Hei!
Meillä on kotona Cozify HUB 1.1 ja järjestelmään on kytkettynä mm. muutamia älypistorasioita, oviantureita, liiketunnistimia, kosteusanturi jne.
Poika on jo hetken aikaa kinunnut itselleen kunnon LED-nauhaa tietokonepöytänsä ympäristön valaisuun.
Markkinoilla on ilmeisesti monia kodin wifi-verkossa toimivia älyvalaisinjärjestelmiä (Airam, Wiz tm.) sekä ainakin ilmeisesti Philips Hue -keskittimen kautta toimiva Phillipsin Hue.
Mitä älyjvaloärjestelmää arvon foorumilaiset suosittelevat kotiin ja miksi?
Ilmeisesti Philipsin Huessa ostetaan kyseisen valmistajan älypolttimoita, jotka liitetään kyseiseen Hue-keskittimeen? Tämä keskitin ilmeisesti liitetään puolestaan Cozify Hubiin?
Tämän jälkeen älyvaloja voidaan ohjata esim. Cozifyn sääntöjen avulla, jos olen ymmärtänyt oikein?
Onko järkevintä hankki suosiolla Philips Hue vai onko sille kilpailijoita? Minkälainen on Phillipsin LED-nauhojen ja muiden polttimoiden laatu?
Miten wifiin liitettävät älypolttimot eroavat Cozifyhyn liitettävistä älypolttimoista?
Kiitokset jo etukäteen kaikille mahdollisista neuvoista!
(Muokattu 1.12.2024: korjattu typoja ja tekstiä hieman.)
Viestejä yhteensä
Kaupoissa on paljon erilaisia älyvalotuotteita, varsinkin valonauhoja. Useimmat niistä tottelevat vain omaa kaukosäädintään tai WiFin kautta omaa kännykkäappia. Cozifyyn liitettäessä pitäisi tukea Zigbee- tai Z-Wave tekiikkaa.
Minulla on käytössä yksi Philipsin valonauha, joka kyllä pariutui Cozifyn kanssa ilman Hue-keskitintä. Lisäksi käytässäni on Osramin ja Ikean valotuotteita.
Cozifyn tuetut laitteet -sivulta löytyy erilaisia vaihtoehtoja, mainittujen lisäksi myös Airam ja Lidl. Kaupassa pitää olla kyllä tarkkana, paketin päältä ei aina helposti selviä mitä tekniikkaa ne tukee.
Kiitos Mofa viestistäsi. Pystytkö kertomaan, mikä Philipsin valonauha sinulla on, kun se kerran yhtdistyy suoraan Cozifyhin ja oletko ollut siihen tyytyväinen? Millä tekniikalla sen yhdistyminen ja ohjaus tapahtuu? Vaikka Cozifyhin voikin liittää useiden valovalmistajien omia keskittimiä, niin onhan se kätevää ja kustannustehokkaampaa, mikäli ei tarvitsisi taas yhtä boxia olohuoneen nurkkaan ostaa pölyä keräämään.
Ostin sen valonauhan käytettynä tämän foorumin kirpputorilta, eli en tiedä sille muuta tuotenimeä kuin "Philips Hue LED Strip". Cozifyn laitehallinnassa se näkyy "Philips LST002".
Muistaakseni myyjä oli resetoinut laitteen, ja sen liittämiseksi ei tarvinnut kuin laittaa virta päälle ja painaa Cosifyn laitesivulla plusnappia.
Minulla se on pesuhuoneen valaistuksessa, ei erillistä ohjausta vaan se mukautuu erilaisiiin tilanteisiin sääntöjen kautta. Esimerkiksi, kun sauna lämpiää niin pesuhuoneeseen tulee tunnelmavalaistus. Ja jos saunomisen aikana ulko-ovi aukeaa tai ovikello soi, niin valo muuttuu hetkeksi punaiseksi, niin tiedän varoa etten tule saunomisasussa ulos jos vaikka sillä välin on tullut vieraita ;-)
Valonauha on toiminut vuosikausia ihan hyvin, vaikka muuten en ole Philips-tuotteiden fani.
Kiitos taas vastauksesta. Kätevä sääntöjäkin olet keksinyt luoda. Näistähän voisi olla esim. kuulorajoitteisellekin apua, eipä ole itselle tullut mieleen!
Oletko todennut jonkin muun valovalmistajan paremmaksi Cozifyn kanssa ja millä perusteilla ja toimiiko joku erityisen hyvin suoraan Cozifyn kanssa ilman erillistä hubia?
Täällä useampi Osramin led-nauha sisällä sekä pihalla pari Philips HUE:n ulkolednauhaa. Paritettu suoraan HUB:iin.
Nuo Osramit (nykyisin taitaa olla Ledvance) ovat 2 m pitkiä. Käytän niitä keittiossä ja eteisessä. Hyödynnän myös väriä, esim. kun autotallin kosteusprosentti nousee tietyn tason yli, palaa ko led punaisella.
Ulkokäyttöön tarkoitetut HUE:t ovat 5 m ja ne ovat takapihalla vajan ja talon lipan alla, syttyvät liikkeestä.
Tokmannin klubupäivät on aika usein ja silloin on saanut nuo ulkokäyttöön soveltuvat -20% hintaan
Minulla on yksi Lidl Home -hub, kaukosäädin ja yksi Lidlin LED-nauha. Lidlin LED-nauha (IAN 334431_2001) toimii kunnolla vain liitettynä Lidlin omaan hubiin. Cozifyhin sen saa liitettyä mutta edes ON/OFF -ohjaus saatika värien valinta suoraan Cozifyn applikaatiosta ei toimi. Vain LED-nauhan kirkkauden säätö toimii Cozifyn kautta.
Pystytkö Pudeman muuttamaan sekä Philipsin että Osramien värejä suoraan Cozifystä? Cozifyn tuettujen laitteiden listalla LED-nauha mainitaan tuetuksi, mutta ei ainakaan minulla toimi Cozifyn kanssa kunnolla. Vai tarvitseeko värien säätämiseen lisätä sitä varten suunniteltu sääntö Cozifyn sovelluksessa?
Juu, molempien väriä voi säätää suoraan Cozifyn kautta. Noissa ulkovaloissa en hyödynnä väriä, mutta sekin onnistuisi.
Harmi, ettei kuvan liittäminen onnistu tähän viestiin, ainakaan kännykän selaimella.
Edit:
Kiitos Pudeman nopeasta vastauksesta. Tämä on hyvä tieto.
Piti siirtyä koneelle, niin sain liitettyä noi kuvat.
Edit: Nyt vasta huomasin, että noissahan on eroja: toista voi käyttää sarastusvalona, toista ei. Samoin sähkökatkon jälkeen toinen palaa ennen katkoa olevaan tilaan, toinen ei.
Voitko tarkentaa, että missä LED-nauhassa on sarastusvalotoiminto ja missä LED-nauhassa muistaa sähkökatkon jälkeisen tilansa?
Kuvan ylempi, kosteushälytys on Osramin. Siinä tuo sarastusvalo. Alempi kuva HUE muistaa ennen katkoa olleen tilan. Näkyy noissa yläpuolen kuvissa
Kiitos näistäkin tiedoista.
Minulla ei ole kompetenssia arvoida yleisesti onko joku valo parempi tai huonompi kuin muut. Mutta kun kerran kysyit, niin yhden vinkin annan: Minulla on positiivisia kokemuksia IKEA:n (ehkä yllättävää) valaisimista tuotenimillä Mittled, Gunnarp ja Stoffmoln. Ovat toimineet vuosikausia ongelmitta osana Cozify-ohjattua kokonaisuutta, ja sopineet minun tarpeisiin. Eikä väliin tarvita mitään IKEAn omaa purkkia - pariutuvat siis suoraan Cozifyn kanssa.
Näissä vihjeissä on toki aina se vaara, että tuotevalikoimat vaihtuu, tulee uusia versioita, eikä ne olekaan välttämättä yhteensopivia. Saattaa olla että vinkit vanhenee käsiin.
Noita Stoffmoln lamppuja voiskin hommata pari eteiseen. Gunnarp näyttää poistuneen tuotevalikoimasta.
Minullakin on muuten hyviä kokemuksia useamman vuoden ajalta Ikean älylampusta
Ikea Trådfri LED, 1000 lm, 11 W, E27-kanta, 2700 Kelvin
himmennettävä, valkoisen spektri
Toiminut tuulikaapissa kattovalona, jonka syttymistä ohjaa PHILIPS Hue Motion Sensor. Molemmat paritettu suoraan Cozifyhin, minulla ei Ikean tai Philipsin Hue -hubeja ole käytössä lainkaan.
Täytynee harkita vakavasti Ikean ORMANÄS -valonauhaa, jonka pitäisi olla Zigbee 3.0 yhteensopiva.
Jos jollain on tästä kokemuksia, kuulen mielelläni.