Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Uudiskohteseen Cozify HUB

RakentajaRakentaja Member Viestejä: 4
editoi toukokuu 2017 kohteessa Yleistä kotiautomaatiosta
Onko Cozify jo niin luotettava ja kattava, että uskaltaa laittaa jo sähkösuunnitteluun mukaan Cozify hubin? Verrataan esim. KNX tai DALI järjestelmiin jotka ovat johdollisia ja huomattavasti kalliimpia ratkaisuja​?

Minulla ei ole kokemusta Cozifyn järjestelmästä joten mitä kannattaa huomioida uudiskohteessa? Kyseessä on 210m2 kivitalo 2 kerroksessa.

Näkemykseni uudiskohteessa olisi se, että perinteiset kytkimet voisi jättää pois ja lisätä tilalle paljon pistorasioita ympäri taloa niin ettei jää montaa metriä pistorasioiden väliin.

Led nauhat ovat vain 2m pitkiä. Eikö niitä saa pidempinä? Suunnitelmasani on tarkoitus tuottaa epäsuoraavaloa led nauhoilla valolistojen takaa. Näin 2 metriä pitkillä led nauhoja saa hommata tuhottomasti. Sopiiko näihin nauhoihin mikä tahansa RGBW vahvistin niin voi jatkaa nauhaa aina lisää 5m kerrallaan. Esim. 20m?

Värien säätö ei ole niin tärkeetä kuin värisävyn säätö ja tämän pitäisi tapahtua automaattisesti kellonajan mukaan.
Post edited by Rakentaja on

Viestejä yhteensä

  • IlkkaIlkka Member Viestejä: 79 ✭✭
    Moi,

    Philips Hue LightStrip Plus nauhaa voi jatkaa kymmeneen metriin saakka yhden metrin lisäpaloilla. Kaikki tulee samaan pötköön.

    Itse ehkä joudun värkkäämään tai tilamaan netistä jonkun viritelmän niin että jatkopalat voi liittää vapaammin pienen raon kanssa. Sitten saa saman nauhan taipumaan myös liesituulettimen alle.

    LightStrip Plus on todella hyvä. Vanhat halogeenit sai lähteä alta pois.
  • RakentajaRakentaja Member Viestejä: 4
    editoi toukokuu 2017
    Philips Hue LightStrip Plus nauhaa näköjään pystyy jatkamaan 1m paloissa, mutta on kallista. Sen metrin lisän hinta on 40e. Joten 8m lisää tulee hinnaksi jo 320e + itse laite päälle 80e. Tämä on kallis hinta siitä että laite kestää vain 20 000h jonka jälkeen saa uusia. Lisäksi näitä n.10m pätkiä tarvitaan n.12kpl taloon.

    Tämän takia olisi hyvä tietää jos joku on onnistunut saamaan RGB vahvistimen/toistimen toimimaan Lightstripin kanssa. Idea on yksinkertainen. Näyttää LightStripissä olevan muuntajalla teho 8 lisä metriin niin voisihan tuohon saada myös vain lisättyä jonkun toisen valmistajan nauhaa sen 8m lisää.
    Post edited by Rakentaja on
  • IlkkaIlkka Member Viestejä: 79 ✭✭
    saa noita halvemmalla.. mutta ehkä pitää katsella rajojen ulkopuolelle. Saksassa on Mediamarkt:ssa on seuraavat hinnat (sis ALV):

    LightStrip Plus: 71,99 €
    Metrin jatkopala: 22,99 €
    LightStrip Plus 2m + metrin jatkopala -"bundle": 78,99€

    Hintaa on vieläkin mutta ei sentään 40€/metri jatkopalalle. Bundlen mukana jatkopaloja saa jo OK hintaan.
  • RakentajaRakentaja Member Viestejä: 4
    Löysin Suomestakin halvemmalla kun älysin korvata plus sanan + merkillä. Niin löytyi 25e/m taloon.comista.

    40e/m hinta oli Powerin hinta
  • RakentajaRakentaja Member Viestejä: 4
    editoi toukokuu 2017
    Olen tutkinut valonauhoja ja havainnut että normaali RGBW-nauha ei sovi Philips valonauhalle koska RGBW-nauhassa on 5 pinniä ja Phillipsissä on 6 pinniä. Puretuista Phillipsin nauhoissa näkee pinneissä kirjaimet CBGRFV ku normissa on VGRBW. RGBW ja V on helppo mut mitähän C ja F mahtaa edustaa. Toinen valkoinen valo niin mikä mahtaa olla toinen?
  • samulissamulis Member Viestejä: 2
    Moi!

    Olen itsekin rakentamassa ja mietin Cozifyta vaihtoehtona kai pääasiassa DALI:lle ja HOUM toimisi ohjauksessa. Tai HOUM:ia sähkömies suositteli ja ei tiennyt Cozifystä tai Philipsin ledinauhoista oikein mitään. Olen aikaisemminkin jutellut sähkömiesten kanssa ja ovat aina olleet ehkä vähän järeämpien - ja samalla huomattavasti kalliimpien järjestelmien kannalla. Eikä tietoa ns. kuluttajatuotteista ole juurikaan ollut.

    Katselin, että Verkkokauppa.comista saa 19,90€ / metri tuota Philipsin valonauhaa. Itselläni olisi sama suunnitelma ja ympäröidä kaikki huoneet valonauhalla.

    Onko kokemuksia kenestäkään, joka olisi käyttänyt pelkästään langattomia tekniikoita(pääasiassa z-wave ja zigbee) uudisrakennuksessa? Ei minua sinänsä pelota olla kokeilemassa, mutta olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla kokemuksista. Ajatuksena, että entä jos tosiaan vedetään vaan sähkö joka paikkaan ja langallisia kytkimiä/ohjausta ei mihinkään.

    Onko antaa vinkkejä mitkä ovat suurimmat ongelmat?

    Itse olen ainakin kerrostaloasunnossa, johon olen asentanut Philipsin Hue Bridgen ja valot, huomannut seuraavia ongelmia:
    - Kytkimet eivät aina toimi, mikä on melkoisen ärsyttävää, johtuuko sitten jotenkin siitä kun langaton verkko kantaa muutenkin huonosti välillä
    - Sähkökatkoksen jälkeen valot syttyvät täydellä teholla
  • qeepqeep Member Viestejä: 2
    editoi kesäkuu 2017
    Tuossa ( https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/solutions/wireless-light-control/wireless-ballasts/?L=1 ) ZigBee ohjattu valo-ohjain led nauhalle. Löytyy värilämpötilansäädöllä varustettu versio ja RGB. Mikä parasta toimii HUE bridgen kanssa ja näin ollen ilmeisesti myös Cozifyn kautta. Suora tuki Cozifylle varmaan puuttu, enkä sitä pysty testaamaan ennen kun hankin Cozin hubin myöhemmin.

    Itselle tulossa pari noita hoitamaan keittiön kaapistojen päälle ja olohuoneeseen epäsuoran valaistuksen. LED nauha vielä hankkimatta, mutta pikainen testaus liitettynä virtalähteeseen, niin HUE löysi laitteen hienosti.

    Amazon.de kotiin kannettuna n.60e.

    edit: Muiden foorumi viestien perusteella yhdistyy suoraan myös Cozyfyn hubiin.


  • Peter ParikkaPeter Parikka Member Viestejä: 1
    Morjens, mistä täältä löysit varmistuksen että ohjain toimii? ja voitko laittaa viestiä tänne kun olet testannut toimivuuden. Mitkäköhän rgb nauhat toimisivat parhaiten kyseisen ohjaimen kanssa? Itse kiinostaisi saada juuri langaton ohjain rgb valoille halvemmalla ratkaisullla kun nuo Philipsin vastaavat.
  • PetskuPetsku Member Viestejä: 6
    Onkohan tähän vielä jollain päivitettävää? Itsellä myös remontoitava kohde, jonne tarkoitus tuoda melko paljon älyä ja valoa, erilaisin yhdistelmin. Sisäkatto tullaan purkamaan, joten mahdollisuuksia sähköjen jne. vetämiselle on. Lisäksi, osaisiko joku kertoa, miten järjestelmä kannattaa rakentaa mahdollisimman vikasietoiseksi? Hommat pitää toimia vaikka verkkoa ei olisi tms.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.