koodit artanicuksen rajapintakoodeilla.
    Mun koodailut on aina vähän kokeellisia ja kehitystyö loppuu siihen, kun se toimii. Tämäkin oli ensimmäinen python ohjelmani.
    Kokeilin hieman noita artanicuksen koodeja ja niillä pääsisin eroon siitä varmenteen onkimisesta nettiselaimella. Samalla jos opettelisi datan tallentamisen sinne webhotellin tietokantaan, niin sittenhän Cozifyyn tuleekin thingspeak-loggaus. ;)

Jos tulee vastaan ongelmia tai muutenvaan tarviit apuja niin huutele ihmeessa. Juurikin tuo avaimien yllapito alkaa olla tuossa python-cozify kirjastossa aika vakaata ja toimivaa, ei ole enaa itsella vanhentunut avain pitkaan aikaan. 28 vuorokautta ne taitaa olla voimassa jonka aikana voi uusia saumattomasti.

Julkaisen nyt oman palikkani Thingspeakin kapalointiin joka tavallaan toimii mutta ei osaa useampaa mittaria kerrallaan:
    https://github.com/Artanicus/cozify-temp/blob/master/cozify-thingspeak-loop.py

Tuotti testeissani tollasen tuloksen: https://thingspeak.com/channels/430665
  • psysipsysi Viestejä: 79Member, Beta-käyttäjä
    editoi toukokuu 2018
    Nyt ois integraatiota testailtu, toimiihan se pienillä modiksilla:

image

Käytännössä Thingspeakissa on rajoitus, jossa upload -kutsuja saa tulla 15s välein. Tossa esimerkkikoodissa lähetetään vain 1 anturin data kerrallaan enkä jaksanut alkaa perkaamaan thingspeak -modulin sielunelämää vielä niin laitoin datan menemään anturi kerrallaan 15s välein palveluun.

Eli ruma kuin mikä mutta toimii.

Peilissäkin alkaa tietoja näkymään, siitä kuva kunhan saan napattua.

- petri
    Hieno juttu että tämä saatiin nyt Official-päivitykseen mukaan ja näytti toimivan heittämällä fiksusti. Tuota loggaustiheyttä vähä mietin että mille perusteella se toimii, täytynee seurata.

Tämä oli ehkä paras uudistus pitkään aikaan ja oikeestaan koko uusimman päivityksen käyttökelpoisin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.