Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Huvilan kotona/poissa-automatisointia yms.

Aloittelija kyselee, kun ei jaksa googlailla ja etsiä tiedonmurusia monista eri threadeistä.

Olen rakentamassa loma-asuntoa, sijainti tunnin ajomatkan päässä kodista, käyttöä olisi viikottain, painotus viikonlopuille.

Ajatuksissani on ollut automatisoida ainakin seuraavia:

  • sähkölämmittimien kotona/poissa -kytkentä etänä puhelimella, jolloin voi pitää alempaa lämpötilaa poissaollessa, ja laittaa mukavuuslämpötila päälle ennen kuin lähtee mökille, sähkölämmittimien termostaateissa on tulo tälle kytkennälle, termostaatista itsestään voi "ohjelmoida", mitä tuo tulo tarkoittaa
  • vesijohdon saattolämmityskaapelin ohjaus etänä (pistorasia)
  • 1-vaiheisen porakaivon kotona/poissa -ohjaus
  • kameravalvonta liiketunnistimella sisälle

Sähkölämmittimien kotona/poissa ohjaus vaatisi ilmeisesti DIN-kiskoon asennettavan Zigbee/Z-wave releen. Jos olen oikein ymmärtänyt virta sähkölämmittimiin ei mene tämän ohjaustulon kautta, jolloin releen ei tarvitsisi jaksaa koko kuormaa. Sähkölämmittimien kokonaisteho on 5 kW (kaksi 1 kW patteria, kattolämmityselementit 2 kW, kaksi lattialämmityspiiriä á 500 W). Sähkölämmittimet ovat osittain eri vaiheissa.

Kysymyksiä:

  • Voiko yhdellä DIN-kiskoon asennettavalla releellä ohjata kaikkien sähkölämmittimien kotona/poissa tilaa? Pitääkö rele olla samassa vaiheessa kuin termostaatti?
  • Porakaivon ohjaukselle pitäisi varmaan olla oma rele, koskapa koko virta 16A menisi sen kautta, kestääkö releet tuollaista?
  • Jos haluaisin kotona/poissa tilalle myös seinään kytkimen, josta voisi liipaista kotona tilan päälle, miten se onnistuisi? Ajatuksena, että jos olisi unohtanut laittaa kotona-tilan päälle puhelimista (tai jos joku muu kuin minä olen menossa), sen voisi helposti tehdä seinästä. Kuitenkin niin, että tämä ei estäisi poissa-tilan asettamista etänä.

Viestejä yhteensä

  • KattinenKattinen Member Viestejä: 44

    Tuohon yhteen osaan kommentoida: "Jos haluaisin kotona/poissa tilalle myös seinään kytkimen, josta voisi liipaista kotona tilan päälle, miten se onnistuisi? Ajatuksena, että jos olisi unohtanut laittaa kotona-tilan päälle puhelimista (tai jos joku muu kuin minä olen menossa), sen voisi helposti tehdä seinästä. Kuitenkin niin, että tämä ei estäisi poissa-tilan asettamista etänä."

    Periaatteessa mikä tahansa tuettu painike käy, konfiguroimalla säännön että painike vaihtaa Kotona- ja Poissa- teemojen välillä. Teemaa voi painikkeesta riippumatta vaihtaa myös etänä puhelimen sovelluksesta.

    Ehkä haluat myös laittaa jonkin merkkivalon tms. joka kertoo kumpi tila on päällä, jos sitä ei suoraan näe esim. lämmittimien merkkivaloista tai muista laitteista. Esim. Cozifyn avulla voi toteuttaa että tietyt (äly)valot syttyvät kun teemaksi vaihtuu Kotona..

  • joukotahjoukotah Member Viestejä: 4

    Hei

    Saattaa vaatia kaksi eri ohjausta.

    Ainakin itsellä on kahdenlaista ohjausta tuon lämmöntiputuksen suhteen.

    Joissain latteissa sitä ohjataan tulevalla viralla ja toisissa sitä ohjataan nollaan menevällä ohjauksella.

    Niissääkään joissa ohjaus on tulevalla virralla, ei käsittääkseni ole vaiheella mitään merkitystä, koska se ohjaa vain relettä, joka taas ohjaa sitä lämmöntiputusta

    16A releitä kyllä löytyy.

  • hankshanks Member Viestejä: 5

    Sähkärini sanoi, että useamman lämmittimen tai jopa jonkin muunkin laitteen rele-ohjauksen voi tehdä yhdellä etäohjattavalla releellä siten, että väliin laitetaan tyhmempi releitä. Eli zigbee rele ohjaa muita releitä, jotka puolestaan ohjaavat haluttuja lämmittimiä. Nämä tyhmät releet on paljon halvempia. Olivatkohsn tyypiltään välireleitä.

  • KalliollaKalliolla Member Viestejä: 24

    Välirele tai asennusrele on sama asia. Relettä käytetään sähköisen kuorman ohjaukseen pienellä ohjausvirralla. Ohjausjännite voi olla tasa tai vaihto sähköä ja jännite melkein mitä vain esim. 6V - 230V. Yksinkertaisempi ratkaisu on sellainen. että ohjaus tapahtuu samalla jännitteelä kuin varsinainen ohjattava kuorma ( lamppu, pumppu, lämpöpatteri jne), Silloin ei tarvita erillistä muuntajaa ohjausvirralle.

    Kuvissa pari vaihtoehtoa. Molemmat soveltuvat mainitsemiisi tarkoituksini Zigbee/Z-wave-releillä ohjattaviksi ilman muuntajaa. Toinen kestää max 16A kuorman ja toinen max 13A, suurempaakin virtaa kestäviä löytyy helposti. Molemmissa on lepotilassa 1 auki tai 1 sulki oleva kärkipari (välirele 1a + 1s), eli voi käyttää vaihtoehtoisesti kahteen eri tarkoitukseen. 16A laite lähtee kaupasta alle 20€ ja pienempi n. 3€ halvemmalla.

    Meillä on vastaavilla komponenteilla (Zigbee kytkimet Kiinasta ja välireleet paikallisesta sähköliikkeen hyllystä) tehtyjä käytössä käytössä ja hyvin toimii. Johdonsuojakatkaisija (sulke) on syytä laitta kaikkien eteen (kolmas kuva). Hinta n. 5€ pala.



  • 4353436362143534363621 Member Viestejä: 1
    editoi elokuu 2021

    Moi! Ootpa lähteny suorittamaan mielenkiintoista operaatiota siellä huvilallas, kyllä alko itteäkin kutkuttamaan tollainen sähkölämmönsääntely etänä, omalta mökiltä ei vielä sellaista löydy ja tekishän se kutaa päästä suoraan lämpimään mökkiin! Tässä ketjussa tullukin monenmoista vinkkiä sellaisen asentamiseen, pitää kattoa jos sais tänä kesänä aikaan.. sähköt oon jo kilpailuttanu tommosen sivuston ku https://windesol.fi/ kautta joten siltä osin asiat kunnossa, ystävällisenä vinkkinä voin suositella sitä muillekin jottei maksa sähköstä turhaan liikaa. Aloittajalta kysyisin, saitko ton kotona/poissa -kytkennän sitten toimimaan ja millainen homma asennus oli? Haluaisin kokeneelta kuulla ennen kuin alan itse tekemään.

    Post edited by 43534363621 on
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.