Hei vieras, tervetuloa!

Vaikuttaa siltä että olet uusi täällä? Jos haluat osallistua keskusteluihin, rekisteröidy valitsemalla joku painikkeista ohessa!

Valot päällä sähkökatkon jälkeen

MattiGrönroosMattiGrönroos Viestejä: 1Member
Hubi on mökillä seudulla, jossa sähkökatkoja on verraten usein. Osa katkoista on sellaisia lyhyitä muutaman sekunnin kestoisia, joista ei edes tule sähkölaitokselta tietoa. Eräänlainen ongelma on, että sähkökatkon jälkeen ikealaiset zigbee-lamput ovat päällä, vaikka ennen katkoa ne olisivat olleet pois päältä, ja mökki loistaa hämäläisessä pimeydessä kuin Naantalin aurinko. Triviaaliratkaisu tietysti on ottaa lampuista sähköt pois mökiltä poistuttaessa, mutta se ei ole vallitsevan tahtotilan mukaista. Olisikohan hyvää vinkkiä hoitaa asia automaatiolla? Sille kaiketi ei voi mitään, että lamput syttyvät saatuaansa sähköä, mutta loogista olisi, että hubi palauttaisi käynnistyttyään ne katkoa edeltäneeseen tilaan.

Viestejä yhteensä

• ilkenilkeilkenilke Viestejä: 145Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    Saman ongelman kanssa joskus tapeltu ihan kotona, ennenkuin sähköyhtiö veti kaapelit maahan.

Vaihtoehtojahan niille on. Itse olen aikanaan käyttänyt sekä eräänlaista Yön tarkistukset -teemaa, joka sammutti valoja ja tarkisti kertaalleen ovet 3 kertaa yön aikana, että ihan valoanturia. Suunnilleen sääntönä niin, että Poissa teemaan kytkettynä "Sytytä valo, kun liikettä". Sytytä-kohtaan kaikki valot, ja asetuksissa "Sammuta, kun ei liikettä" arvoon "0.1 min".

Mä en tosin mene vannomaan toimiiko nuo kuinka hyvin jos on paljon sähkökatkoja. Kenties siihen olisi järkevämpi käyttää hämäräanturia. Ehkä joku enemmän perehtyneempi kertoo enemmän.
  • samppasamppa Viestejä: 574Member, Cozify mod
    Sähkökatkoksen jälkeinen tila riippuu valmistajasta, eli joskus valo tai pistorasia menee pois päältä (esim. philips pistorasiaohjain), syttyy (esim. useat valot) tai palaavat edelliseen tilaan.

Hubissa on sääntö, jolla laitteen tilan voi pakottaa päälle tai pois ("Estä laitteen tilan muutokset"-sääntö). Tällöin laitteen tila pakotetaan haluttuun tilaan eikä edes napin painamien tai muut säännöt auta (tila palautuu heti automaattisesti).

Tämä on näppärä sääntö esimerkiksi "Poissa"-teemaan, jolla voi estää valojen syttyminen sähkökatkoksen jälkeen. Ja "Kotona"-teemassa minulla esimerkiksi on kesämökin vesipumppu ja lämminvesivaraaja, joiden pistorasiat jäisivät muuten sähkökatkoksen jälkeen ärsyttävästi pois päältä.

t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.