Olenkohan ainoa, jolla on sellainen olo, että tuossa viimeisimmässä tänään julkaistussa päivityksessä tuli yllättävän vähän kehitystä suhteessa siihen, että sitä on duunailtu 4 kuukautta. Mitähän tästä nyt pitäisi oikein ajatella? Ymmärrän, että ette Cozifyllä halua liikaa paljastella tulevaa roadmappianne ja tehdä sitoumuksia, joita ehkä ei pysty lunastamaan, mutta minua laitteen omistajana kyllä kovasti kiinnostaisi saada edes aavistuksen luotettavaa tietoa siitä, mitä tuleman pitää. Odotanko turhaan sitä Z-wave tukea ja muita ominaisuuksia, joita tiesin tarvitsevani jo silloin, kun pömpelin alunperin hankin? Cozifyn nettisivukin on jo hetken aikaa väittänyt, että "seuraavaksi" on tulossa Z-wave ja lukot. En tiedä. Olenko yksin ajatusteni kanssa?
3
Viestejä yhteensä
Itsekin olen odottanut tukea Z-wave laitteille siitä lähtien kun boksin hommasin kaksi vuotta sitten. Muutenkin kehitys on tuntunut hidastuneen merkittävästi.
Mm. useasti keskusteltu aihe teemojen monipuolisempaan ohjaukseen ei ole kehittynyt, eikä minkäänlaista tietoa mahdollisesta aikataulusta ole annettu.
Cozify voisi vastata, että onko resurssi- tai rahapulaa, vai onko ohjelmoinnin haasteet jostain syystä huomattavasti suurempia kuin on ajateltu.
Rehellinen vastaus olisi parempi kuin hiljaisuus.
Jostain syystä tuon Z-Wave tuen edelle on mennyt jo useampi ominaisuus, joka tullut asialistalle vasta myöhemmin kuin Z-Wave, vai olenko väärässä?
Jotta liiketoiminta kääntyisi kannattavaksi, jostain pitää saada ns. pitkää rahaa, eli palvelusopimuksia. Pelkillä hubien myynnillä ei pitkälle pötkitä. Hubi maksaa 250 euroa, 1000 kpl myynti tuottaa 250 000 euroa. Sillä pyörittää firmaa ehkä pari kuukautta (hubilla on tuotantokustannuksetkin). En usko, että hubeja pystyy myymään tuota vauhtia, liekö vielä kahdessa vuodessakaan myyty tuota määrää. Näin ollen veikkaisin kehityksen keskittyvän tällä hetkellä semmoisiin ominaisuuksiin, joilla hubia ja kokonaisuutta saadaan myytyä ns. white label -tuotteena kumppaneille, jotka jälleenmyyvät sitä palvelusopimuksella omille asiakkailleen. Tämä kehitystyö ei näy meille lainkaan uusina ominaisuuksina.
Pidemmällä aikavälillä tämä on myös meidän kaikkien etu, että Cozify alkaa tulla toimeen omillaan, koska jossain vaiheessa startup-yrityksen riskirahoittajien rahahanat sulkeutuvat. Itse en ainakaan haluaisi, että tämän jälkeen minulla on käyttökelvoton Cozify hubi. Olen tosin hommannut laitteitani sitä silmällä pitäen, että pystyn edes suurinta osaa niistä hyödyntämään siinäkin tapauksessa, että Cozify hubi joku päivä lakkaa olemasta.
Mutta kuten sanoin, spekulointia, joka perustuu vain yleiseen liiketoimintakokemukseen.
Seuraavista parannuksista voin paljastaa sen verran, että sääntöjen käyttöönotto helpottuu huomattavasti sääntöehdotusten avulla. Eli riippuen paritetuista laitteista, parhaita ja sopivimpia sääntöjä ehdotetaan käyttöön otettavaksi niin, että kaikki asetukset ovat valmiiksi mietitty.
Esimerkiksi jos huoneesta löytyy liiketunnistun ja ohjattava valo, ehdotetaan yövalo-toiminnallisuutta otettavaksi käyttöön, jolloin ei tarvitse kompuroida pimeässä koska valot syttyvät öisin himmeästi jos liikettä havaitaan. Mutta ei makuuhuoneissa, jotta kylkeä saa kääntää huoletta.
Nämä sääntöehdotukset ovat myös erilaisia eri asiakasryhmille esimerkiksi yhteistyökumppaniemme asiakkaille. Tämä mahdollistaa entistä helpomman käyttöönoton sekä esiasennukset.
Samalla sääntöjen konfigurointinäkymää parannetaan ja huoneiden määrittely laitteille tulee pakolliseksi.
Suunnitelmissa on myös hyödyntää pilveen tekemiämme parannuksia, jotka mahdollistavat esimerkiksi laitekohtaisen historianäkymän josta on hyötyä sääntöjen korjailussa jos ihmettelee miksi jotain odottamatonta tapahtui.
Z-wave tuki tulee kyllä ennen pitkää ja haemme siihen myös lisäresursseja. Kiitos kärsivällisyydestä!
t. Samppa / Cozify
Jatkospekulointia: Partnerikuvioiden myötä kehityksessä painottuu entistä enemmän "pihtiputaan mummon" case, eli tehdään helpottavia ominaisuuksia, jotta hubi on joka tilanteessa varmatoiminen ja helppokäyttöinen esim. rikkaan sääntömoottorin kustannuksella. Näin ollen tulevaisuudessa Cozify olisi vähemmän virittelijän hubi. Itse ikävä kyllä olen enemmän sitä virittäjätyyppiä.
Jos olisin Cozify, niin varmaan samaan suuntaan pönttöä itsekin veisin. Ei siis kritiikkiä sinällään. Ja parempihan se tosiaan meidän kannalta on, että Cozify pysyy bisneksessä kiinni ja toimii tulevaisuudessakin.
@samppa kiitos aktiivisuudesta ja tulevaisuuden näkymien valottamisesta. Ehkä vähän not my cup of tea, mutta tietysti kiva nähdä, että Cozifyllä on selkeitä ajatuksia tulevista kehityskohteista.
BTW, olen vähän ihmetellyt, että eikö Cozifyn sitten kannata mennä kuluttajien osalta palvelumalliin niin, että laitteen saisi pilkkahinnalla tai ilmaiseksi, mutta koko systeemi toimisi vain kuukausimaksulla. Jääköön tämä Cozifyn omaksi salaisuudeksi.
Viimeiset pari viikkoa tässä olenkin blogia selannut ja hieman rupeaa ihmetyttämään tämä hiljaiselo täällä. Pitäisi ulko-oven lukko valita, mutta lukkotuki "TBC" ja muutenkin hidasta etenemistä.
Ymmärrän, että käyttäjälle ei ole kuukausimaksua eikä yksityisasiakkaat ole siinä mielessä kiinnostavin asiakasryhmä, mutta kyllä tämmöinen apatia vaikuttaa myös meihin mahdollisiin uusiin asiakkaisiin ja kai Cozify edelleen haluaa asiakkaita saada?
Ottaen vielä huomioon, että v.2015 omavaraisuus oli -19% niin miten on kehittynyt luvut v.2016?
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/cozify-oy/25525575/taloustiedot
EDIT: Taloustiedot
Aivan aikojen alussa Cozify oli suunniteltu toimimaan juurikin palvelumallilla ja kuukausimaksulla, mutta sitä olisi ollut todella hankala saada kaupaksi, koska asiakkaat eivät halunneet sitoutua etenkin kun tuote oli tuntematon ja kehitys vasta alkuvaiheessa. Nyt kun tuote on kehittynyt niin palvelumalli tulee varmasti takaisin toisena ostovaihtoehtona, etenkin jos kysyntää sille löytyy. Itse uskoisin, että monet voisivat hankkia kuukausimaksullisen Cozify-älyködin esimerkiksi vanhemmilleen.
Palvelumallia tullaan soveltamaan ensin suurimmissa esiasennetuissa kohteissa (rakennusteollisuudelle), sekä muissa yhteisyökuvioissa missä aloituskustannukset pyritään painamaan alas ja Cozify älykoti-toiminnallisuus myydään esimerkiksi yhdessä toisen palvelun kanssa. Jälkimmäisestä alkaa erittäin hyvä kampanja syksyllä, joten kannattaa seurata uutisia.
t. Samppa / Cozify
Todellakin halutaan uusia asiakkaita ja palautetta. Lukkotuki tulee kyllä väistämättä jossain vaiheessa sillä se on näppärä, muttei kuitenkaan estä murtohälytys-toimintoa.
BTW, Sääntöehdotusten myötä julkaisemme helpon murtohälytys-säännön, jonka voi ottaa helposti käyttöön ja se tekee kaikki tarvittavat muutokset automaattisesti (automaattisia valintoja voi toki sitten muuttaa). Murtosuojaus-sääntöehdotus menee "Poissa"-teeman alle ja valitut liiketunnistimet laukaisevat hälytysviestin ja sekä paikallisen hälytyksen (valot sykkii punaisena ja sireeni laulaa, jos sellainen on).
Samalla tulee myös palosuojaus-sääntöehdotus sekä vesivuotosuojaus.
Sääntöehdotukset näytetään heti kun vaadittavat laitteet on asennettu ja paritettu.
t. Samppa / Cozify