Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valinnat

Kokemuksia ION:sta?

IsoMikaIsoMika Member Viestejä: 33

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta kysyn silti:

Kiinnostaisi tämä ION. Hub ollut parisen vuotta ja sen ympärille rakentunut aika iso kokonaisuus, mm. 80 valoa ja melkoinen määrä erilaisia tunnistimia, pistorasioita jne. Hubissa loppuu kapasitetti, vaikka Hue Bridgellä sitä onkin jatkettu. Yllättävän vahvasti ärysttää esim. käydä vessassa, hoitaa hommat pimeässä ja kun pääset ulos, valot syttyy... Ei toki aina näin, mutta riittävän usein aiheuttamaan ärsytystä. Tai valot eivät sammu, jokin käsky ei toteudu, verhot ei aukea tai aukeaa täysin ohjelmoinnin vastaisesti jne jne jne.


Eli kokemuksia ION:sta. Onko selkeesti parempi? Jaksaako oikeesti vääntää isompaa kokonaisuutta?

Viestejä yhteensä

  • Valinnat
    TombaTomba Member Viestejä: 50

    Samoja ongelmia ja mietintöjä täällä. Olen niistä aiemmin tänne kirjoitellutkin.

    Itse olen jatkanut kahdella Hue bridgellä koska yhdellä olisi maksimi laitemäärä siitäkin ylittynyt. Ei millään viitsisi nähdä suurta vaivaa siirtymällä Hubista IONiin (migraatiotuki puuttuu) ja tehdä investointia mikäli lopputulema on se että mikään ei muutu. Mietityttää siis johtuuko ongelma ohjelmiston toteutuksesta (säikeistys jne) vaiko raudan kapasiteetin loppumisesta.

    Tuo "hitaus" ilmenee itselläni myös siten että Ubisys valo-ohjaukset eivät aina reagoi parissa sekunnissa jolloin käyttäjä painaa uudelleen ja ehkä vielä kolmannenkin kerran. Tästä joskus seuraa se että säännöt menevät pois päältä mahdollisesti siitä syystä että HUBI tulkitsee tilanteen päättymättömäksi silmukaksi. Tätä asiaa ei auta että keskimäärin joka toinen painallus on joka tapauksessa alkujaankin väärän komennon antava (on/off vs. toggle).

  • Valinnat
    IsoMikaIsoMika Member Viestejä: 33

    Näitä tosiaan tässä mietin. Sinällään idea ja hubi on hyvä, mielelläni jatkaisin samalla linjalla jos vaan ION olisi toimivampi. Migraatio ei houkuta lainkaan, sillä jos en saa resetoitua spotteja, se tarkoittaa 80 spotin ruuvaamista katosta alas ja parittamista yksitellen. Tämä ei houkuta, toki sitten liike-hämärä-jne tunnistimet, pistorasiat, verhot... . Plus ne kymmenet säännöt jne, varsinkin kun mulla jostain syystä appi ei toimi. Joko vika on hubissa (ei kuulemma ole) tai sitten olen vaan taas se ainoa, jolle näin voi käydä. Mutta appi kaatuu joskus jopa ennen kuin olen saanut tehtyä yhtään mitään, mutta viimeistään suunnilleen kolmannen painalluksen jälkeen. Tekee samaa kaikiilla puhelimilla ja tableteilla, joten ei ole laitekohtainen. Tästä syystä uusien teemojen ja sääntöjen luominen on RAIVOSTUTTAVAA. Ja kun appi vielä kadottaa teeman sisältä kaikki säännöt ja ajastukset eli "luotuja sääntöjä ei ole" vaikka taatusti on, niin kiva niitä sitten lähteä kaivamaan kilometrin mittaisesta sääntövalikosta - varsinkin kun se appi kaatuilee ennenkuin pääsee edes selaamaan sen valikon loppuun. T U S K A I S A A


    Silti olisin valmis antamaan ION:lle mahdollisuuden, mutta vähän kokemuksia olisi kiva kuulla.

  • Valinnat
    IsoMikaIsoMika Member Viestejä: 33

    No tuli sitten hommattua ION.

    Asentui nätisti appiin hubin kanssa. Miellyttävä yllätys oli, että Hue Bridge osasi yhdistyä myös ION:iin, silti katoamatta HUBista, joten kaikki Bridgessä olleet valot siirtyivät pikku vaivalla IONin hallintaan. Ovat tosin nyt hubissakin, eli päällekkäisyyksiä on. Tuo tosin taitaa olla enemmän mahdollisuus kuin uhka.

    Aikomus onkin jättää HUB rinnalle hoitamaan vähemmän tärkeitä asioita kuten esim. pistoraisoita, joita ei ole automatisoitu vaan toimivat erillisillä kauko-ohjaimilla. samoin auton lämmitys jne jäisi HUBin kontolle. Kaikki polttimot siirtyvät Bridgeille, yhtään ei jää HUBille eikä IONille. Näin säästetään kapasiteetti niiden ohjaamiseen, ja purkeille jää vain likke- hämärä- jne tunnistimet. Tai tämä on suunnitelma tällä hetkellä, saapa nähdä mikä on lopullinen kokoonpano sitten...

    Eli nyt on kokoonpanossa HUB, ION sekä kaksi Bridgeä. Johan luulisi kapasiteetin alkavan riittää.

  • Valinnat
    IsoMikaIsoMika Member Viestejä: 33

    No iso ongelma sitten IONin kanssa. Nexan kaukosäätimet eivät toimi, hubi joko ei tunnista niitä lainkaan, tai kymmenien paritusyritysten jälkeen onnistuu tunnistamaan, mutta kauko ei toimi oikein. Noin 50 painalluksesta ehkä yksi tuottaa toivotun tuloksen. Eli käyttökelvoton laite, koska kaukoja on kämpässä kymmenkunta ja niillä ohjataan käytännössä kaikkea valaistuksesta viihteeseen. Kaikkea kun ei voi automatisoida eikä ION osaa lukea ajatuksia - ikävä kyllä. :-)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.