Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Onko Philips Hue Bridgestä mitään hyötyä..?

IlkkaIlkka Member Viestejä: 79 ✭✭
Terve,

Jos vertaa Philips starttipaketin ja yksittäisten lamppujen hintaa niin Hue Bridgelle tulee hintaa 17 euroa. Onko se hintansa värtti ja mitenkään hyödyllinen Cozify-hubin rinnalla?

t:Ilkka

Viestejä yhteensä

  • cozifycozify Administrator Viestejä: 99 admin
    Moi,

    Käytän Bridgeä huoneessa, joka sijaitsee eri kerroksessa Cozify Hubin kanssa ja johon olen vienyt verkkojohdolla kotiverkon. Huoneessa on desibeliovi, jonka läpi Zigbee-verkko ei kuulu. Tällä tavalla saan huoneessa olevat lamput Cozify Hubin ohjauksen taakse. Liiketunnistimena minulla on huoneessa Belkinin Wemo (wifi-laite), jonka avulla valot sysytetään automaattisesti. Lisäksi käytän Philipsin Tap-ohjainta sopivan valaistuksen ohjaamiseksi kun alan katsomaan elokuvaa. Olen tykästynyt siihen, että huoneessa on himmeä valo vaikka leffa olisikin pyörimässä. Tätä puolta hoitaa meillä muutama epäsuoraa valoa tarjoava Philips Bloom.

    Jos Philipsin Bridge on samassa kotiverkossa Cozify Hubin kanssa, tunnistetaan laite UPnP-protokollan yli automaattisesti ja tätä kautta myös bridgessä kiinni olevat lamput. Ja koska alakerran wifi-verkko on samassa verkossa yläkerran verkon kanssa, näkyvät yläkerran verkossa kiinni olevalle hubille myös huoneessa olevat Belkinin wifi-laitteet.

    Ainakin minulle Brigestä on paljonkin hyötyä. Ilman sitä en olisi saanut haluamiani valoja toimimaan huoneessa, johon meidän hubin Zigbee-verkko ei kuulu.

    - Tony / Cozify
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 348 ✭✭
    Itselläni Cozify hubi ja Hue bridge ovat molemmat alakerrassa. Hue bridge on tarpeellinen valojen ohjauksen kannalta, koska Cozify hubissa ei yksinkertaisesti riitä kantama ohjaamaan yläkerran tai alakerran ulkovalon Hue lamppuja, ei edes korkealla ZigBee lähetysteholla. Hue bridgeen paritettuna ei ole ongelmia kantaman suhteen.
  • esarosenqvistesarosenqvist Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 23
    editoi tammikuu 2016
    Itsellä ongelmia kantavuudessa myös philipsin hue lamppujen suhteen. Zigbee protokollana mesh verkon toimiessaan pitäisi kantaa todella hyvin. Zigbee repeater ominaisuudella olevia kytkimiä tai muita päätelaitteita kaivattaisiin, koska ainakin itseltä tippuu jatkuvasti philipsin hue lamppuja verkosta, mutta tulevat takaisin jos katkaisee virrat lampusta sulakkeelta tai cozify päätelaitteelta. Tämän joutuu tosin tekemään parin päivän välein. Sinänsä outoa, koska nycen anturit eivät ole koskaan moista tehneet. Jos philipsin kohdalla on lamppujen ohjelmaversioissa eroja, toivoisin cozifyn propelliosaston korjaavan asian softapäivityksellä. Tietty tuohon hubin lähetystehon säätöön olisi hyvä saada tehoerot näkyviin konkreettisesti. Edit: Myös osramin rgb lampuissa samoja ongelmia itselläkin. Tuo osramin lightify pistorasia jossa on repeateri tulee seuraavaksi kokeiluun, josko se ratkaisisi pulman.
    Post edited by esarosenqvist on
  • Harri MattilaHarri Mattila Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 26
    Esan kanssa täysin samaa mieltä. Lamput tosin osramit mutta kahta päivää peräkkäin ne eivät pysy verkossa sammuttamatta niitä välillä.
  • Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    Harri,

    Mikäli ongelma on Osramin kanssa noin yleinen, kannattaa resetoida lamput.

    1. 5 kertaa 5 sekuntia on, 5 sekuntia off
    2. Parita lamput uudelleen

    Kun ET klikkaa hubista "poista laite", resetoinnin jälkeen lamput pysyvät muistissa vaikka ne resetoidaan välillä. Näin ei sääntöjä tms tarvitse tehdä uudelleen.

    - Kimmo/Cozify
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 348 ✭✭


    Kun ET klikkaa hubista "poista laite", resetoinnin jälkeen lamput pysyvät muistissa vaikka ne resetoidaan välillä. Näin ei sääntöjä tms tarvitse tehdä uudelleen.

    - Kimmo/Cozify

    Tuon oman Lightify Surface TW:n kanssa tuo ei toimi. Valaisin on pakko poistaa hubista, jotta sen saa takaisin toimintaan.

    Kokeilin ensin resetoimalla, mutta valaisin näkyi edelleen hubin listalla tumman harmaana.

    Kun poistin sen, valaisin parittui heti hubin kanssa ja lähti taas toimimaan.

    Olin tuosta temppuilevasta valaisimesta jo yhteydessä suoraan Osramiin. Katsotaan mitä saavat aikaiseksi.
  • jakeroljakerol Member Viestejä: 30
    Mulla kiukuttelivat Osramit säännöllisesti, eli harmaantuivat tai olivat muuten tavoittamattomissa eli lamppu oli kyllä aktiivinen mutta kun sitä yritti ohjata käyttöliittymästä ei mitään tapahtunut. Parituksen poistamisen ja uudelleenparittamisen jälkeen toimivat hetken mutta sitten taas katosivat satunnaisen ajan kuluttua.

    Nyt kun lisäsin Zigbeen lähetystehoa on kiukuttelu loppunut. Vinkki tähän löytyi foorumeista. Toisaalta on hieno homma että nämä foorumit ovat mutta toisaalta kyllä vähän harmittaa että tuotteelle ei ole kaikenkattavaa käyttöohjetta josta tällainen tieto olisi löytynyt, sillä olisi säästänyt aikaa ja hermoja.
  • LP6LP6 Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 83
    editoi helmikuu 2016
    jakerol kirjoitti:

    Mulla kiukuttelivat Osramit säännöllisesti, eli harmaantuivat tai olivat muuten tavoittamattomissa eli lamppu oli kyllä aktiivinen mutta kun sitä yritti ohjata käyttöliittymästä ei mitään tapahtunut. Parituksen poistamisen ja uudelleenparittamisen jälkeen toimivat hetken mutta sitten taas katosivat satunnaisen ajan kuluttua.

    Nyt kun lisäsin Zigbeen lähetystehoa on kiukuttelu loppunut. Vinkki tähän löytyi foorumeista. Toisaalta on hieno homma että nämä foorumit ovat mutta toisaalta kyllä vähän harmittaa että tuotteelle ei ole kaikenkattavaa käyttöohjetta josta tällainen tieto olisi löytynyt, sillä olisi säästänyt aikaa ja hermoja.

    Kiitos, kun jaat tietoa, tämä varmasti auttaa monia allekirjoittanut mukaan lukien.
    Muutaman kerran, kun ZigBee-lamput ovat juuri väärään aikaan temppuilleet on ollut Cozify hubin muuttuminen kotiautomaatiolaitteesta UFOksi lähellä. :)

    Muistetaan, että kyseessä on pieni kotimainen yritys, jonka tuote on jatkuvassa kehitystilassa ja meillä kaikilla on kovasti hyviä ja kiireellisiä parannuksia sekä "parannuksia" tarjottavana, eli annetaan Cozifylle aikaa, heillä varmasti on myös erilaiset käyttöohjeistukset listattuna mittavalle työlistalleen.

    Minullakin on monta ehdottoman kiireellistä (ainakin minulle) parannusehdotusta odottamassa mahdollista toteutustaan.
    -LP-
  • jakeroljakerol Member Viestejä: 30
    Juu kärsivällisyyttä kyllä löytyy... Dokumentaation suhteen tiedän kyllä itse miten turhauttavaa työtä sen ajan tasalla pitäminen on. Mutta voihan sitä silti harmitella sen puutetta. Toiset eivät lue koskaan käyttöohjeita, mulla niiden läpikäynti on aina iltalukemisena kun olen jonkun uuden härvistimen hankkinut.

    Toisaalta varmaan Cozifylläkin ymmärretään että tämä ylenpalttinen toivomusten esittäminen on merkki siitä että käyttäjät ovat innoissaan tuotteesta, ei niinkään siitä että siihen ollaan tyytymättömiä.
  • GreyDreyfusGreyDreyfus Member Viestejä: 38
    Onko hubin useiden päivityksien myötä tullut muutosta? Itseäni mietityttää Philips Hue bridgen tarpeellisuus. Onko väliä yhdistääkö esim. hue dimmer switchin suoraan cozifyhin jolloin painikkeille saa lisää toimintoja ohjelmoitua, vai kannattaako ne parittaa bridgen kautta? Onko yhteyden luotettavuuden suhteen eroja? Entä lamput, Cozify-paritus vs hue bridge-paritus?

    Ajatuksia/kokemuksia otetaan vastaan.

    Oma kokemus:

    Kokeilin ensimmäisen kerran n.6kk sitten yhdistää dimmer switchit suoraan cozifyhin. Osa toimi hyvin, osa kadotti yhteyden/jumittui muutaman tunnin/päivän kuluttua. Partion ne hue bridgeen eikä mitään ongelmia. Nyt kokeilin uudestaan parittaa ne cozifyhin ja muutaman päivän jälkeen toistaiseksi ovat toimineet.

    Lamppuja en ole kokeillut lainkaan parittaa suoraan cozifyhin vaan ovat hue bridgen kautta yhteydessä cozifyhin.
  • barbarossabarbarossa Member Viestejä: 8
    Luopuisin Hue Bridgestä, mutta Hue Dimmer Switchejä ei saa luotettavasti toimimaan suoraan Cozifyn kanssa. Ajan mittaan mokomat kadottavat yhteyden Cozifyyn ja lakkaavat toimimasta.
  • happomanhappoman Member Viestejä: 8

    Saako noita Huen kytkimiä ja liiketunnistimia yhdistettyä kumpaankin hubiin? Nyt jos painaa setup nappia yhdistäessä se ei enää toimi toisessa hubissa. Lamput ja pistokkeet Cozify löytää kyllä automaattisesti Huen hubista.

  • timolavitimolavi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 143 ✭✭

    Hue laitteet voi yhdistää vain yhteen hubiin. Kun hommasin Hue Bridgen, lamput ja kytkimet piti ensin poistaa Cozifystä, että ne sai liitettyä Bridgeen.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.