Laitetaan muutama rivi, jos tästä olisi apua muillekin. Päivityksen apuna käytin liikuntasovelluksen (Runtastic timer) harjoitteluaikautusta. Sovellukseen pystyy helposti ajastamaan tuon Osramin tuotteiden nollaamiseen tarvittavan viisi kertaa 5 sek päällä, 5 sek poissa -aikautuksen.
1) En poistanut päivitettävää tuotetta HUB:sta, vaan ensimmäiseksi nollasin päivitettävän laitteen. Osramin lamput välähtävät nollauksen jälkeen, kun niihin kytkee virran.
2) Osram tuotteen liittäminen Lightify sovellukseen. Tässä vaiheessa lampun käyttäminen taas kerran virrattomana, niin sovellus löytää sen.
3) Sovellus löytää nopeasti tuotteen uuden firmwaren > päivitä. Päivitys kestää useamman minuutin.
4) Päivityksen jälkeen taas tuotteen nollaus
5) Cozify sovelluksen käynnistäminen > lisää laite > käytä valosta virrat pois ja takaisin päälle
6) Laite ilmestyy omalle paikalleen saman nimisenä, oikeilla asetuksilla, oikeisiin sääntöihin
Otin turhaan ensimmäistä valoa päivittäessä sen pois Cozify sovelluksesta (=poista laite).
Päivitin useamman valon (E27 kantaisia RGB, GardenSpot, Flex) sekä plugeja. Kaikissa toimi tuo yllä mainittu menetelmä.
Plugeihin ei löytynyt uudempaa päivitystä. Onkohan jollain sivustolla nähtävissä Osramin tuotteiden uusimmat firmikset?
1
Viestejä yhteensä
Hieman työläs prosessihan tuo lamppujen resetointi yksitellen, firmware-päivitysten lataaminen, ja sen jälkeen vielä niiden liittäminen takaisin Cozifyhyn on, mutta lamput tuntuisivat nyt toimivan huomattavasti luotettavammin eivätkä ole kadotaneet yhteyttä hubiin kuten aiemmin.
Gatewayn kautta testailin Lightify-appia ja siinä oli muutamia mukavia toimintoja, jotka olisi mukava saada Cozifyhinkin. Lightify-appin kautta lampuille voi asettaa oletusvärilämpötilan/sävyn, jolloin myös virtakatkaisimesta sytytettynä lamppu käynnistyy suoraan kyseiseen värisävyyn. Toinen mukava ominaisuus on lampun syttymis- ja sammumisviiveen säätö (oletuksena 0.5 sekuntia). Harmillisesti vaan nuo Lightify-appilla lamppuihin asetetut värisävy- ja viivesäädöt katoavat samalla, kun lamput täytyy resetoida Cozify hubiin liittämistä varten.
Erityisesti tuo oletusvärisävyn tallennus suoraan lamppuun olisi mukava ominaisuus Cozifyssäkin, koska joskus on kätevämpää käyttää ihan olemassa olevia seinäkatkaisimia valaistuksen ohjaamiseen. Nykyisellään lamput käynnistyvät aina oletusasetuksen mukaiseen, varsin kelmeään oletusväriin ja vasta hetken päästä ne vaihtavat värilämpötilan Cozifyssä asetettuun.
@SamiJ Hyviä kehitysideoita. Kommenttina vaan tuohon seinäkatkaisimen käyttöön, että älylamppua ei kannattaisi kytkeä kytkimen taakse koska siitä lähtee äly, ja sen mukana ZigBee mesh verkkoon tulee "reikä", josta muut laitteet saattavat kärsiä, eli ns. pudota pois linjoilta kun tuo lamppu ei enää välitäkään viestejä.
t.Samppa / Cozify
Näytti olevan Osramille olevan firmispäivityksiä tarjolla, kun laitoin Gatewayn verkkoon pitkästä aikaa. Yllä mainittua ohjetta noudatellen parinkymmenen laitteen päivitys vei muutaman tunnin. Latautuvat sen verran hitaasti nuo firmikset.
Ketjuissa on toivottu, arvailtu ja ehkä lupailtukin, että HUB osaisi päivittää tulevaisuudessa nuo firmikset ilman tuota uudelleenparitusrumbaa.
@cozify Miltäs tiekartta näyttää Osramin suuntaan? Päästäänkö tuohon toimintoon lähiaikoina?
Aikamoinen ruljanssi, etenkin smart plugien kanssa, koska ne täytyy poistaa Cozifysta ja parittaa uudelleen.
Tämä aiheuttaa sen, että kaikki teemat ja säännöt täytyy myös korjata takaisin kuosiin.
Viimeksi kun päivitin, niin yritin ensin vain resetoimalla plugin, jolloin sen voi uudelleenparittaa päivityksen jälkeen Cozifyhin, ilman, että sääntöjä ja teemoja tarvitsee fiksailla.
Tämä aiheutti sen, että plugit eivät enää sammuneet Automaattisammutus säännöllä.
Plugin poisto Cozifysta kokonaan ja uudelleenparitus auttoi.
@samppa Onko normaalia käytöstä, vai voisiko tuon jatkoa ajatellen jotenkin korjata, jotta automaattisammutuskin toimisi ko. proseduurin jälkeen?
OTA firmis päivityksen implementointi on ollut monseti seuraavana listalla, mutta esimerkiksi kaikkiin Osram ongelmiin edes päivitys ei ole auttanut ja koska sen tekeminen on melko työläs operaatio, niin olemme toivoneet että kaupoista alkaisi tulla päivitettyjä lamppuja ilman lastentauteja.
t.Samppa / Cozify
Joskus aikaisemmin lamppuihin tuli mahdollisuus valita Gatewaystä oletusväri ja kirkkausasetukset kun virta tulee päälle.Valitettavasti tuo asetus katoaa kun lampun resetoi jotta saa liitettyä uudestaan Cozify hubiin. Soisin että Cozifyssäkin lamppu ottaisi käytössä olevan Teeman, väri/kirkkausasetuksen kun virta laitetaan päälle...
Joskus kaipailinkin noiden firmismuutosten listauksia Osramin sivuille.
- petri
t.Samppa / Cozify
- petri
t. Samppa / Cozify
Samoihin aikoihin tuli päivitettyä uusin firmis Osrameihin ja Cozify appin betaversio. Oisko työntöapua?
Erityisesti tuo kirkkaussäädön liu'utusongelma toistuu käytännössä joka kerta.
- petri
Etenkin jos käytössä on useita lamppuja ja osa niistä on pois päältä seinäkytkimestä, niin lamppujen tila hälytyksen jälkeen voi olla outo.
Tutkimme asiaa ja korjausta on tulossa.
t.Samppa / Cozify
Vastaavasti kun kirkkauden säädön jälkeen painoikin automaatio -välilehteä, putosi kirkkaus n 78 %:iin. Tämän jälkeen muutamalla uusinnalla kirkkaus asettui oikeaksi.
Miksi muuten resetoit plugeja? Eivätkö ne toimineet niinkuin pitäisi?
Onko tuo Automaattisammutus ainoa sääntö, josta laite putoaa resetoinnin jälkeen pois? Katoaako valinta vai eikö sääntö vain toimi niinkuin pitäisi?
t.Samppa / Cozify
Automaattisammutus on valittavissa kuten ennenkin resetointia, se ei vaan toimi. Eli sääntö ei sammuta plugeja.
t.Samppa \ Cozify
Edit: nuo jotka toimii, on yhdistetty suoraan Hue bridgeen.
Eli jos kiinnostaa tutkia asiaa tarkemmin, niin ota yhteyttä.
t. Samppa / Cozify
Osram laitteiden lisäksi myös suoraan Cozifyn kanssa paritetut Hue lamput putosivat päivityksen jälkeen verkosta, eivätkä palautuneet ennen niiden resetoimista.
Nuo molemmat on kyllä korjattu uudessa ohjelmistoversiossa kunhan sen vain saisi pävitettyä laiteeseen.
Asian korjaamiseksi olemme hankkimassa Ubisysiltä muutamaa G1 gatewaytä, jolla päivityksen voi tehdä.
Voimme sitten lainata näitä asiakkaille, jotta päivityksen voi tehdä kotona ja näin säästä aikaa ja vaivaa laitteiden lähettelyssä.
Ottakaa yhteyttä tuki@cozify.fi jos haluatte lainalaitteen Ubisys päivitystä varten.
Päivityksen jälkeen hubi pystyy pitämään laitteet ajantasalla jos seuraavia päivityksiä tulee.
t.Samppa / Cozify