Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Pistorasiat Osramin tilalle?

monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
editoi joulukuu 2021 kohteessa Teknologiakeskustelu


No niin, nyt teki Osramit ns. "viimeisen tempun". Heitän vesilinnuille prkl kaikki 11 kpl Osramin pistorasioita. Täälläkin palstalla puitu ongelma siis Ubisys:n ja Osramin laitteiden välillä, joka pudottaa Osramin pistorasioita Zigbee-verkosta aina välillä ja sitten saa ravata ympäri taloa resetoimassa niitä. No, nyt Osramit alkoivat putoilla ihan satunnaisesti verkosta kaikki vuorotellen. Tulevat takaisin ja putoavat taas. Ilman mitään logiikkaa. No onhan noilla toki ikääkin jo. Ovat niin vanhaa mallia, että firmware-päivityksiäkään ei enää saa. Mutta sen olen oppinut, että Osramiin en kyllä koske enää pitkällä tikullakaan.

Mutta: Mitäs pistorasioita raati suosittelee? Zigbee pitäisi olla, koska pistorasian pitäisi luotettavasti jatkaa verkkoa eteenpäin.

Kiikarissa ollut Philips Hue Plug. Ja myös Frientin (Develcon) plugi. Philipsin olisi halvempi. Onko luotettava verkon jatkamiseen vai onko jokin tietty plug, joka olisi kaikkein luotettavin verkon solmukohtiin?

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi joulukuu 2021

    Itse olen tykästynyt tuohon Develcon pistorasiaan. Toiminut moitteetta ja on mukavan kokoinen. Näin talvisin, kun on noita kausivaloja, niin pienikokoisena Develco ei vie tilaa vierekkäisiltä rasiapaikoilta.

    Fibaro toimii samoin, mutta se on Z-wave.

    Kummankin energiankulutuksen seurannasta plussaa.

  • MofaMofa Member Viestejä: 29
    editoi joulukuu 2021

    Myös IKEAn pistokkeet (E1603 Trådfri 903.561.66) ovat toimineet luotettavasti. On vähän isokokoinen, mutta ei hinnalla pilattu (12,99 €).

    En osaa varmistaa miten se toimii Zigbee-verkon solmupisteenä, koska verkon topologiaa ei näe mistään. Mikään ei viittaa siihen että ei toimisi.

  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭

    Hetkinen, mitenkäs tämä menikään. Siis näyttääkö Cozify Hub energiankulutusta? Siis reaaliaikaista vai näkeekö ihan historiaakin jotenkin käppyränä tms? Mulla oli jotenkin jäänyt mielikuva, että tää oli Cozify Zenissä vain.

    Develcon / Frientin laitteita mulla onkin pari ja ovat kyllä vaikuttaneet tosi luotettavilta. Frienthän on siis Develcon kuluttajabrändi. Samoja laitteita kuitenkin.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi joulukuu 2021

    Juu, kyllähän tuo näyttää. Tässä saattaa kylläkin olla taustalla joku meikäläisen rooli tuossa HUBin käyttäjänä.

    Nämä sähkökulutus ja lämpötilakäppyrät on ollut mulla käytössä jo ties kuinka pitkään ja olen jo kokonaan unohtanut, että ne tuli aikoinaan beta-roolin kautta. Oletin niiden tulleen jo jakoon kaikille. Oliskohan ne tuossa uudessa ION -HUBissa jo yleisessä jaossa? Ohessa vielä kuvakaappaus. Sama toiminto Fibaron ja Devalcon pistorasioilla.

    PS: tuossa näkyy samalla, miten tuo käyttöliittymä menee iOS/iPadOS laitteissa osin päällekkäin


  • MofaMofa Member Viestejä: 29

    Nuo historiagrafiikat taitaa olla jonkun betaversion ominaisuus. Minulla näkyy hetkelliset ja kumulatiiviset arvot ihan oikein, mutta harvoin niitä tulee katseltua kun ei niitä voi mihinkään käyttää esim. säännöissä.

  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    editoi joulukuu 2021

    Vähän outoahan se olisi, jos joku ominaisuus olisi pitkän aikaa yli monen releasen vain beta-ominaisuus eikä tulisi yleiseen käyttöön. Voisikohan se sitten jo olla yleisessä käytössä? Itse en pääse varmistamaan, kun ei tosiaan noita energiankulutusta mittaavia pistorasiakytkimiä ole mulla.

    Pieni murinan aihe itsellä kyllä on se, että miksi sitten nuo energiankulutukset on laitettu toimimaan vain noille pistorasiavehkeille, kun Ubisysissäkin on energiankulutuksen mittaus ja Ubisys on Cozifyn virallisesti tukema laite... Niitä mulla on ja ei niissä ainakaan näy mitään jälkeäkään energiankulutuksen mittauksesta.

    Post edited by monit on
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    editoi joulukuu 2021

    Itse jouduin Develcon mini plugin poistamaan ainoana enenrgianseurantaa sisältävänä laitteena pois verkosta kun aiheutti lähellä olevien ubisys S1/S2 moduulien tippumista pois verkosta. Poistosta kulunut nyt vähän vajaa viikko ja nyt näyttävät Ubisysit pysyvän verkossa. Olisihan se hienoa saada energiatiedot noista ulos vaikkakin itselläni moni lukee tällä hetkellä vain kytkinten painalluksia ja virrat menevät kiinteinä laitteille.

    Ubisysin viimeisimpiä 3rd party reititysongelmia korjaavia firmispäivityksiä odotellaan. Onkohan näitä kukaan testannut Cozifyn kanssa vielä missään? Itselläni on tällä hetellä epäilys että vanhemmat itselläni ajossa olevat versiot aiheuttaisivat nimen omaan näitä verkosta putoamisia kun käytössä on Develcon plugia tai HUE liiketunnistimia. Tuo HUE tunnistimien ongelma on erityisen paha kun päivittäin jossakin on minuuttien viive tai aamulla pari niistä on harmaana unreacheable tilassa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.