Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valinnat

Useampi ajastus teemalle ei toimi teemaan liitettynä?

ik1ik1 Member Viestejä: 3

Yksinkertainen ongelma: haluaisin liittää teemalle "Työvalaistus" kaksi ajastusta, jotka olisivat voimassa vain kuin teema "Työ" on päällä.

Tämä ei kuitenkaan tunnu toimivan: "Työvalaistus"-teema ei kytkeydy päälle kun "Työ"-teema laitetaan päälle, vaikka toisen ajastimen ehto täytyy.

Liittämällä ajastimet eri teemohin (esim. Työvalaistus aamu/Työvalaistus ilta) toimii, mutta menee toivottoman monimutkaiseksi.

Pitäisikö tämän toimia yhdellä teemalla?

Ylipäätään näiden automaatioiden rakentaminen on todella turhauttavaa, koska täsmällistä dokumentaatiota sääntöjen toiminnasta ei ole, puhumattakaan tapahtumalokista, josta voisi selvitää, mitä oikeasti tapahtuu...

Liitteenä kuvat konfiguraatiosta (kahdella eri teemalla):


-Ilkka

Viestejä yhteensä

  • Valinnat
    PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi lokakuu 2021

    Eipä ole noiden timer -ajastusten kanssa tullut toimittua, mutta se ei liene tässä tapauksessa ongelman syy.

    Itse lähtisin liikkeelle seuraavasti:

    Yksinkertaisesti teema TYÖVALAISTUS, johon liität haluamasi valot ja siihen ajastukset. Tällöin teeman ollessa päällä, palaa valokin. Kahta teemaahan tähän ei tarvita. Ja jos sellaisen haluaa, niin se menee seuraavasti:


    Tee teema TYÖVALAISTUS

    Liitä siihen haluamasi valot (ON asentoon).

    Seuraavaksi tee teema TYÖ

    Lisää siihen kaksi ajastusta haluamillesi ajankohdille (aamu ja ilta)

    Kolmanneksi tee sääntö, jota et liitä mihinkään teemaan. Tee se Säännöt -välilehdellä ja valitse siihen Teema -kohta. Tällöin saat sääntöehdotukset, joista valitset säännön Ohjaa Teemaa riippuen toisesta Teemasta. Seurattava teema on TYÖ ja reagoiva teema TYÖVALAISTUS.

    Tämän idea on seuraava: kun ajastettu teema TYÖ menee päälle, käynnistää se teeman TYÖVALAISTUS. Kun TYÖ teeman voimassaolo päättyy, sammuu TYÖVALAISTUS.

    Itse jättäisin vielä kokonaan pois tuon timer toiminnon. Tuossa laatimassani ohjeessa valot sammuvat, kun teemat päättyvät. Vai mikä ajatus tuossa timer toiminnossa on? Juuri tuon takia en ole käyttänyt tuota timer toimintoa, kun mulla noiden teemojen ajastukset/säännöt hoitavat sytytyksen ja sammutuksen. Ja jos joskus haluaisi noiden valojen palavan ajastusten ulkopuolella, voi käyttöliittymästä täpätä teeman TYÖ päälle. Tai sitten käynnistää sen painonapilla, liikeilmaisimella jne.

    Tuo mainitsemasi dokumentointi on tietysti haaste vasta-alkajille. Valmistajan sivuilla voisi olla muutama esimerkki teemoista ja säännöistä. Kun perusperiaatteen ymmärtää, on siitä aika helppo lähteä rakentamaan monimutkaisempia toimintoja.

    Olen vihjannut useammalle ennen sääntöjen ja teemojen laatimista tehdä niistä paperille jne hahmotelman. Niihin kun suunnittelee mikä sytyttää minkä ja mikä ohjaa mitä jne, niin on paljon helpompaa tehdä se sovellukseen.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.