Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Hei, tiedotamme, että vähentyneen käyttöasteen vuoksi olemme päättäneet sulkea Cozify Foorumin kuluvan vuoden 2024 jälkeen. Haluamme kiittää kaikkia Foorumin keskusteluihin osallistuneita ja kokemuksien jakamisista vuosien varrelta!

Nykyisin keskustelut ovat enemmissä määrin siirtyneet sosiaaliseen mediaan. Aktiivisempia yleisiä älykoti-keskusteluryhmiä löytää esim. Facebookin ryhmistä hakusanalla "älykoti". Keskustelua ja kokemuksien jakamista myös Cozifystä voi jatkaa edelleen näissä ryhmissä, sekä Cozifyn omien Facebook päivitysten kommentointikentissä - olemme aina kiinnostuneita kuulemaan Cozify käyttäjien kokemuksista, oivalluksista ja kokoonpanoista!

Muitathan myös liittyä Cozifyn uutiskirjeen seuraajaksi, niin saat aina viimeisimmät Cozify-kuulumiset sähköpostiisi: https://www.cozify.fi/pages/for-consumers#followForm

Cozify Tuki vastaa edelleen normaalisti kysymyksiin Cozifyn käytöstä, ja auttaa ongelmanratkaisuissa osoitteesta tuki@cozify.fi

Foorum sulkeutuu vuoden 2025 alussa. Foorumin loppumisen osalta foruumin ja käyttäjien tiedot poistetaan.

Ubisys ja Osram

KhkkKhkk Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 110 ✭✭

Olisiko tästä Osram plugien ja Ubisys laitteiden yhteensopivuusongelman ratkaisusta mitään aikatauluja.Nyt alkaa pikkuhiljaa "nyppimään" tämä virhetilanne.12 kpl Osram Plugeja toimimattomana ja 4 muuta Osram tuotetta lisäksi.

Viestejä yhteensä

  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Itselläni tämä oireilee siten, että Osram Plugit, Ostamin lamput + yllättäen Philipsin Hue Dimmerit katoaa Cozifyn näkyvistä. Saa toki takaisin resetoimalla. Onko sinulla joku sellainen yhteensopivuusongelma siis, joka ei katoa resetoimalla?

    Tämä laitteita kadottava bugihan on Ubisys:n releen bugi, jolle Cozify ei tietysti sinällään voi mitään. Cozifyltä kuulin meilissä sen verran, että Ubisys:n korjaus on tulossa ja jaellaan Cozifyn kautta lähitulevaisuudessa.

    Ubisys on kyllä luvattoman hidas ollut tämän bugin korjaamisen kanssa...
  • IlkkaIlkka Member Viestejä: 79 ✭✭
    editoi huhtikuu 2019
    Mä paritin kaikki Ubisyssin S1 ja S2 -kytkimet suoraan Philips Hue -bridgeen ja sitä kautta myös Cozifyyn. Aikaisemmin ne toimi hyvin suoraan Cozifyn kanssa joten se ei ollut ongelma. Nyt vain näkyvyys on laajempi kun kytkimet on Hue-bridgessä.

    Ubisyssiltä tulee kyllä firmispäivityksiä mutta ne tulee varmaan viiveellä Cozifyn kautta. On myös Ubisys-bridge kun sain sen käytettynä halvalla ebaystä. Uusimmat Ubisys-firmikset pariutuvat Hue-bridgen kanssa. Vanhempien kanssa oli ongelmia Huen kanssa mutta ei Cozifyn.
    Post edited by Ilkka on
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Tuota en ollut tullut ajatelleeksikaan, että ne voisi parittaa Hue Bridgeen. Eikös Bridgen verkossa sitten ole sitä ongelmaa, että Ubisys pudottelisi muita vehkeitä verkosta?
  • KhkkKhkk Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 110 ✭✭
    Onko mitään korjauspäivitystä Ubisysiltä vieläkään?
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    En ole minäkään kuullut mitään Cozifyltä asian suhteen. Mutta tajusin nyt viimeisimmän verkosta putoamisen myötä sen, että mulla tämä liittyy jotenkin pariston loppumiseen niistä laitteista, jotka ovat liittyneet verkkoon Osram Plugin kautta. Nyt kolme viimeistä kertaa on käynyt niin, että kun olen liittänyt laitteita takaisin verkkoon, niin sieltä on tupsahtanut heti ensimmäiseksi ilmoille pariston loppumisviesti. Eli teoriani on se, että pariston loppuminen on jotenkin aikaansaanut noiden laitteiden putoamisen verkosta.

    Olen tilannut nuo kaikki pariston loppumis- ja verkosta putoamisviestit sähköpostiin ja pystyn sieltä varmentamaan, että ajallinen yhteys on ollut viimeisellä kolmella kerralla.

    Sitä en sitten tiedä, miten tuo Ubisys tähän liittyy...

    Pystyn mahdollisesti testaamaan casen vielä esim. vaihtamalla uuden patterin ja sitten laittamalla melkein tyhjän patterin takaisin laitteeseen. Let's see...
  • JereJere Member, Cozify Viestejä: 58 mod
    Korjauspäivityksestä ei ole valitettavasti vähään aikaan tullut Ubisysiltä tilannepäivitystä, mutta ongelmasta on nyt teoria.

    Laitteet havaitsevat toisen ZigBee-verkon samalla ID:llä ja vaihtavat tämän takia verkkotunnusta. Tämä taas johtaa siihen, että osa laitteista seuraa perässä uudelle tunnukselle, ja osa ei.

    Tämä kyllä selittäisi, miksi osa laitteista pysyy kiinni verkossa, ja osa ei. Seuraamme tilannetta, ja ilmoitamme kyllä kaikille, kun ongelma on viimein korjattu.

    - Jere / Cozify
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    @Jere , nyt kun tuo ongelman juurisyy on tunnettu, niin tiedätkö, ehkäiseekö ongelmaa se, että Ubisys:n laitteet siirtää Huen verkkoon ja käyttää niitä Huen kautta? Loppuuko silloin Cozifyyn liitettyjen laitteiden putoilu? Vai siirtyykö ongelma sitten Huen verkkoon ja niitä alkaa putoilemaan sieltä sitten?
  • JereJere Member, Cozify Viestejä: 58 mod
    @monit Tätä ei ole vielä testattu, mutta olettaisin että Huen kanssa laitteet voisivat ehkä toimiakin.
    Ubisys on todennäköisesti tehnyt muutoksia omiin laitteisiinsa ihan sitä varten, että heidän laitteensa saa Philips Hue Bridgeen kiinni ilman ongelmia. Toisin kuin meidän Hubimme kanssa, jolla muutosten teko heillä tuntuu kestävän suoraan sanottuna kohtuuttoman kauan.

    Jos päätät kokeilla tätä, ilmoitathan tuloksistasi. Viemme tiedon sitten eteenpäin muille ongelmasta kärsiville. =)

    - Jere / Cozify
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Ajattelin tosiaan jossain vaiheessa tuon tehdä. Mutta ongelmahan on hyvin satunnainen. Olen nähnyt sen tapahtuvan 2 viikon - 3 kuukauden välein. Eli sitten varmaan pitää odottaa sellaiset 6 kk, että voi olla melko varma, että ongelma ei enää esiinny. Mutta ilmoittelen sitten.
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    editoi heinäkuu 2019
    @Ilkka mainitsit yllä, että olet parittanut Ubisys:n laitteet suoraan Hueen. En onnistu tekemään tätä millään.

    Siis ihan lamppuinako Hue nuo näkee? Eli siis Light setup ja Add light?

    Firmis mulla on S2:ssa Cozifyn mukaan 1.12/1.97 ja S1:ssä 1.13/1.97, jotka ovat Ubisys:n omien sivujen mukaan viimeisimmät versiot.

    Vai tarvitaanko tuohon Ubisys:n oma Bridge jotenkin väliin?

    Tai osaako mahdollisesti @Jere vastata tähän?
  • JereJere Member, Cozify Viestejä: 58 mod
    Mekään emme ole saaneet Ubisysejä paritettua Hue Bridgeen. Ei ole varmaa, onko se edes mahdollista, mutta jos on, niin ohjeet siihen saa varmasti suoraan Ubisysiltä kysymällä.

    - Jere / Cozify
  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Laitoin ongelmasta kyssäriä Ubiysille ja sieltä tuli hyvin seikkaperäinen selostus asiasta. Kopsaan sen tähän nyt suoraan (viestissä alempana).

    Yhteenvetona ymmärtäisin, että ongelma johtuu monen eri laitteen yhteisvaikutuksesta ja toisaalta siitä, että ongelman synnyttävää tilannetta ei ole speksattu Zigbee-standardissa alunperin kunnolla (PAN ID:n vaihto). Yksittäistä aiheuttajaa tai syypäätä tässä on vaikea nimetä.

    Ratkaisun avain sen sijaan on kuitenkin Cozifyllä itsellään, ei Ubisys:llä. Ubisys ei nähdäkseni tälle voi tehdä mitään. Itse asiassa ei voi Cozifykään, koska ratkaisu riippuu heidän Zigbee-modulinsa (Telegesis) päivityksistä eli Silicon Labsista. Mikäli sieltä joskus tulee päivitys, niin sen jälkeen Cozify voi julkaista korjauksen. Mutta ainakin Ubisys:n mukaan Silicon Labs on nihkeästi julkaissut päivityksiä tuohon Telegesis-moduuliin.

    Cozify voi korjata jos tässä on jotain nyt väärin.

    Sivumainintana muuten mielenkiintoinen tuo pointti siitä, että Marvelin Zigbee-moduuliin perustuvat Osram plugitkin ovat jo "vanhentuneita" eikä niihin kannata enää odottaa päivityksiä. Itse olen pitänyt Osram plugeja Cozifyssä kiinni, mutta nythän voin siirtää ne Huen verkkoon (jossa niitä ei voi päivittää). Huen verkossahan ne tuskin enää putoavat, kun eivät ole Cozifyn komennuksessa. Koko hommahan juontuu siitä, kun Osramin laitteet eivät kuuntele tuota Cozifyn lähettämää "vaihda PAN ID" -komentoa.

    Loppukaneettina mielestäni Cozify voisi ohjeistaa asian selkeästi käyttäjille esim niin, että jos käyttäjällä on sekä Ubisys- että Osram -laitteita, olisi hyvä pitää Osramin laitteet Hue Bridgen takana. Cozifyhän voisi aina vedota Osramin "puutteelliseen Zigbee-toteutukseen".

    ---------------------------------------------------

    - Cozify reported an issue in connection with their hub, OSRAM devices and our products, where devices would fall off the network
    - We immediately started investigations and requested cozify to send us sample devices, which they did. We received their hub, an OSRAM light and a hue sensor
    - We’ve setup a testbed and tried to reproduce the condition that led to the malfunction of the OSRAM devices
    - We’ve managed to isolate the issue, which manifests as follows:
    - The ubisys devices detected a so-called PAN-ID conflict. We’ve seen that sometimes false positives occur, i.e. a PAN-ID conflict is detected, while there is actually none. This can happen because of a 16-bit CRC collision, i.e. packets get corrupted but such corruption is not detected. There is a certain probability that this can occur. Once that occurs, the device reports a PAN ID conflict
    - The cozify hub, or rather the Silicon Labs (Telegesis) Zigbee module inside their hub, receives the PAN ID conflict message and immediately instructs all devices on the network to change to the new PAN ID
    - The OSRAM lights don’t process the PAN-ID change properly, whereas all other devices change to the new PAN-ID
    We’ve shared full details of the analysis with cozify and Silicon Labs

    We have also brought this issue to the attention of the appropriate working group within the ZigBee Alliance and the agreement there was that the hub would not unconditionally change PAN IDs, because of 1) the inevitable potential of false positives, and 2) a severe security risk (no knowledge of security credentials required to initiate a PAN-ID conflict). We, as ubisys, suggested that PAN ID conflict messages should be suppressed altogether, but this position was not shared by the majority of ZigBee Alliance working group members. Instead, the agreement was, as stated as above, that the hub should involve the user or take other verification action prior to, if ever, switching to a new PAN ID.

    Silicon Labs, after acquisition of Telegesis, has apparently lowered the priority on supporting customers using Telegesis modules and the change in the firmware of the Telegesis module is still pending. As far as we know, the change has been implemented, but it did not yet pass QA – and that is for an extended period of time now. So cozify is unfortunately not in a position to upgrade their hub regarding its core zigbee functionality.

    OSRAM has changed suppliers (the defective model was using Marvell silicon and the Marvel Zigbee stack). Their previous silicon vendor, Marvell, has discontinued its Zigbee product line and as a matter of fact there is no support for their Zigbee stack – no bug fixes etc. This means the defective OSRAM unit will not receive a bug-fix firmware release.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.