Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Auton lämmitys -säännön toiminnasta

Hei!

Taas tällainen yksinkertaisempi jantteri kyselee selkokielisiä ohjeita. 😎

Tuli hankittua Nexa NBA-001 lämpö- ja kosteusmittari. Nyt saatu kiinnitettyä 2-puoleisella teipillä ulkoseinään ja Cozifykin löysi heti. Etäisyyttä ei paljon olekaan, kun hubi sisällä työhuoneessa ja mittari 2-4 m päässä ikkunan takana (betonielementtitalo). Jos ei tällä etäisyydellä toimisi, niin olisikin ollut aika kehno suoritus.

Auton lohkolämmitin saa virtansa Osramin ulkopistorasian kautta. Nyt haluaisin käyttää lämpömittaria käynnistämään virransyötön Osramilta sitä aikaisemmin, mitä kylmempää on.

Lisäsin Cozifyn apista "Auton lämmitys" -säännön. Säännön asetuksissa minulla nyt:

  • Rajalämpötila 1: 5 astetta, Lämmitysaika 30 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < +5 --> lämmitysaika 30 min)
  • Rajalämpötila 2: -5 astetta, Lämmitysaika 60 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < -5 --> lämmitysaika 60 min)
  • Rajalämpötila 3: -15, Lämmitysaika 90 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < -15 --> lämmitysaika 90 min)
  • Arkisin 07.00 - 08.00 <--- Tätä aikahaarukkaa en ymmärrä!?
  • Voimassaolo: Käsinohjattava päälle/pois

Miksi asetuksissa annetaan aikahaarukka eikä lähtöaikaa, jolloin auton halutaan olevan lämmin, kuten kaikissa kellolla toimivissa Webastoissa? Voiko joku ystävällisesti selittää aikahaarukan selkokielellä?

-pb

Viestejä yhteensä

  • KalliollaKalliolla Member Viestejä: 24
    editoi helmikuu 2021

    Jos ko. aikahaarukka tosiaan tuo, niin se on räärälöity Cozifyn kavereiden omaa töihin menoa ajatellen. Ei sitä muuten voi ymmärtää. On paljon työssäkäyviä joiden työaika on aivan jotain muuta, kuten kolmi- ja kaksivuorotyössä. Töihin mennään myös lauantaina ja sunnuntaina.

  • minissinminissin Member Viestejä: 31

    Mulla lukee infona tuolle "Arkisin 07.00 - 08.00 " kohdassa "Arvioitu lähtöaika", sitä kun klikkaat niin pääset muuttamaan haluamasi ajastuksen siihen.

    Jos tarvetta eri ajanjaksoille niin niille omat säännöt sen mukaan.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Tuossa edellä tulikin jo vinkki, miten pitää toimia.

    Esimerkki:

    Viikko 1 on aamuvuoroja. Tälle pitää tehdä oma sääntönsä eli päivät ja kellonajat.

    Viikko 2 on iltavuoroja. Tälle vastaavasti oma sääntönsä.

    Periaatteessa kummatkin säännöt voivat olla päällä koko ajan, ns käsiohjaus, jolloin pistorasiaan tulee virta ohjelmoituna ajankohtana.

    Tuossa on tietysti se vaara, että pistorasiaan tulee virtaa, vaikkei siinä olekaan autoa perässä jommassakummassa kummassa säännössä. Tällöin kannattaa täpätä säännön edessä olevaa sinistä kuvaketta ja ottaa tarpeeton sääntö pois päältä.

  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57

    Otetaanpas vielä uudestaan.

    Jos siis minulla on Auton lämmitys -säännössä asetukset:

    • Rajalämpötila 1: 5 astetta, Lämmitysaika 30 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < +5 --> lämmitysaika 30 min)
    • Rajalämpötila 2: -5 astetta, Lämmitysaika 60 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < -5 --> lämmitysaika 60 min)
    • Rajalämpötila 3: -15, Lämmitysaika 90 min (tarkoittanee että, kun lämpötila < -15 --> lämmitysaika 90 min)
    • Arvioitu lähtöaika: Arkisin 07.00 - 08.00
    • Voimassaolo: Käsinohjattava päälle/pois

    Anteeksi tyhmyyteni, mutta en siis 3 vastauksen jälkeen vieläkään ymmärrä tätä kohtaa:

    Arvioitu lähtöaika: arkisin 07:00-08:00

    Miksi asetuksissa annetaan aikahaarukka eikä tarkkaa lähtöaikaa, jolloin auton halutaan olevan lämmin, kuten kaikissa kellolla toimivissa Webastoissa? Koska joka tapauksessa säännössä annetaan kullekin lämpötila-alueelle oma täsmällinen lämmitysaikansa (30 min / 60 min / 90 min edellä)?

    Ymmärtäisin jos säännössä lukisi: Arvioitu lähtöaika: arkisin klo 8:00

    --> Ulkolämpötilan ollessa klo 6:30 -17 astetta --> Lämmitys lähtee päälle klo 6:30 ja pysähtyy 90 min myöhemmin klo 8:00

    --> Ulkolämpötilan ollessa klo 7:00 -8 astetta --> Lämmitys lähtee päälle klo 7:00 ja pysähtyy 60 min myöhemmin klo 8:00

    --> Ulkolämpötilan ollessa klo 7:30 +2 astetta --> Lämmitys lähtee päälle klo 7:30 ja pysähtyy 30 min myöhemmin klo 8:00.

    Mitä ihmeen virkaa aikahaarukan pienemmällä kellonajalla siis on?

    Kiitos ja kumarrus!😅

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Olet täysin oikeassa. Haarukan ollessa tunti ja päälläolon vain 30 min lyhyimmillään, saattaa käydä, että lämmitys on jo sammunut tai ei edes käynnistynytkään.

    Tätä varten sinun tulee itse muuttaa siinä säännön asetuksissa tuo haarukka pienemmäksi. Muuta siis tuo arvioitu lähtöaika 7-8 vaikkapa muotoon 7:55-8:00


  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57

    Koitin kysyä asiasta myös Cozifyn tuesta sähköpostilla. Tähän mennessä vastanneet aina suht nopeasti, nyt tuntuu vastaus unohtuneen...

    Voisikohan olla niin, että pienempi kellonaika on aika, jota ennen autoa lämmitetään haluttu aika riippuen ulkolämpötilasta. Suurempi kellonaika muodostaa "hännän", jonka verran autoa vielä lämmitetään. Sinällään tämä toiminto on vielä parannus perinteisen webaston toimintaan. Eli auto on aina lämmin aikahaarukan aloitushetkellä, mutta lämmitystä ei lopeteta vielä tämän jälkeen, jos käyttäjä ei halua (tietää esim. myöhästyvänsä jotain 0-30 min välillä eikä halua silti lähteä kylmällä aitolla liikenteeseen). Koska kaikilla on erilaiset tarpeet, voi jokainen säätää hännän pituuden omien tarpeiden mukaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.