Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Philips Hue polttimot eivät toimi

ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
editoi kesäkuu 2018 kohteessa Support
Olen ollut kohta varmaan vuoden onnellinen Cozifyn omistaja mutta tässä muutama kuukausi sitten kävi ensimmäisen kerran niin, että kaikki Philips Hue polttimot sekä muutama Motion Sensor muuttuivat "harmaaksi" laiteluettelossa. Samaan aikaan minulla oli kotona Surface Book 2 testikäytössä, joten oletin liittyvän jotenkin siihen/sen lähettämiin taajuuksiin ja sainkin valot takaisin muutamalla resetillä.

Nyt tänään tämä tapahtui toisen kerran enkä ole saanut valoja takaisin näkyviin, Philipsin Hue appi tunnistaa kyllä lamput mutta Cozifyssä kaikki ovat harmaana, osa putkahtelee vähän väliä näkyviin mutta palaa nopeasti takaisin harmaaksi. Jälleen kerran, kotiin on tullut tänään uusi laite, Macbook Pro...

Ottaako Cozify purkki häiriötä muista laitteista? Olen vaihtanut Zigbee kanavaa, Wifi-verkkojen kanavia, pitänyt Macbookin suljettuna yms yms.

Osaisiko joku auttaa miten saada valot takaisin, ilman kokonaista resettiä ainakaan, kiitos ja mukavaa juhannusta kaikille! :)

EDIT: lisäyksenä vielä että kaikki muut laitteet toimivat, 433MHz pistorasiat, kaukosäätimet (ei HUE säädin), lämpömittarit, ovisensorit

Viestejä yhteensä

  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    Oletko kokeillut siirtää Cozify HUBia eri paikkaan? Onko sen lähellä/vieressä mahdollisesti jotain laitteita jotka voisivat aiheuttaa häiriöitä?
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    HUBi on itselläni työpöydällä, modeemin ja HUEn sillan välissä, tiedän, huono paikka... mutta laite on ollut alusta asti sijoitettuna näin eikä muita ongelmia laitteen kanssa ole ollut.
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    Jos vaan on sopivasti piuhaa tarjolla niin kokeile ihmeessä siirtää eri paikkaan. Jossain vanhemmissa viesteissä taisi olla vinkkejä etäisyyksistä, en tähän hätään kyllä tarkempaa ohjetta löytänyt.
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    Huomenta, aamulla herätessä oli kaikki HUE polttimot palautuneet käyttöön mutta Motion Sensorit pysyvät harmaina. Aamuyön tunneilla tuli siirrettyä myös HUB sekä Hue Bridge toiselle puolelle huonetta, samalla siirtyivät myös hieman keskemmälle asuntoa, aikaisemmin olivat aivan asunnon toisessa nurkassa johtuen modeemin pistokkeesta...

    About 10m päähän siirtyivät, laitoin ne ikean laatikoston vastakkaisille puolille jotta HUE ja HUB ei olisi aivan vierekkäin. Samalla tuli pieni kehitysehdotus tuohon HUBiin, siinä voisi olla ns. ruuvireijät pohjassa kiinnitystä varten.

    Motion sensorit eivät vieläkään palautuneet normaaliksi, johtuisiko tuosta eilisestä kanavien säädöistä, muutin myös Zigbee kanavaa?
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    Juu jos Zigbee kanavaa vaihtaa niin joutuu resetoimaan, ainakin itsellä kävi Huen PIR antureiden kanssa niin.
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    Hmmm, resetoin tuossa pari tuntia sitten kaikki motion sensorit ja nyt yksi niistä on jo harmaalla...

    Mikähän näiden sensoreiden "normaali" paristotaso on, nyt näyttää 2,9V ja jos siellä on kaksi AAA patteria niin eikös tuokin liene ihan normaali?
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,228 admin
    Laitteen paristotaso 2,9 on normaali
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    Näin vähän ajattelinkin. Kiitos muuten jo nyt teille molemmille vastaajille, mukavan aktiivista näyttää tällä foorumilla olevan vaikka ajattelin että onko nyt kuitenkaan.

    Tuo yksi harmaaksi mennyt motion sensor palasi toimintaan kun toin sen hetkeksi lähemmäs HUBia... liekö HUBi nyt jotenkin huonommassa paikassa vai onko vaan "alkukankeutta", täytynee seurata miten nuo tuosta alkaa toimimaan.
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    editoi kesäkuu 2018
    Vaihdoin parin Motion Sensorin paikkaa ja edelleen yksitellen joku sensoreista menee harmaaksi ja palautuu ehkä itekseen takaisin normaaliksi tai sitten jos tuon sensorin lähemmäs hubia niin palautuu.

    Onkohan tuolla Zigbee kanavan vaihdolla ollut vaikutusta, mikähän on parhain kanava, riippuu varmaan paljon ympärillä olevista taajuuksista, pystyykö noita kanavia haistelemaan millään softalla, niinkuin Wlan verkko pystyy?

    EDIT: pitäisikö/kannattaisiko HUEn ja HUBin Zigbee kanavat olla samat...?

    EDIT2: kannattaako tuota HUE bridgä edes pitää seinässä kiinni? Tällä hetkellä sen kautta toimii ainoastaan tuo Hue kaukosäädin koska sen toiminta HUBin kautta on ollut ainakin aikaisemmin todella surkea.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,228 admin
    Tuossa noista wlan ja zigbee verkoista: https://forum.cozify.fi/discussion/comment/2966#Comment_2966
  • makromakro Member Viestejä: 226 ✭✭
    ppuhakka kirjoitti:

    Onkohan tuolla Zigbee kanavan vaihdolla ollut vaikutusta, mikähän on parhain kanava, riippuu varmaan paljon ympärillä olevista taajuuksista, pystyykö noita kanavia haistelemaan millään softalla, niinkuin Wlan verkko pystyy?

    WiFi skannerit ei Zigbee kanavia näytä, mutta joissain on sentään tuki ulkoiselle USB liitäntäiselle Zigbee tikulle jonka avulla nekin saa näkyviin. Esim. macOS puolella WiFi Explorer Pro (https://www.adriangranados.com/apps/wifi-explorer-pro) ne näyttää kun siihen liittää lisäksi sopiva tikun: https://www.digikey.com/products/en?keywords=Z357PA30-USB-P-NC-N

    Ylipäätään 2,4 GHz alue on täynnä kaikenlaista tauhkaa häiritsemässä, kuvassa esimerkkinä spektrianalysaattorin löydös kaverin käynnissä olevasta mikroaaltouunista. :smiley:

  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    Löysinkin tuon Pudemanin linkkaaman sivun ja tästä viisastuneena vaihdoin sekä HUE Bridgen että HUBin kanavalle 15, ei "pitäisi" olla niin paljoa ainakaan häiritseviä Wifejä sillä kanavalla.

    Tein tämän vaihdoksen aamulla ja ainakin tämän koko päivän on kaikki Motion Sensorit toimineet normaalisti, seurataan siis tilannetta näillä asetuksilla!
  • ppuhakkappuhakka Member Viestejä: 14
    editoi heinäkuu 2018
    Morjes taas,

    valot ja sensorit toimivat kohtalaisesti koko kesäkuun, paikoitellen oli joko joku lamppu aina harmaana tai vastaavasti jokin tunnistin harmaana. Eilen pimeni jälleen suurinosa, puolet sensoreista ja 80% lampuista enkä saa niitä palaamaan millään ilveellä. Hienoa sinänsä että huomenna on lähtö viikon lomalle ja olisi tietysti hirveän hienoa jos järjestelmä toimisikin, nyt ei hirveän isolla luotolla voi matkaan lähteä. Osaisiko joku Cozifyn porukka sanoa tähän jotain....?

    Kiitos!

    EDIT: Seurasin tuossa hetken Cozify appia ja huomasin että vain muutama lamppu on kerrallaan "aktiivisena" ja aina kun esim. 2 lamppua menee harmaaksi niin kaksi muuta menee valkoiseksi, ihan kuin jokin maksimimäärä olisi täynnä. Lamppuja on kuitenkin yhteensä vain 16 kappaletta ja motion sensoreita 4 kpl

    EDIT2: tuossa lamppujen aktiivisuudessakaan ei tunnu olevan minkäänlaista järkeä, olohuoneen kattovalossa on 4 spottia, joista yleensä 2 kpl on aktiivisena ja 2 kpl harmaana ja tämä saattaa vaihdella että mitkä kaksi toimii ja mitkä ei. Olohuoneen valaisimeen on n. 3 metriä hubilta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.