Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Nexa kaikkiin töpseleihin?

masiaromasiaro Member Viestejä: 54
Moi,

Mietin kovasti ostamaan Cozify automaation mökkiin, jossa on valtava remontti meneillään. Lähes kaikki uusitaan täysin, myös sähköt.

Olen vähän miettinyt jättää kaikki valokatkaisimet väliin, eli niitä ei asenneta ollenkaan (ehkä säästyy vähän rahaa sähkömiehen työstä). Onko tämä mitään järkeä?

Entä onko järkee laittaa kaikki töpseleihin Nexan on/off vastaanotin? Toimiiko ne luotettavasti? Mökki on pieni, sinne tulee noin 10 töpseliä, ei kovin suuri sijoitus. Mietin lähinnä luotettavuudesta.

Viestejä yhteensä

  • EnderEnder Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 22
    Minulla on muutamassa kattovalossa remontin jälkeen Johdoton merkkinen katkaisija. Lienee sama kuin Nexa.

    Ei mitään ongelmaa. En laittaisi perinteisiä enää ollenkaan.
  • Matti SeiseMatti Seise Member Viestejä: 49
    Mä en tavallisia pistorasioita korvaisi nexan pistokkeella, koska ne ovat mun käsitykseni mukaan 433mhz laitteita. Tieto kulkee vaan yhteen suuntaan, eli sulla ei ole mahdollista saada tietoa etänä luotettavasti siitä onko laite päällä vai poissa. Jos laitat mielestäsi laitteen päälle ja tulee sähkökatkos joka sammuttaa laitteen (ja sähköjen palauduttua on edelleen poissa päältä) näkyy se sinulle etänä päällä olevana. Eli se ei ole luotettava.

    Mulla kotona tulee ongelmia jos silloin kun radioverkko ottaa häiriötä. Cozify hubille se on päällä, koska lähetys on tehty, mutta signaali ei vain mene perille: Alakerran blokkivalot ovat pimeinä, vaikka pistoketta on komennettu ja hubista näkyy että olisi päällä.
  • Matti SeiseMatti Seise Member Viestejä: 49
    Sijoita mieluummin vähän lisää ja hommaa zigbee yhteensopivia vehkeitä. Ne maksaa joku 25e kpl, mutta ovat huomattavasti luotettavampia
  • masiaromasiaro Member Viestejä: 54
    Kiitoksia vastauksista! :)

    En ainakaan nopealla Google haulla löytänyt Zigbee vastaanotin (töpselin taakse piilotettava) on/off (ja ledeihin soveltuva himmennintoiminnolla). Heitätkö Matti linkki verkkokauppaan josta löytyisi niitä edullisesti?

    Mökkiin ei saa tuoda:
    - halogeenipolttimot
    - loisteputket
    - hehkulamput
    ;)
  • EnderEnder Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 22
    Allekirjoitan ylläolevat. En laittaisi mihinkään kriittiseen (etäkäytettävään) laitteeseen noita Nexa laitteita, mutta normi valokatkaisijat voi niillä kyllä hyvin korvata. Tulee vähempi johtoja ja on halpaa kuin saippua.

    Itse odottelen Zwave tukea, koska tuossa standardissa on tosi hyviä vastaanottimia rasioihin esim Fibarolta.
  • masiaromasiaro Member Viestejä: 54
    Noniin tutkittuani asiaa tajusin paremmin mistä Zigbeestä puhutaan.

    Mutta haluaisin kuitenkin laittaa on/off palaset etenkin keittiön rasioiden ja tv rasian taakse, jotta niitä voi tarvittaessa sammuttaa etänä. En halua mitään välipala töpselin väliin näkyviin.

    Tietääkö kukaan vastaava palanen töpselin taakse jossa on Zigbee?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.