Hei vieras, tervetuloa!

Vaikuttaa siltä että olet uusi täällä? Jos haluat osallistua keskusteluihin, rekisteröidy valitsemalla joku painikkeista ohessa!

Uusi versio, tai pari viimeistä

jakeroljakerol Member Viestejä: 30
Onko mitään mahdollisuutta estää hubin ohjelmiston automaattinen päivitys? Nyt se tapahtui kun olin lomamatkalla ja sen myötä omat monitorointisovellukset menivät kyykkyyn. Muutenkin tuntuu vähän tylyltä kun yhtäkkiä olit missä päin maailmaa tahansa niin sovellus sanoo että nyt en sitten toimi ellet lataa uutta versiota.

Sitten toinen havainto, viimeisimmän päivityksen myötä kommunikaatio hubin ja sovelluksen välillä on muuttunut varsin tahmeaksi. Teeman klikkaamisen jälkeen saa odotella tyyliin kymmenen sekuntia ennen kuin mitään reaktiota tapahtuu, joskus näyttö hyppää listan alkuun ja sitten pitää vierittää takaisin teeman kohdalle tarkistamaan menikö päälle.

Positiivista on että viimeisten versioiden myötä Osramin lamput ovat muuttuneet erittäin luotettaviksi ja on kiva kun firmiksen voi päivittää Cozifyn kautta.

Viestejä yhteensä

  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    Törmäsin tänään osittain samaan vaivaan, kun Cozify hubin käyttäjä käynnisti sovelluksen ja sehän olikin päivittynyt sitten viime kerran ja vaati tilaamaan uuden salasanan sähköpostilla. Hieman oli hankaluuksia kun ei luurista saanutkaan niin vain tuota uutta salasanaa kaiveltua (tämä toki johtui enempi siitä että kaikkia email tilejä ei oltu ko. luurin asennettu), ja käyttäjältä tuli aika paljon perkeleitä systeemin kankeudesta.

    Onko tuo salasanan uusiminen vakiokäyttäjille ihan välttämätöntä jokaisen päivityksen jälkeen, mietin esim. tilannetta jossa olisi pitänyt saada reissun päällä vaikka live videokuvaa kodista (tai joku reset ym), ja siihen sitten tuleekin tunnuksen aktivoinnin vuoksi tuollainen pitkä, mahdollisesti jopa kymmenien minuuttien viive että saadaan yhteys auki?

    Ymmärrän kyllä että kun lisää hubiin uuden käyttäjän niin tunnistautuminen vaaditaan, mutta tuo uusiminen jokaisen päivtyksen jälkeen ei ehkä ole käytettävyyden suhteen kaikkein toimivin systeemi. :neutral:
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 649 mod
    Olemme päättäneet jo heti alussa ettei päivityksiä voi mitenkään estää. Ja mielestämme se on hyvä asia.

    On toki harmillista että siitä on aiheutunut vaivannäköä, mutta pyrimme ennemmin minimoimaan niistä aiheutuvat ongelmat kuin keräämään lisää vakavampia ongelmia päivityksiä viivästyttämällä ja eri versioita tukemalla.

    Päivitystä hankaloittaa applikaation päivitysten saatavuuden huono ennustettavuus sovelluskaupoissa, eli joskus menee useita päiviä ennnenkuin applikaatio on ladattavissa osalle asiakkaista vaikka suurin osa on sen jo saamut.

    Salasanaa ei pitäisi kyllä tarvita uusia joka päivityksen jälkeen. Eli kyse voi olla josain muusta. Tai sitten siellä on bugi, jota ei ole vielä löydetty.

    t. Samppa
    t. Samppa \ Cozify
  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 153 ✭✭
    samppa kirjoitti:

    Olemme päättäneet jo heti alussa ettei päivityksiä voi mitenkään estää. Ja mielestämme se on hyvä asia.

    On toki harmillista että siitä on aiheutunut vaivannäköä, mutta pyrimme ennemmin minimoimaan niistä aiheutuvat ongelmat kuin keräämään lisää vakavampia ongelmia päivityksiä viivästyttämällä ja eri versioita tukemalla.

    Päivitystä hankaloittaa applikaation päivitysten saatavuuden huono ennustettavuus sovelluskaupoissa, eli joskus menee useita päiviä ennnenkuin applikaatio on ladattavissa osalle asiakkaista vaikka suurin osa on sen jo saamut.

    Salasanaa ei pitäisi kyllä tarvita uusia joka päivityksen jälkeen. Eli kyse voi olla josain muusta. Tai sitten siellä on bugi, jota ei ole vielä löydetty.

    t. Samppa

    Mä oon samaa mieltä, kannattaa pitää väkisin päivitykset päällä. Paljon helpompaa pitkän päälle.
    Ja oon myös samaa mieltä, että vieläkin tuo kirjautumissysteemi kaipaisi hiontaa, mutta ymmärrän oikein hyvin että se ei nouse kovin korkealle koska tuo on jo kohtalaisen hyvä tapa kirjautua.

    Mutta annan esimerkin.
    Oltiin menossa ulkomaille, ja pyysin isääni vahtimaan Cozifyä. vaikka laitoin sen "kutsu perheenjäseniä" linkin hänelle, ette usko miten monta "helvetinperkelettä" kuului välissä ennen kuin homma saatiin toimimaan. :smile: toki ongelma on enemmän vastaanottajan päässä, mutta laitettahan varmasti halutaan myydä ajatuksella "ihan kaikille sopiva".
    Mä kyllä ite pärjään, koska sellaista teknistä tuotetta ei ole olemassa, jota en alkaisi virittelemään ja kikkailemaan sen kanssa.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 649 mod
    Tuo käyttöönotto kokemus ja kutsuminen on meille erittäin tärkeää, joten olisi todella mielenkiintoista tietää mitä kulmia siitä voitaisiin vielä hioa, että tulisi vähemmän ylimääräisiä haasteita ja kiroilua? Eli myös ihan pikkutarkkoja juttuja, joihin voisimme keksiä parannuksia että käyttö olisi sujuvampaa.

    t.Samppa \ Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    samppa kirjoitti:



    Salasanaa ei pitäisi kyllä tarvita uusia joka päivityksen jälkeen. Eli kyse voi olla josain muusta. Tai sitten siellä on bugi, jota ei ole vielä löydetty.

    t. Samppa

    Voi hyvinkin olla että tässä omalle kohdalle sattuneessa ei ollutkaan kyse päivityksen jälkeisestä salasanan uusimisesta; luin jostain toisesta ketjusta että Cozify pyytää salasanaa jos edellisestä käyttökerrasta on kulunut tarpeeksi kauan aikaa. Olisiko voinut olla tuossa se syy?
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 649 mod
    Jos appista käyttää edes parin viikon välein, niin security token pysyy tuoreena, eikä uudellenkirjautumista tarvita.

    t. Samppa \ Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    No melko vähän tuota tulee käytettyä koska käytöliittymä on kovin kömpelö siihen että ohjaisi valoja/muuta sen kautta. "Älykodin" ohjaus tapahtuu enimmäkseen automaattisesti (mihin toki pyritäänkin), osaltaan seinäkytkimien/kaukosäätimien ja älykaiuttimien kautta ääniohjauksella.

    Jotta Cozifyä viitsisi käyttää jokapäiväisenä "kaukosäätimenä", olisi käyttöliittymään tultava merkittävä muutos. Nyt systeemin on hajautettu useammalle sivulle joista ei käyttäjä edes pysty valitsemaan haluaamansa oletukseksi, saati että olisi muokattavuuta ja esim. laitteita voisi ohjata puhelimen näytöltä ilman virheitä, nythän milloin mikäkin laite lähtee päälle/sammu tai saa vahingossa auki jonkun asetusvalikon kun sivuja selaa.

    Mitenkäs se ImperiHome appin kanssa yhteensopivuus etenee, siitähän oli jossain vahemmassa viestiketjussa jttua?
  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 153 ✭✭
    samppa kirjoitti:

    Tuo käyttöönotto kokemus ja kutsuminen on meille erittäin tärkeää, joten olisi todella mielenkiintoista tietää mitä kulmia siitä voitaisiin vielä hioa, että tulisi vähemmän ylimääräisiä haasteita ja kiroilua? Eli myös ihan pikkutarkkoja juttuja, joihin voisimme keksiä parannuksia että käyttö olisi sujuvampaa.

    t.Samppa \ Cozify

    No ongelmahan oli tässä kohtaa sillä tasolla, että isälle sähköpostin kuvakkeen löytäminen puhelimesta vie aikaa. Sitten koska se sovellus edes synkkaa sähköposteja ja sieltä kaikkien lukemattomien seasta se oikea sähköposti pitäisi vielä löytää.

    Itse ajattelisin, että sovellukseen olisi hyvä pystyä kirjautumaan jollain kiinteällä salasanalla. Käyttämättömän istunnon vanheneminen saisi edelleen olla, vaikkapa se pari viikkoa mitä tuossa ylhäällä lukee. Sen jälkeen kirjautua pitäisi taas salasanalla (jopa laitekohtaisesti salasana).

    Tarvittaessa lisäturvan voisi hoitaa 2-vaiheiselle kirjautumisella, jonka voisi joko hyväksyä toisella mobiililaitteella (Mallia Google Authenticator tai Microsoftin vastaava, heittää jonkin pop-upin että uusi kirjautuminen, hyväksytäänkö vai ei).
    Lisävaihtoehtona on sähköposti tai mieluummin jopa tekstarihyväksyntä koodilla, jos se pääkäyttömobiililaite on huonona.

    Pääkäyttäjyys eli kirjautumisten sallinta olisi varmasti hyvä olla vain sen yhden mobiililaitteen kautta tapahtuva. Jos se menee rikki, niin siinä tapauksessa tekstari.
    Tässäkin skenaariossa pitää vähintään kerran tehdä temput terävät että saa viritettyä pääkäyttäjän laitteen ja mahd. varavaihtoehdot/2-vaiheisuuden kirjautumiselle.


    Mutta ei näihin yhtä oikeaa vastausta ole. Osalle käyttäjistä homma on vähän haastavaa koska perustaidot eivät ole kummoiset.

    Ja Makron kommenttiin lisäten, mulla kanssa vanhenee istunto aika monesti koska normitilanteessa en tarvitse mobiililaitetta. Kaiken säädön pyrin tekemään niin että mahd. vähän tarvitsee edes itse tehdä mitään, käytössä ei just nyt ole kuin pari lisänappia (kahvinkeitin päälle 30 minuutiksi ja yöhälyt eli ns. kuorisuojauksen saa napista päälle erikseen).
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    Kiinteä salasana voisi olla näppärä, jos tuolle istunnon vanhenemiselle ei saa määriteltyä pidempää aikaa. Tuli viimeviikolla vahingossa laukaistua murtohälytys, niin olihan harvemmin luurilla Cozifytä ropeltava hankala saada se pois kuitattua, käytännössä ei edes onnistunut tuo uuden salasanan/aktivointitunnuksen tilaamisen vuoksi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.