Hei vieras, tervetuloa!

Vaikuttaa siltä että olet uusi täällä? Jos haluat osallistua keskusteluihin, rekisteröidy valitsemalla joku painikkeista ohessa!

Osram laitteiden firmware päivitys

PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
Laitetaan muutama rivi, jos tästä olisi apua muillekin. Päivityksen apuna käytin liikuntasovelluksen (Runtastic timer) harjoitteluaikautusta. Sovellukseen pystyy helposti ajastamaan tuon Osramin tuotteiden nollaamiseen tarvittavan viisi kertaa 5 sek päällä, 5 sek poissa -aikautuksen.

1) En poistanut päivitettävää tuotetta HUB:sta, vaan ensimmäiseksi nollasin päivitettävän laitteen. Osramin lamput välähtävät nollauksen jälkeen, kun niihin kytkee virran.
2) Osram tuotteen liittäminen Lightify sovellukseen. Tässä vaiheessa lampun käyttäminen taas kerran virrattomana, niin sovellus löytää sen.
3) Sovellus löytää nopeasti tuotteen uuden firmwaren > päivitä. Päivitys kestää useamman minuutin.
4) Päivityksen jälkeen taas tuotteen nollaus
5) Cozify sovelluksen käynnistäminen > lisää laite > käytä valosta virrat pois ja takaisin päälle
6) Laite ilmestyy omalle paikalleen saman nimisenä, oikeilla asetuksilla, oikeisiin sääntöihin

Otin turhaan ensimmäistä valoa päivittäessä sen pois Cozify sovelluksesta (=poista laite).
Päivitin useamman valon (E27 kantaisia RGB, GardenSpot, Flex) sekä plugeja. Kaikissa toimi tuo yllä mainittu menetelmä.

Plugeihin ei löytynyt uudempaa päivitystä. Onkohan jollain sivustolla nähtävissä Osramin tuotteiden uusimmat firmikset?
«1

Viestejä yhteensä

  • SamiJSamiJ Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 16
    editoi tammikuu 2017
    Kiitos vinkeistä, niiden innoittamana tuli itsekin investoitua Osramin Gatewayhin ja päivitettyä lamppujen firmikset.

    Hieman työläs prosessihan tuo lamppujen resetointi yksitellen, firmware-päivitysten lataaminen, ja sen jälkeen vielä niiden liittäminen takaisin Cozifyhyn on, mutta lamput tuntuisivat nyt toimivan huomattavasti luotettavammin eivätkä ole kadotaneet yhteyttä hubiin kuten aiemmin.

    Gatewayn kautta testailin Lightify-appia ja siinä oli muutamia mukavia toimintoja, jotka olisi mukava saada Cozifyhinkin. Lightify-appin kautta lampuille voi asettaa oletusvärilämpötilan/sävyn, jolloin myös virtakatkaisimesta sytytettynä lamppu käynnistyy suoraan kyseiseen värisävyyn. Toinen mukava ominaisuus on lampun syttymis- ja sammumisviiveen säätö (oletuksena 0.5 sekuntia). Harmillisesti vaan nuo Lightify-appilla lamppuihin asetetut värisävy- ja viivesäädöt katoavat samalla, kun lamput täytyy resetoida Cozify hubiin liittämistä varten.

    Erityisesti tuo oletusvärisävyn tallennus suoraan lamppuun olisi mukava ominaisuus Cozifyssäkin, koska joskus on kätevämpää käyttää ihan olemassa olevia seinäkatkaisimia valaistuksen ohjaamiseen. Nykyisellään lamput käynnistyvät aina oletusasetuksen mukaiseen, varsin kelmeään oletusväriin ja vasta hetken päästä ne vaihtavat värilämpötilan Cozifyssä asetettuun.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    Lisävinkkinä tuohon Lightify gatewayn appiksen käyttöön ottoon että joskus se ei löydä Wifi verkkoja, jolloin SSID pitää antaa käsin ja siten se toimii.

    @SamiJ Hyviä kehitysideoita. Kommenttina vaan tuohon seinäkatkaisimen käyttöön, että älylamppua ei kannattaisi kytkeä kytkimen taakse koska siitä lähtee äly, ja sen mukana ZigBee mesh verkkoon tulee "reikä", josta muut laitteet saattavat kärsiä, eli ns. pudota pois linjoilta kun tuo lamppu ei enää välitäkään viestejä.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
    Nostetaas tämäkin ketju taas ylös.

    Näytti olevan Osramille olevan firmispäivityksiä tarjolla, kun laitoin Gatewayn verkkoon pitkästä aikaa. Yllä mainittua ohjetta noudatellen parinkymmenen laitteen päivitys vei muutaman tunnin. Latautuvat sen verran hitaasti nuo firmikset.

    Ketjuissa on toivottu, arvailtu ja ehkä lupailtukin, että HUB osaisi päivittää tulevaisuudessa nuo firmikset ilman tuota uudelleenparitusrumbaa.

    @cozify Miltäs tiekartta näyttää Osramin suuntaan? Päästäänkö tuohon toimintoon lähiaikoina?
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi tammikuu 2018
    Itsekin päivittelin juuri Osramin vermeet Gatewayllä.

    Aikamoinen ruljanssi, etenkin smart plugien kanssa, koska ne täytyy poistaa Cozifysta ja parittaa uudelleen.
    Tämä aiheuttaa sen, että kaikki teemat ja säännöt täytyy myös korjata takaisin kuosiin.

    Viimeksi kun päivitin, niin yritin ensin vain resetoimalla plugin, jolloin sen voi uudelleenparittaa päivityksen jälkeen Cozifyhin, ilman, että sääntöjä ja teemoja tarvitsee fiksailla.
    Tämä aiheutti sen, että plugit eivät enää sammuneet Automaattisammutus säännöllä.

    Plugin poisto Cozifysta kokonaan ja uudelleenparitus auttoi.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
    editoi tammikuu 2018
    Itse en poistanut noita plugeja HUB:sta ensin poista laite -toiminnolla. Resetoin vain suoraan painamalla nappia kunnes naksahti. Tämän jälkeen Gateway löysikin sen ja plugin sai päivitettyä. Päivityksen jälkeen taas resetointi ja haku HUB:lla. Laite ilmestyi saman nimisenä oikeisiin sääntöihin ja teemoihin jne. Tuota automaattisammutusta mulla ei ole käytössä, joten en osaa sanoa sen toimimattomuudesta.
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    Pudeman kirjoitti:

    Itse en poistanut noita plugeja HUB:sta ensin poista laite -toiminnolla. Resetoin vain suoraan painamalla nappia kunnes naksahti. Tämän jälkeen Gateway löysikin sen ja plugin sai päivitettyä. Päivityksen jälkeen taas resetointi ja haku HUB:lla. Laite ilmestyi saman nimisenä oikeisiin sääntöihin ja teemoihin jne. Tuota automaattisammutusta mulla ei ole käytössä, joten en osaa sanoa sen toimimattomuudesta.

    Noin tehtynä muuten tosiaan toimii normaalisti, mutta Automaattisammutus ei.

    @samppa Onko normaalia käytöstä, vai voisiko tuon jatkoa ajatellen jotenkin korjata, jotta automaattisammutuskin toimisi ko. proseduurin jälkeen?
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    @amu Kyllä kaikkien sääntöjen pitäisi toimia, kun noin tehtynä laitehan ei poistu hubista, vaan palaa päivityksen jälkeen takaisin. Pitääpä hieman tutkia.

    OTA firmis päivityksen implementointi on ollut monseti seuraavana listalla, mutta esimerkiksi kaikkiin Osram ongelmiin edes päivitys ei ole auttanut ja koska sen tekeminen on melko työläs operaatio, niin olemme toivoneet että kaupoista alkaisi tulla päivitettyjä lamppuja ilman lastentauteja.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • TomTom Member Viestejä: 37
    Osaako joku viimeisimmän päivtyksen tehnyt sanoa onko tullut jotakin uusia ominaisuuksia?

    Joskus aikaisemmin lamppuihin tuli mahdollisuus valita Gatewaystä oletusväri ja kirkkausasetukset kun virta tulee päälle.Valitettavasti tuo asetus katoaa kun lampun resetoi jotta saa liitettyä uudestaan Cozify hubiin. Soisin että Cozifyssäkin lamppu ottaisi käytössä olevan Teeman, väri/kirkkausasetuksen kun virta laitetaan päälle...
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
    Ei tullut tutkittua noita muutoksia sen Osramin oman käyttöliittymän kautta, kun ko lamppuja käytetään meillä juurikin HUB:in kautta. Päivitin lähinnä käyttövarmuuden/vast takia.

    Joskus kaipailinkin noiden firmismuutosten listauksia Osramin sivuille.
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86
    samppa kirjoitti:


    OTA firmis päivityksen implementointi on ollut monseti seuraavana listalla, mutta esimerkiksi kaikkiin Osram ongelmiin edes päivitys ei ole auttanut ja koska sen tekeminen on melko työläs operaatio, niin olemme toivoneet että kaupoista alkaisi tulla päivitettyjä lamppuja ilman lastentauteja.

    t.Samppa / Cozify

    Olisiko mahdollista tukea Osramin Gatewayta samoin kuin Hue Bridgeä? Tällöin saataisiin firmispäivitykset ja muut systeemit hoidettua oman gatewayn kautta mutta Cozify -toiminnallisuus saataisiin lisäksi mukaan.

    - petri
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    psysi kirjoitti:



    Olisiko mahdollista tukea Osramin Gatewayta samoin kuin Hue Bridgeä? Tällöin saataisiin firmispäivitykset ja muut systeemit hoidettua oman gatewayn kautta mutta Cozify -toiminnallisuus saataisiin lisäksi mukaan.

    - petri

    Käsittääkseni Osramin gateway ei tarjoa APIa samaan tyyliin kuin Philipsin bridge, joten tuo voi olla teknisesti mahdotonta.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86
    samppa kirjoitti:


    Käsittääkseni Osramin gateway ei tarjoa APIa samaan tyyliin kuin Philipsin bridge, joten tuo voi olla teknisesti mahdotonta.

    t.Samppa / Cozify

    Näkisin, että käsitys on virheellinen: https://eu.lightify-api.org/

    - petri
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    Kappas. Kiitos tästä. Katsotaan mitä tuosta saataisiin..

    t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
    Nyt on muutaman kerran teemaan säännön kautta liitetyt Osramin valot syttyneet minimikirkkaudella, vaikka ne on liitetty maksimilla. Samoin kun liuuttaa kirkkautta maksimiin, palaa se samantien minimiin. Muutaman yrityksen jälkeen pysyy halutussa asetuksessa.
    Samoihin aikoihin tuli päivitettyä uusin firmis Osrameihin ja Cozify appin betaversio. Oisko työntöapua?
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86
    Pudeman kirjoitti:

    Nyt on muutaman kerran teemaan säännön kautta liitetyt Osramin valot syttyneet minimikirkkaudella, vaikka ne on liitetty maksimilla. Samoin kun liuuttaa kirkkautta maksimiin, palaa se samantien minimiin. Muutaman yrityksen jälkeen pysyy halutussa asetuksessa.
    Samoihin aikoihin tuli päivitettyä uusin firmis Osrameihin ja Cozify appin betaversio. Oisko työntöapua?

    Samoja havaintoja samoilla softa- ja firmisversioilla. Myös värilämpötila vaihtelee satunnaisesti.

    Erityisesti tuo kirkkaussäädön liu'utusongelma toistuu käytännössä joka kerta.

    - petri
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    Tuossa syynä voi olla myös hälyytykset, jotka muttavat laitteen tilaa ja sitten tallentuvat teemapinoon.
    Etenkin jos käytössä on useita lamppuja ja osa niistä on pois päältä seinäkytkimestä, niin lamppujen tila hälytyksen jälkeen voi olla outo.

    Tutkimme asiaa ja korjausta on tulossa.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 804 admin
    No niinpä kävi tänään taas, että kirkkaudet olivat minimissä. Kun valon sääti 100% kirkkaudelle ja painoi takaisin nuolta, putoaa kirkkaus takaisin minimiin. Tämä toistui ainakin 8 kertaa.
    Vastaavasti kun kirkkauden säädön jälkeen painoikin automaatio -välilehteä, putosi kirkkaus n 78 %:iin. Tämän jälkeen muutamalla uusinnalla kirkkaus asettui oikeaksi.
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi maaliskuu 2018
    -
    samppa kirjoitti:

    @amu Kyllä kaikkien sääntöjen pitäisi toimia, kun noin tehtynä laitehan ei poistu hubista, vaan palaa päivityksen jälkeen takaisin. Pitääpä hieman tutkia.

    t.Samppa / Cozify

    Löytyikö tutkiessa mitään? Jouduin viikko sitten resetoimaan noita Osramin plugeja taas ja sama juttu kuin viimeksi. Automaattisammutus ei toimi resetoinnin jälkeen, ellei paritusta poista ja tee uudelleen.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    @amu OTA päivitys alkaa olla valmis ja testauksessa, paitsi että jotkin laitevalmitajat ovat onnistuneet senkin tekemään omalla tavallaan ja esimerkiksi Osramin päivitys ei sitten menekkään ZigBee standardin mukaan. Yritämme saada senkin kyllä toimimaan, mutta vaatinee manuaalisen prosessin verrattuna muihin standardin mukaisiin laitteisiin joihin saamme ajettua päivitykset automaattisesti taustalla.

    Miksi muuten resetoit plugeja? Eivätkö ne toimineet niinkuin pitäisi?

    Onko tuo Automaattisammutus ainoa sääntö, josta laite putoaa resetoinnin jälkeen pois? Katoaako valinta vai eikö sääntö vain toimi niinkuin pitäisi?

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    samppa kirjoitti:


    Miksi muuten resetoit plugeja? Eivätkö ne toimineet niinkuin pitäisi?

    Onko tuo Automaattisammutus ainoa sääntö, josta laite putoaa resetoinnin jälkeen pois? Katoaako valinta vai eikö sääntö vain toimi niinkuin pitäisi?

    t.Samppa / Cozify

    Jostain syystä aika ajoin Cozifyn verkosta tippuu lähes kaikki laitteet. Epäilen syyksi viallista Lightify TW kattovalaisinta. En vaan ole pystynyt paikallistamaan mikä se niistä neljästä on. Resetointi on toistaiseksi auttanut korjaamaan tilanteen. Joskus riittää, että sammuttaa nuo kattovalaisimet pois verkosta.

    Automaattisammutus on valittavissa kuten ennenkin resetointia, se ei vaan toimi. Eli sääntö ei sammuta plugeja.
  • IiroSIiroS Member Viestejä: 76
    Itselläni tippuu myös Osramin laitteet aika ajoin pois verkosta ja ainakin omalla kohdallani tuntuisi asia liittyvän siihen, kun Philips Hue Bridge päivittää itsensä. Sen jälkeen kaikki Osramin valot jotka on Hue Bridgen kautta kytketty Cozifyhin tippuu pois listoilta. Itsellä kuitenkin auttaa useimmiten se, kun käyttää esim. lampuista virrat pois. Mutta onhan tuo turhauttavaa kun sen saa tehdä n. kerran viikossa.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    @IiroS Siis päivittääkö Hue Bridge itseään joka viikko?
    t. Samppa \ Cozify
  • IiroSIiroS Member Viestejä: 76
    Ei nyt ehkä joka viikko. Välillä on pitempiäkin taukoja, välillä tulee tiheämpään. Viime aikoina kun Osramit on tippunut Cozifysta olen katsonut Huen appista ja havainnut että on aina ollut juuri tuore päivitys automaattisesti asennettu edeltävästi.
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    IiroS kirjoitti:

    Ei nyt ehkä joka viikko. Välillä on pitempiäkin taukoja, välillä tulee tiheämpään. Viime aikoina kun Osramit on tippunut Cozifysta olen katsonut Huen appista ja havainnut että on aina ollut juuri tuore päivitys automaattisesti asennettu edeltävästi.

    Samoja havaintoja itselläkin. Monesti Hue päivitysten jälkeen Osramit tökkii. Itselläni nuo eivät kyllä ole liitettynä Hue bridgeen vaan suoraan Cozifyhin.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    Ubisysin laitteistosta on löytynyt bugi, joka saattaa joissain tapauksissa heittää kaikki valot pois ZigBee verkosta (ilman hubin vaikutusta). Tämän voi korjata vain päivittämällä Ubisys laitteen firmware. Vaikka seuraavassa päivityksessä tulee OTA päivitys useille laitteille, niin Ubisysin laiteissa on toinen bugi, joka estää niiden päivityksen. Eli ainoa mahdollisuus on käyttää ubisysin gatewaytä päivitykseen. Tämän jälkeen myös OTA päivitys toimii Ubisysillekin.

    t.Samppa \ Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi huhtikuu 2018
    @samppa Tässä taas tilanne viimeisimmän Beta päivityksen jälkeen. Olisi kiva tietää mistä tämä johtuu. Tapahtuu joka ikisen päivityksen jälkeen. Tällä hetkellä kaikki Osramin kattovalaisimet ja pistorasiat "pimeinä".

    Edit: nuo jotka toimii, on yhdistetty suoraan Hue bridgeen.
    sketch-1524669684555.png
    1080 x 2160 - 505K
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi huhtikuu 2018
    amu kirjoitti:

    samppa kirjoitti:


    Miksi muuten resetoit plugeja? Eivätkö ne toimineet niinkuin pitäisi?

    Onko tuo Automaattisammutus ainoa sääntö, josta laite putoaa resetoinnin jälkeen pois? Katoaako valinta vai eikö sääntö vain toimi niinkuin pitäisi?

    t.Samppa / Cozify

    Jostain syystä aika ajoin Cozifyn verkosta tippuu lähes kaikki laitteet. Epäilen syyksi viallista Lightify TW kattovalaisinta. En vaan ole pystynyt paikallistamaan mikä se niistä neljästä on. Resetointi on toistaiseksi auttanut korjaamaan tilanteen. Joskus riittää, että sammuttaa nuo kattovalaisimet pois verkosta.

    Automaattisammutus on valittavissa kuten ennenkin resetointia, se ei vaan toimi. Eli sääntö ei sammuta plugeja.
    @samppa @cozify Nyt olisi muuten sama tilanne taas edessä, eli plugien resetointi. Eivät ole viimeisimmän Cozify päivityksen jälkeen edelleenkään palanneet verkkoon. Osramin kattovalaisimet jo resetoin, että ei tarvitse pimeässä olla.

    Eli jos kiinnostaa tutkia asiaa tarkemmin, niin ota yhteyttä.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    @amu Tutkimme asiaa. Onko sinulla muuten Ubisys laitteita käytössä?

    t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    samppa kirjoitti:

    @amu Tutkimme asiaa. Onko sinulla muuten Ubisys laitteita käytössä?

    t. Samppa / Cozify

    On yksi D1 himmennin. Kokeilen eilen illalla katkaista siitä virrat tunniksi, mutta se ei edesauttanut laitteiden palautumista verkkoon.

    Osram laitteiden lisäksi myös suoraan Cozifyn kanssa paritetut Hue lamput putosivat päivityksen jälkeen verkosta, eivätkä palautuneet ennen niiden resetoimista.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 610 mod
    Ubisys laitteiden sisäisessä ohjelmistossa on bugi, joka joissain tilanteissa käskee kaikki valot pois verkosta ilman että Cozify hubi mahtaa asialle mitään. Lisäksi siinä on myös toinen bugi, joka estää OTA päivityksen meidän hubin kanssa.

    Nuo molemmat on kyllä korjattu uudessa ohjelmistoversiossa kunhan sen vain saisi pävitettyä laiteeseen.

    Asian korjaamiseksi olemme hankkimassa Ubisysiltä muutamaa G1 gatewaytä, jolla päivityksen voi tehdä.
    Voimme sitten lainata näitä asiakkaille, jotta päivityksen voi tehdä kotona ja näin säästä aikaa ja vaivaa laitteiden lähettelyssä.

    Ottakaa yhteyttä [email protected] jos haluatte lainalaitteen Ubisys päivitystä varten.
    Päivityksen jälkeen hubi pystyy pitämään laitteet ajantasalla jos seuraavia päivityksiä tulee.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.