Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Kaikki Tradfri-rasiat menivät sekaisin

KyuuKyuu Member Viestejä: 34

Nyt kävi jotain jännää tänään. Yhtäkkiä jokainen (6 kpl) Ikean Tradfri pistorasia menivät virta päälle ja muuttuivat Cozify-softassa harmaaksi. Muut laitteet, kuten Tradfri ledilistat ja erinäiset Hue lamput sekä valaisimet toimivat aivan ok. Hubin tai pistorasian irrottaminen seinästä ja pistäminen takaisin ei vaikuta. Onko tällaiseen törmännyt?

Viestejä yhteensä

  • KyuuKyuu Member Viestejä: 34
    editoi huhtikuu 2023

    Jatkohavaintona sen verran että yksi - ja vain yksi - näistä lähti toimimaan normaalisti kymmenen sekunnin resettinapin painalluksella pistorasiasta. Kaksi muuta toimivat noin minuutin sen jälkeen ja katosivat takaisin harmauteen. Etäisyys ei liene faktori, se joka lähti toimimaan oli kaikkein kauimpana, kaksi niistä jotka eivät toimi ovat parin metrin päässä ilman näköestettä. Laitteen poistaminen ja lisäys tekee myös tuon, että laite toimii n. minuutin ja sitten Cozify kadottaa yhteyden.

    Sähkökatkoja ei ole ollut, lisäksi ovat useassa eri sulakkeessa ja osa näistä ylijännitesuojien takana.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,243 admin

    Tsekkasitko HUBin lokin kyseisen tapahtuman jälkeen?

  • KyuuKyuu Member Viestejä: 34

    Hei, tarkistin kyllä mutta en osannut siitä lukea mitään fiksua.

    Sen sijaan tänään taas yksi laitteista suostui pistorasian resetoinnilla (nuppineula 10 sekunniksi). Muut eivät. Nyt on jo siis kaksi taas toiminnassa. Ehkä tässä on joku viive vaan.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,243 admin

    Sori, meni hiukan väärin. Tarkoitin tapahtumahistoriaa, enkä logia. Siitä logista ei juuri saa selkoa, mutta tapahtumahistoria on aika selkeä. Toivottavasti se on kaikilla käytössä, eikä vain betatestaajilla.

  • KyuuKyuu Member Viestejä: 34

    Enpä taida tietää mistä löytyy - hälytykset ja logit on valikossa. Valitettavasti kosketusnäytön käyttö on vaikeaa itselleni huonon käden vuoksi, itsellä appi on se jolla kerran säädetään ja itse käyttö tehdään kaukosäätimillä. En varmasti tunne tätä sovellusta niin hyvin kun voisi.

    Sen sijaan aiempi ilmiö toistuu. Tänään jälleen yksi, ja vain yksi näistä lisää suostui resetoitumaan takaisin pelikuntoon. Tätä menoa pari päivää niin kaikki taas toimivat. Sangen mystinen tapaus.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,243 admin

    Tuossa näkyy tuo tapahtumahistoria-valikko. Niin kuin mainitsin, saattaa tuo olla vain betatestaajien käytössä. Itse asiaan eli noiden Ikea pistorasioiden putoamiseen, on vaikea näin ulkopuolisena päästä käsiksi. Onko sulla käytössä muun merkkisiä pistorasioita, onko niissä ongelmia?

  • SilSamSilSam Member Viestejä: 33

    @Pudeman

    Tuo tapahtumahistoria olisi ERITTÄIN tervetullut kaikille käyttäjille, mikäli sieltä näkisi milloin mikäkin laite on aktivoitunut tai vastaavaa.


    Vai mitä sanoo @kruotois ?

  • 1234512345 Member Viestejä: 45

    Näyttää minullakin löytyvän tuo Tapahtumahistoria -valinta vaikka en ole beta testaaja. Ihan tervetullut ominaisuus, josta kiitos. 👍️

  • TKLTKL Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 130 ✭✭

    Ei tapahtumahistorian pitäisi olla käytössä kuin betatestaajilla. Minulta tapahtumahistoria löytyy vain ikivanhasta Hubistani, jota en enää edes juurikaan käytä, mutta se on mukana betatestausohjelmassa.

    Sen sijaan yhdestäkään ostamastani kolmesta Zen-hubista ei tapahtumahistoriaa tai muitakaan hyödyllisiä ominaisuuksia löydy. Toki voi olla, että halvemman Ion-hubin käyttäjille sekin on mahdollistettu nykyään, mikä on toki hyvä asia niiden käyttäjille ja pieni askel oikeaan suuntaan.

    Kuvittelin saavani Zenin todella kalliille hinnalle halvempia vaihtoehtoja enemmän vastinetta rahalle, mutta tällä hetkellä Zeneissä on vähemmän minulle tarpeellisia ominaisuuksia kuin vanhassa Hubissa, koska Cozifyn tuen mukaan he eivät hyväksy Zen-hubeja mukaan betatestausohjelmaan.

    Yhteen kolmesta Zenistäni en saa edes etäyhteyttä, vaan Android-ohjelma ilmoittaa, että "Etäyhteys ei ole käytettävissä, koska palvelumaksua ei ole suoritettu". Eipä laitteen tuotekuvauksessa sitä ostaessani ilmoitettu, että ilmeisesti edes etäyhteyttä laitteeseen ei saa lähiverkon ulkopuolelta, jollei maksa 9,90 e/kk. Tähän ilmeisesti vaikuttaa se, että otin kaksi muuta Zeniä käyttöön viime vuoden puolella ja tuon kolmannen vasta maaliskuussa, vaikka sen jo viime vuonna ostinkin samaan aikaan muiden kanssa... Missään ei ilmoitettu, että Zen olisi pitänyt ottaa käyttöön ennen jotain tiettyä päivämäärää, jos haluaa käyttää sellaista perusominaisuutta kuin etäyhteyttä ilman (ominaisuuksiin nähden) korkean kuukausimaksun maksamista.

    Kuukausimaksu olisi paremmin ymmärrettävissä, jos Cozify panostaisi edes laitetuen laajentamiseen (käyttöliittymän ja ohjelmointilogiikan parantamisesta puhumattakaan), mutta toistaiseksi panostusta ei sen suhteen ole ollut havaittavissa. Itsekin olen ostanut toimivuutta kokeillakseni useita tarpeellisia Zigbee-laitteita ja toivonut, että Cozify edes niistä foorumille tekemieni raporttien perusteella saattaisi lisätä niille tuen, koska monet laitteista ovat sellaisia, jotka laajentaisivat Cozifyn käyttömahdollisuuksia, mutta näin ei valitettavasti ole käynyt. Kuitenkin monet ilmaiset avoimen lähdekoodin järjestelmät tukevat kyseisiäkin laitteita, eikä tuen lisääminen oikeasti vaatisi suhteettoman paljon työtä hyötyyn nähden. Lisäisin tuen tietyille laitteille vaikka itse, jos minulla olisi siihen mahdollisuus.

    Cozify voisi osoittaa välittävänsä kuluttaja-asiakkaistaan edes sillä tavalla, että toteuttaisi esim. kerran kuukaudessa tuen jollekin käyttäjien toivomalle uudelle laitteelle. Näin laitetuki laajenisi edes jollain tavalla. Laitetuen ohjelmoimiseen vaadittavat tiedot löytyvät pitkälti standardeista, valmistajien julkaisemasta dokumentaatiosta ja avoimen lähdekoodin järjestelmien koodista hyvin dokumentoituina, joten kaikkea ei tarvitse keksiä ihan itse alusta lähtien.

    Eräs vaihtoehto voisi olla avata laitetuen ohjelmoimista tietyt kriteerit täyttäville, ohjelmointitaitoisille käyttäjille, joilla olisi rajoitettu pääsy esim. oman hubinsa tai saman käyttäjäryhmän kehitysympäristöön, jossa tukea uusille laitteille voisi rauhassa kehittää ilman Cozifyn henkilöstön resurssien liiallista "tuhlaamista". Meitä verkkoteknologioita ymmärtäviä ja ohjelmointitaitoisia käyttäjiä lienee kuitenkin jonkin verran ja ilmaiseen kehitystyöhön motivoisi toki tuen saaminen kaipaamilleen laitteille, muiden käyttäjien auttamisen halu ja yhteisöllisyys ylipäätään.

    Monet muutkin yritykset ovat onnistuneet yhdistämään kaupallisen tuotteen ja avoimen lähdekoodin kehittäjäyhteisön, joten miksei Cozifykin? Yhdessä Cozify ja käyttäjät voisivat tehdä laitteista ja palveluista niin paljon nykyistä monipuolisempia.

    Parasta mainosta Cozifyn tuotteille olisivat tyytyväiset käyttäjät, jotka voisivat varauksetta suositella tuotteita uusille käyttäjille. Nykyisellään esim. Zenin suositteleminen kenellekään on jo pelkästään laitetuen rajoittuneisuuden vuoksi hyvinkin kyseenalaista.


    @kruotois

  • 1234512345 Member Viestejä: 45

    Eipä ole mun hubi Zen, Budha tai Bodhisattva mutta tapahtumahistoria kyllä näkyy. Lieneekö sitten viallinen hubi. 🤔

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.