Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Cozify yhteensopivat langattomat kytkimet?

AstuskAstusk Member Viestejä: 8

Moikka!

Samaa asiaa varmasti sivuttu miljoonassa keskustelussa mutta hakemalla löytyy viittauksia nexaan ja ubisys (mikä siis?) kytkimiin ja uuden cozifyn omistaja hukassa. Erittäin kiitollinen olisin täsmällisestä avusta (merkki + malli), millaiset langattomat seinäkytkimet (+ releet) kannattaisi valoille ostaa? Haluaisin että valot voi kytkeä päälle joustavasti joko kytkimen tai cozifyn kautta, ilman että kytkimen pitää olla jossain asennossa että valoa voi ohjata cozifysta ja mieluiten vielä että kaikki valot saisi päälle vaikka hubi olisi kenossa.

Tilanne: saneerauksessa vanhasta rivarikämpästä purettu väliseinä ja tarvittaisiin keittiö/OH valoille uudet kytkimet, ilman että tarvitsee purkaa seiniä johtojen asennusta varten. Kaikki valot pitäisi saada päälle/himmennettyä seinäkytkimistä (lapset + vanhukset-ystävällinen asennus), hifistelysäädöt sitten tarkoitus tehdä cozify kautta.

Hakemalla zigbee rele googlessa tulee kyllä nexan releitä (onko nää hyviä, muutkin merkit kiinnostaisi mitä kuullut käyttäjäkokemuksia noista nexan toimivuudesta..?), mutta missään ei sitten kerrota millainen langaton kytkin niiden kanssa sopii. Ennen myytiin langattomia kytkimiä siten että rele tuli suoraan mukana, asensit vaan kytkimen seinälle ja releen pistorasiaan ja avot mutta ilmeisesti ei zigbee aikana sellaisia valmispaketteja enää saa vai enkö vaan osaa tai löydä?

Ja vielä saman aiheen ympärillä niin onko noi zigbee releet niin pieniä että mahtuvat helposti tuohon valopistorasiaan sisälle, ei ole katossa mitään mahdollisuutta tehdä uppoasennuksia.

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Tarkenna vielä kysymystä saako suosituksissa olla sähkärin asentamia laitteita vai mennäänkö pelkällä jokamiehen osaamisella?

  • MofaMofa Member Viestejä: 29

    Mä olen laittanut valojen ohjaukseen IKEA:n langattomia painikkeita: Kaksipainikkeinen E1743 Trådfri 704.085.95 tai viisipainikkeinen E1810 Trådfri 304.431.24. En katsonut tarpeelliseksi laittaa mitään releitä, vaan Cozify ohjaa suoraan valaisimia/lamppuja. Ei ole kai mikään malliratkaisu, mutta minulla toimii. Valojen ei tarvi olla IKEAn tuotteita, kunhan ovat Cozifyn tukemia.

  • AstuskAstusk Member Viestejä: 8

    @Pudeman kyllä sähkäri tarvitaan joka tapauksessa, en edes yritä itse :D. Tietäisin vain mitä laitteita osaisin ostaa valmiiksi valaistusta varten niin pääsisin tekemään suunnitelmat mitkä lamput tulee minkäkin releen taakse ja mikä sitä ohjaa (monta relettä, monta kytkintä jne.). Päätavoitteena saada toimiva kokonaisuus ilman mitään ihmeellisiä viboja, esimerkiksi tuossa trådfrissa taitaa olla rajoite että pitää aina olla sellainen trådfri lamppu sitten, ajatus oli että jos panostaisi kerralla noihin sähköistyksiin sillai että kaikki toimii niin saan lykätä sen releen taakse halutessani hue lampun tai tavallisen minkä vaan.

    Esimerkkinä nyt vaikka meidän oh valaisin, jossa on kruunukytkimen takana 8 G9 halogeenilamppua. Toisaalta olen ostanut myös hieman hue-valoja ja sillan että saan myös RGB maailmaa mukaan, mutta en haluaisi että olemassaoleva kytkin sitten rajoittaa sitä millaisen valaisimen voin asentaa vaan päinvastoin se rele itsessään on osa älykästä järjestelmää. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan tai onko tässä edes mitään järkeä, haluaisin vaan että kaikki laitteet on osa yhtenäistä cozify kokonaisuutta.

    Ja voin olla että olen hieman ennakkoluuloinen noiden trådfri lamppujen kanssa, johtunee vaan siitä että ei ole yhtään käyttökokemusta, hieman olen vain kuullut juttuja että eivät ole ihan 100% luotettavia ja haluaisin että lamppu menee 100% varmasti aina päälle kun kytkintä painaa tai jos ei mene niin rele tms. helppo resetoida tms.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    OK, oma osaaminen on noiden jokamies tuotteiden puolella, joten en kommentoi noita sähkäriä tarvittavien laitteiden osalta.

    Palstalla on kuitenkin useampia nimimerkkejä, joilla on kokemusta ko laitteista. Toivottavasti viestisi tavoittaa ko henkilöt.

    Sen verran annan vinkkiä, että kannattaa ennen ostoja ja asennuksia miettiä mitä oikein haluaa ja mitä sääntöjä tarvitaan. Kun kerralla tulee useampia uusia laitteita, on sääntöjen ja laitteiden nimeämisten oltava mietittynä ennakkoon.

  • AstuskAstusk Member Viestejä: 8

    Joku aiemmassa keskustelussa oli kehunut tämän SÄVY zigbee sarjan vastaanottimen, joten luulen että jos ei tätä kautta parempia vinkkejä löydy niin mennään täysin tuolla SÄVY sarjalla josta löytyy sekä kytkimet että vastaanottimet. (https://www.superled.fi/search/?q=s%C3%A4vy)

    Hah, kiitos vinkistä, hyvä pointti kyllä! Suunnittelutyöt ei kyllä lopu kesken, saisi ensin päätettyä edes valaisimet lopullisille paikoilleen ja mitä ohjataan ja mistä :)!

  • KattinenKattinen Member Viestejä: 44

    @Astusk , oletko katsonut jo Cozifyn kaupasta kategorian

    Jossa on Ubisys, Develco, FutureNow -kytkin/rele/ohjain/ym. laitteita. Tutkimalla niiden kuvauksia olen itse saanut jotain käsitystä niiden ominaisuuksista, mutta ei ole kokemusta sähkärin töitä vaativista laitteista. Palstalta ko. tuotenimillä hakemalla kyllä löytyy jonkin verran.

  • eibieibi Member Viestejä: 32

    Jos kytkin on Cozify-yhteensopiva, voi sillä oletattavasti myöskin ohjata mitä tahansa Cozify-yhteensopivaa relettä tai himmennintä.

    Näiden DIN-kiskoon tai rasiaan asennettavien tuotteiden asennuksessa tulee hyödyntää pätevää sähköasentajaa. Suunnittelussa kannattaa myös huomioida, että edellä mainitut tuotteet vaativat toimiakseen sekä vaihe- että nollajohtimen. Himmennin tai rele vaatii jatkuvan virran vastaanottaakseen käyttäjän komentoja ja leikkaa (=himmentää) tai katkoo (=sammuttaa) siis vain valaisimille lähtevää virtaa.


    Himmentimistä/releistä (himmennin voi olla myös on/off käytössä)

    • Ubisys Universal Dimmer D1. On kallis mutta toimiva. Saa Cozifyn verkkokaupasta. Mahtuu rasiaan. Myös himmennystoiminnolla.
    • NordTronic BoxZigbee (https://www.sahkonumerot.fi/2606301). Edullisempi? Himmentää hienosti, asentaja voi hankkia tukusta. Mahtuu rasiaan.
    • Ubisys kytkin S2 (on/off). Toimiva. Saa Cozifyn verkkokaupasta. Mahtuu rasiaan. Pystyy ohjaamaan kahta valaistusryhmää.
    • Myös 433 MHz -releitä (on/off) on tarjolla, kuten mainitsemasi Nexa. Se mahtuu kojerasiaan. Lyhyiden välimatkojen laite. Suosisin isossa mansionissa Zigbeetä

    Ohjaamisesta.

    Himmentimen ohjaamiseen soveltuu esim. Philipsin HUE-kaukosäädin (koska on/off lisäksi himmennys onnistuu) ja IKEA:n laitteista mainitsikin Mofa aiemmin viestiketjussa.

    Aqaran tuotteisto on vakuuttanut minut hinta-/laatusuhteellaan, joten niitä suosittelisin tarkastelemaan yhtenä vaihtoehtona seinäkytkimiksi. Paristokäyttöisten etuna on vapaa sijoitettavuus. Minulla on kasa Aqaran minikytkimiä ja ne ovat siisti vaihtoehto moneen tarkoitukseen.

  • AstuskAstusk Member Viestejä: 8

    Kiitos @eibi hyvistä vinkeistä - mutta ymmärsinkö nyt oikein että vaikka tuo Nodrtronic box dimmer rele/himmennin yhdistyisi helposti cozify järjestelmään niin tuolla taas lukee että "universal wire push switch" ja puhutaan 1-johtimisesta kytkimestä eli toisinsanoen se olisi pakko langoittaa seinäkytkimeen 🤔?

    Tällai upouutena käyttäjänä elättelin toiveita että joku olisi tälläisen langattoman kytkin-ohjauksen tehnyt niin olisi näppärintä jos joku voisi vaan kertoa että osta toi rele ja toi kytkin 😁.

    Täytyy kai Pro-laitteet vielä käydä läpi, musta vaan tuntuu että mun sähkäri ei näistä hirveästi ymmärrä - asentaa varmasti osaa, mutta varmaan aika yksin joutuu selvittelemään sellaiset mitkä nimenomaan tuota cozifyta ajatellen toimivia.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.