Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valojen sammuttaminen "ilman teemaa"

HarskiHarski Member Viestejä: 12

Moi!

Olen tässä yrittänyt ymmärtää teemojen valojenohjauslogiikkaa ja niiden käyttöä.

Mulla on siis talon valokytkimien taakse asennettu zigbee himmentimiä joita voi ohjata joko kytkimellä tai zigbeen kautta. Toimivat yllättävän hienosti ja kaikki sujunut ongelmitta.

Olen tehnyt muutamia teemoja joilla ohjataan valoja tiettyyn tilaan. Kuitenkin kaipaisin toimintoa jolla kaikki valot voisi esim. nukkumaan mennessä tai talosta poistuttaessa sammuttaa, mutta en oikein haluaisi toteuttaa tuota teemalla, koska jos aktivoin teeman joka sammuttaa valot, tämä teema jää taustalle päälle ja mielestäni tuo sotkee sitten systeemiä.

Onko siis jotain mahdollisuutta kytkimellä antaa komentoa valot pois ilman teeman käyttöä? Tai onko tuohon jokin muu järkevä temppu?

Toinen kysymys juuri tästä teema-hommasta, tein teeman joka ohjaa kaikki valot pois. Jos valot on päällä ja aktivoin teeman, ne sammuvat ja teema jää päälle. Jos tämän jälkeen sytytän valot, ne syttyvät, mutta kun teeman ottaa pois päältä niin taas valot sammuvat?! Eli esim. tuo tekemäni teema vaikuttaa antavan komennon valoille silloin kun sen aktivoi, ja myös silloin kun sen poistaa. Vai miten tuo homma toimii?

Antaako teeman aktivointi jonkun ohjauskomennon, mutta mitä tapahtuu kun teema poistetaan käytöstä?

Post edited by Harski on

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi helmikuu 2022
    1. Itselläni on yöpöydällä Ikean pyöreä kaukosäädin tähän käyttöön (toki muukin käy). Monesti nukkumaan mennessä joku iltateema on vielä päällä ja valo jää palamaan. Tällä kaukosäätimellä saa sen aika mukavasti sammutettua. Olen laittanut tuohon kaukosäätimeen kaikki tarvitsemani valot. Ensimmäinen painallus sytyttää kaikki nuo valot päälle ja toinen painallus sammuttaa ne. Tämä toiminnallisuus tulee siitä, että näin HUB saa kaikki ohjattavat valot/laitteet samaan tilaan. Välähtäähän ne tietty ikävästi, mutta ainakin itse naksautan tuota kakea kahdesti peräkkäin, niin homma hoituu nopeasti. Onhan tähän varmaan käyttäjillä muitakin konsteja, mutta itse olen huomannut tuon aika hyväksi.
    2. Kyllä, teema ohjaa noin noita valoja. Näissä tulee äkkiä vääriä toimintoja, kun käyttää teemoja ja suoria ohjauksia sekaisin. Teeman ideana on sytyttää ja sammuttaa valo ajastetusti (tai sitten käsin). Kirjoituksesta ei selviä, miksi niiden valojen syttymistä ja sammumista ei ohjata samalla teemalla. Tuon vastauksen 1 mukaan voit halutessasi sammuttaa kaikki talon valot tai sitten ohjelmoida siihen kakeen sen ohjaamaan vain tiettyä teemaa. Teemat myös pinoutuvat eli jos samaa laitetta ohjaa kaksi teemaa, niin viimeksi päälle mennyt teema hoitaa ohjauksen. Tätä voi käyttää myös hyödyksi. Kotona ja Poissa ovat ns master teemoja eli ne ajaa aina edelle.
  • HarskiHarski Member Viestejä: 12
    editoi helmikuu 2022

    Keksinpä yhden keinon jolla saa yhden painikkeen kytkimellä sammutettua valitut teemat ja vieläpä lisäksi sammutettua halutut valot. Tämä toimii mielestäni yllättävän hyvin!

    Mulla on muutama sisävaloja ohjaava teema: "sisävalot kirkas", "sisävalot hämärä" jne (tiedän, tämä ei ole paras tapa hyödyntää teemoja mutta ei mennä nyt siihen...)

    Loin teeman "sisävalot pois", joka ohjaa suoraan valitut sisävalaisimet "pois päältä" tilaan. Samaan teemaan on asetettu kaksi "teeman automaattisammutus" sääntöä, joista toinen ohjaa kaikki sisävaloihin liittyvät teemat pois päältä tilaan 0,1 min viiveellä, ja toinen ohjaa tuon "sisävalot pois" teeman päältä 0,5 min viiveellä.

    Eli kun painan painiketta, "sisävalot pois" teema käynnistyy ja sisävalot sammuvat, tämän jälkeen 6 sek kuluttua sisävalojen teemat menevät pois päältä, ja 30 sek kuluttua myös tuo "sisävalot pois" teema menee pois päältä. Eli kaikki palautuu "tyhjään tilaan", taustalle ei jää mitään haamuteemoja auki.

    Olen testaillut tätä eri variaatioilla ja vaikuttaisi että tämä toimii aina kuin junan vessa. Valot eivät välähtele eikä mitään muutakaan asiaan kuulumatonta tapahdu.

    Laitoin aluksi kaikki teemojen sammutukset saman säännön alle 0,1 min viiveellä, mutta tämä johti siihen että vain "sisävalot pois" teema sammui ja muut jäivät päälle. Nyt kun ensin suljetaan muut teemat ja sitten vasta tuo ohjaava teema niin homma toimii.

    Ainoa "bugi" tässä on se että mikäli sammutat valot tästä ohjelmoidusta painikkeesta ja sen jälkeen päätätkin sytyttää ne uudelleen, niin ne sammuvat uudelleen 30 sek kuluttua (eli kun "sisävalot pois" teema sammuu). Itseä tämä ei haittaa koska aika harvoin tällaista tilannetta tulee ja jos tulee niin vaatii vain valojen uudelleen päälle laiton.


    Onko tämä ollut muilla käytössä vai onko ihan uusi keksintö? En ainakaan foorumilta löytänyt kirjoituksia (juttua teemojen sammutuksesta kylläkin).

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Hyvä, että keksit ratkaisun minkä kanssa hommaa toimii. Ei tuo mikään uusi toiminto ole. Näitä ratkaisuita voi tehdä monella tapaa. Lopputulos ratkaisee, ainoaa oikeaa ei ole.

    Seuraavaksi voit miettiä ratkaisua tuohon mainitsemaasi ”bugiin”. Toimisiko joku ohjaa teemaa toisesta teemasta tuohon valojen uudelleen syttymistarpeeseen?

  • AMRAMR Member Viestejä: 86

    Kätevä idea Harskilta, itsellä on teemojen kanssa ongelmia, kun on muutama teema jotka hallitsevat valoja.

    "Hämärä" -> valot päälle

    "Yö" -> ns. ulkokuoren hälyt päälle ja sisällä valojen sammutus

    Valojen sytytykselle kun lisäksi on liiketunnistinkytköksiä ja niihin viiveitä rakennettuna, niin nuo viiveet jotenkin nollautuvat ei-toivotusti esim. valot syttyvät 30 minuutiksi (eräs asetettu viive) uudestaan kun "Yöstä" poistutaan vaikka ei enää ole "Hämärä". Lisäksi jos liiketunnistin tällä välin aktivoituu, lähtee viive aina alusta vaikka ei ole enää "Hämärä".

    Mielenkiintoista on myös se, että poistuisiko tällä ajoittainen millisekuntien valojen räpsyminen, jota ilmestyy välillä osaan valoja. Tuohon tosin kyllä muutamaksi viikoksi auttaa se, jos käy yhdenkään valon ohjauksesta teeman ohjausta käyttämässä päälle pois, niin kaikki valot toimivat sen jälkeen pitkän aikaa oikein. Sillä ei ole merkitystä käykö antamassa kovennettua toimivalle tai räpsyvälle lampulle, kaikki alkavat toimimaan. Heh, mulla on myös epäilyä, että samalla myös huomaamatta taustalla toimimattomaksi heittäytynyt ovihäly (tai välillä hälyt) alkaa toimimaan, jotka ovat "Yön" takana vaikka "Hämärää" valolle roplaisikin. Mielenkiintoista on elämä Cozifyn kanssa, se pitää mielen virkeänä. 🤣

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.