Minulla on käytössä monta valoa, sekä Hue että Lightify. Muut valot toimivat eri puolilla huoneistoa hyvin, mutta Lightify Flexin kanssa on ollut jatkuvia ongelmia. Yleensä valo jää päälle ja muuttuu harmaaksi käyttöliittymässä. Ongelma on toistaiseksi yleensä ratkennut sammuttamalla sähköt valosta hetkeksi, jonka jälkeen valo toimii muutamia tunteja ihan hyvin. Useimmiten kuitenkin valo katoaa noin 6h kuluessa.
Noin 3 metrin säteellä Flexistä on pari muutakin Lightify valoa jotka toimivat hyvin koko ajan.
Ensin yritin ratkaista ongelmaa sammuttamalla hubin >15min ajaksi jotta zibee mesh muodostuisi. Varmuuden vuoksi käytin sähköt yleensä poissa myös ongelmallisesta valosta ja jätin muut päälle. Valo toimii tämän jälkeen muutamia tunteja.
Seuraavaksi siirsin hubin samaan huoneeseen noin 5m päähän ongelmallisesta valosta. Valo katosi jälleen muutamien tuntien päästä. Yleensä valon kadotessa valo on päällä.
Tänään huomasin että valo oli jälleen päällä, ja kättöliittymä näytti myös valon olevan päällä. Muut saman liiketunnistimen ohjaamat valot olivat kuitenkin sammuksissa. Kun yritin sammuttaa valon käyttöliittymästä valo jatkoi palamista. Seuraavaksi sammutin hetkeksi hubista sähköt. Kun hubi käynnistyi uudestaan niin valo oli edelleen päällä ja käyttöliittymä näytti myös valon olevan päällä. Seuraavaksi yritin sammuttaa valon käyttöliittymästä ja kas - valo sammui, mutta käyttöliittymä näytti valon olevan edelleen päällä. Kun sitten taas painoin lampun kuvaa, niin valo syttyi uudestaan ja käyttöliittymä näytti valon olevan päällä. Pystyn siis sytyttämään ja sammuttamaan valon käyttöliittymästä, mutta käyttöliittymä näyttää valon olevan päällä koko ajan.
Missä vika mahtaa olla?
Mitä voisi seuraavaksi tutkia?
0
Viestejä yhteensä
Joskus lupailivat että tulevaisuudessa Osram -lamppujen firmware-päivitykset onnistuisivat Cozifyn kautta, mahdollisesti tämä saattaisi ongelman korjata? Voisin tietysti hankkia Osram Lightify Gatewayn (joka ilmeisesti ei ole Cozify yhteensopiva? Ainakaan tuettujen laitteiden listalla ei ole...), koittaa päivitellä lamppuja ja katsoa korjaisiko tämä ongelmaa...
Jos Hue bridgen ja Cozify hubin ZigBee kanavat ovat lähekkäin, myös tämä voi aiheuttaa ongelmia. Itselläni Hue Bridge käyttää kanavaa 15 ja Cozify hubi kanavaa 25. Myös mm. 2.4 Ghz Wifi menee päällekkäin ZigBee verkon kanssa, joten kannattaa senkin käyttämää kanavaa tarkkailla.
https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-Wi-Fi-Coexistence
Itselläni oli myös yksi viallinen Lightify Surface TW valaisin, joka sekoitti Cozifyn ZigBee verkon totaalisesti. Nyt kun olen poistanut sen laitteistosta, niin kaikki toimii mallikkaasti. Muistaa vaan nuo eri ZigBee kanavat ja että pitää eri ZigBee verkkojen laitteet tarpeeksi kaukana toisistaan, esim. 0,5-1 metri.
Tein Lightify Flexin resetin (5s pois + 5 s päällä) x 5
Tämän jälkeen toimi ihan hyvin muutaman päivän.
Tänään alkoi sitten seuraava ongelma.
Noin 20s välein väri vaihtuu. Käy läpi koko paletin.
Kun valon sammuttaa Cozify:stä niin se muuttuu himmeämmäksi (sama väri).
Kun sen sytyttää Cozify:stä niin valo muuttuu kirkkaaksi (sama väri).
Värin vaihtuminen jatkuu koko ajan 20s välein.
Resetoin Cozify HUB:in -> ei mitään muutosta.
Käytin virrat poissa Lightify Flexistä -> Valo lähti toimimaan normaalisti.
Cozify ei ole vastannut tähän tukipyyntöön millään tavalla!
Lukeekohan edes kukaan tätä palstaa?
Katsoin tiketöinnin logeja ja jostain syystä ensimmäinen tukipyyntösi ei ole tullut perille. Pahoittelut siitä.
Tässä kaikille muillekin tiedoksi: Ongelman taustalla on tietyt laitteet/yksilöt, jotka vaihtavat Zigbee-verkon osoitettaan tavallista ahkerammin. Kuvaamaasi ongelmaan on tulossa hubin firmispäivitys, joka on menossa kaikille jakoon (tai on jo jaettu). Mikäli ongelmat jatkuvat uusimman päivityksen jälkeen, ota yhteyttä support@cozify.fi
Kimmo/Cozify
@Kimmo Ruotoistenmäki Onko kyse mahdollisesti samasta ongelmasta? Ja missä firmisversiossa tuo on korjattu?
Amu ja Pudeman.
Nimenomaan 1.0.0.2:ssa on tehty parannus. Sitä on testattu jo pitkään sisäisesti ja menossa betasta eteenpäin. Itselläni tämä näkyy nopeampana toimintana mm. ryhmien suhteen.
Kävimme viestienne pohjalta eri skenaarioita läpi - mikäli Osramin lamput jättävät ilmoittamatta (protokollansa mukaisesti) itsestään, on mahdollista että lamppu jää pidemmän aikaa harmaaksi - tätä ei ole kuitenkaan pystytty toistamaan varsin laajassa testissämme. Pistättekö viestiä supportiin, mikäli kokemanne ongelmat jatkuvat. Päivittäistä buuttausta ei pitäisi tarvita tehdä, päinvastoin.
- Kimmo
Tänään valaisimet ovat toimineet ongelmitta, mutta kaksi Nycen liiketunnistinta ei reagoinut liikkeeseen ja tämäkin ongelma korjaantui hubin uudelleenkäynnistyksellä. Näidenkin osalta kuvakkeet näkyivät sovelluksessa täysin normaalisti valkoisina.
Seurataan tilannetta.
Hubin resetoiminen vs laitteiden resetoiminen voi lopputuleman kannalta olla sama asia. Eli kun Zigbee-verkko katoaa ja taas ilmestyy uudelleen hubin resetoimisen yhteydessä, jumissa oleva lamppu "herää henkiin".
Omien testiemme ja kokemuksiemme mukaan 1.0.0.2:n parannukset ovat parantaneet luotettavuutta myös Osramien osalta. Amu ja Pudeman, mikäli ongelmat jatkuvat, voisitteko lähettää support-maililla lamppujen tyypit, joilla ongelma esiintyy. Tutkimme näiden pohjalta lisää.
Nycen sensoreiden osalta löysimme niiden toiminnasta (harvinaisen) poikkeaman, joka voisi aiheuttaa sensoreiden lähettämien viestien hukkaamisen - tämä pyritään löytämään ratkaisu vielä tähän releaseen.
- Kimmo
Toiminto on siis esiintynyt vain sähkökatkoksen jälkeen. Vaimoni oli kotona ja pyysin häntä käyttämään Osramin E27 kannalla olevaa lamppua virrattomana katkaisimesta. Ko temppu ei auttanut, tosin virta vain käytettiin pois. Sain lamput kuntoon hubin buuttauksen avulla myöhemmin.
Laitteet, joita ko ongelma vaivasi, olivat Osram lightify plug, Osram lightify garden spot ja Osram lightify E27 lamppu. Osram lightify flex nauha toimi moitteetta, sitä kylläkin ohjasi liiketunnistin (=sääntö). Muiden osalta oli vain ajastettu teema.
Mietin ensiksi tuota yhteydenottamista tukeen sähköpostitse. Silloin tieto jää minun ja yrityksen väliseksi. Näin palstalla myös muut voivat tunnistaa onko heillä sama ongelma > saatte kartoitettua laajuuden paremmin.
Kiitos tiedosta Amu ja Pudeman! hyvä tietää, että probleema on nimenomaan sähkökatkoihin liittyvä. Kartoitamme, voisimmeko vielä tehdä Osramien suhteen toistettua kuvaamianne ongelmia ja tehtyä parannuksia hubin päässä. Osram tekee myös töitä saadakseen lamppujen firmispäivitykset käyttöömme.
Forumille on toki ok postittaa ongelmista. Cozify-teamin on kuitenkin yleensä helpompi regoida ja analysoida tilannetta supportiin tulevien viestien perusteella. Supportiin tulevat viestit käsitellään aina mahdollisimman nopeasti ja tiedämme myös mistä ohjelmistoversiosta on kyse (beta, tuotanto jne). Esimerkiksi tässä ketjussa kyse lienee ainakin kahdesta eri ohjelmistoversiosta ja siksi kartoitus voi olla hankalaa.
Beta-julkaisuja tehdään, jotta saamme palautetta ja mahdolliset ongelmat voidaan korjata ennen laajempaa julkaisua. Siksi etenkin beta-käyttäjien kokemat virhetilanteet ottaisimme mielellämme vastaan (myös) supportiin tai betalle tehtyyn keskusteluryhmään.
Meille tärkeintä on joka tapauksessa saada palautetta, oli kanava mikä tahansa. Iso Kiitos siitä kaikille foorumilaisille!
Kimmo/Cozify
Onko tällainenkin olemassa? Olen beta -käyttäjä. Olenkin ihmetellyt nimen/nimimerkin alla näkyviä beta -käyttäjä "titteleitä" ja itselläni ei moista näy.
Tosin olen sovelluskaupassa eri sähköpostiosoitteella kuin rekisteröitynyt foorumiin. Johtuuko se tästä?
Edit: selkis.
Olemme tosiaan tehneet oman keskusteluryhmän nimenomaan betaan liittyviä asioita varten. Mikäli kuulut beta-käyttäjiin, muttet näe "Cozify Beta-keskustelu"-linkkiä aihealueissa, pistä meille supportiin viestiä, niin lisäämme sinut.
- Kimmo/Cozify
ZigBee verkko on nyt pari päivää ollut jotakuinkin ongelmaton. Eilen illalla tosin tuli yllättäen ja varoittamatta joku totaalijumi, kun hubiin ei saanut ollenkaan yhteyttä. Hubin uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen.
(Kiitos palautteesta kaikille!)
Zigbee-kommunikointiin teimme beta-kokemuksien pohjalta vielä pieniä muutoksia ennen uuden version lopullista julkaisua. Omien testiemme mukaan olemme saaneet parannettua etenkin tiettyjen Osram-lamppujen toimintaa.
Hubia ei pitäisi tarvita buuttailla. Teen tästä support-tiketin, niin katsomme, mikä voisi olla syynä jumiin.
- Kimmo/Cozify
Mikä mahtaa olla korjauksen aikataulu?
Osramilta kyselivät myös päivittyykö lampun firmware Cozify hubin kautta. Toistaiseksi ei päivity, mutta kuulemma on tulossa. Mikä on tämän aikataulu?
Uusi päivitys ajetaan heti kaikkiin hubeihin heti, kun uusin appiksemme ilmestyy Applen App Storeen - muista se jo löytyy. Jostain syystä tämä on vienyt tämän releasen osalta todella pitkään.
Odotamme nyt Osramilta etenemisaikataulua lamppujen firmispäivityksen suhteen.
- Kimmo/Cozify