Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Murtovahti: Turhia hälyjä liiketunnistimista

Emma BruusEmma Bruus Member Viestejä: 2

Hei,

Kävin juuri viikon reissussa ja jätin Cozifyn vartioimaan taloa. Meillä on kaksi pitkää käytävää, joissa on molemmissa päissä liiketunnistimet (Xiaomi Aqara Motion Sensor ja Ikean liiketunnistimia). Viikon reissun aikana tuli neljä turhaa murtohälytystä eri vuorokaudenaikoina. Samaa ongelmaa ilmeni jo kesälomalla, mikä hieman nosti stressitasoa.

En keksinyt mitään, mikä noita olisi voinut talossa laukaista (ei ole eläimiä, eikä robotti-imureita). Koitin puolitushakea ongelman syytä, mutta yksittäisiä turhia hälyjä tuli 1) kummankin valmistajan laitteista ja 2) molemmista käytävistä.

Cozify hubin ensimmäinen käyttökuukausi tammikuussa 2020 sujui mainiosti ilman turhia hälyjä ja pohdin, onko järjestelmänpäivitys tässä välissä voinyt rikkoa jotain?

Mitä voin tehdä estääkseni tällaisia turhia hälyjä?

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Ajoittaisia haamuilmoituksia tulee silloin tällöin. Tuskinpa tästä mitään tarkempaa seurantaa on, onko noilla valmistajilla jotain eroja. Mulla on valtaosa liikeilmaisimista HUE sarjaa, ja on siinäkin joskus ollut noita.

    Itse varmistun noista ilmaisuista sisäkameran avulla.

    Toinen mahdollisuus olisi laittaa toiset ilmaisimet vaikkapa ristiin. Ideana tässä olisi varmistaa tuliko nyt varmasti hälytys. Tällainen on vähän sama kuin käyttäisi henkseleitä ja vyötä, ettei housut vaan putoa.

    Oletko tutkinut mitä ympärillä on tapahtunut noiden ilmaisuiden aikoihin? Joskus heijastus tai joku verhon liike saattaa aiheuttaa tällaista.

  • MofaMofa Member Viestejä: 29

    Voisiko ilmanvaihto aiheuttaa näitä? Minulla oli aikoinaan matkailuautossa murtohälytys, joka antoi herkästi vääriä hälytyksiä kun lämmityksen tai jäähdytyksen laittoi päälle ajastimella.

  • vtsvts Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 24

    Käsittääkseni useimmissa näissä perus PIR ilmaisimissa ei ole "älyä" kun joissain oikeissa murtoilmaisintunnistimissa jotka osaavat suodattaa tietynlaiset "väärät hälytykset".

    Olen itse koittanut kiinnittää huomiota ettei tunnistimen havaintoalueella ole mitään lämmönlähteitä, lämpöpattereita, tietokoneita tai vastaavia laitteita. Kerran päälle unohtunut kattotuuletin aiheutti hälytyksiä jatkuvasti. Etenkin näin syksyisin kun lämmitys alkaa olemaan päällä ja ilman lämpötila vaihtelee ja etenkin jos huoneissa on korvausilmaventtiileitä niin erinäköisiä lämpöpyörteitä voi syntyä.

    Itse olen omaksi ilokseni värkkäilemässä sellaista kolmannen osapuolen cozify-palikkaa joka soittaa äänipuhelun mikäli tietyt liiketunnistimet aktivoituvat tietyn aikaikkunan sisällä. Eli puhelu tulee vain jos vaikka 10min sisällä murtohälytinsäännössä olevat etuoven sekä eteisen tunnistimet havaitsevat liikettä.

    Joskus toivoin että saataisiin joku PIR+Mikroaaltoliiketunnistin tuettujen piiriin. Näissä ei niin helposti tule vääriä hälyjä. Ehkä z-wave puolelta löytyy jotain helposti toimivaa? :)

  • LariLari Member Viestejä: 24

    Mikä tahansa liikkuva, joka heijastaa lämpösäteilyä, voi aiheuttaa hälytyksen ja hälytyksen voi aiheuttaa myös liikkuva tai siltä näyttävä lämpösäteilylähde. Lämpösäteilylähteeksi riittää myös aurinko. Puolipilvinen keli ja auringonvalon välähdykset heijastavalta pinnalta riittää. Tämä siis voisi olla selitys, jos hälytykset ovat sattuneet auringon nousun ja laskun välille ja tilassa on ikkuna.

  • Emma BruusEmma Bruus Member Viestejä: 2

    Hei,

    Kiitos tuumailuista! Juu samaa aluetta vahtimassa on onneksi ollut aina liiketunnistinpari, niin on tullut hieman vinkkiä että sekoileeko anturi vai liikkuuko sisällä oikeasti jotain.

    Rajasin auringon vaikutuksen pois todennäköisistä häiriölähteistä, sillä hälyjä tuli aika kummallisiin aikoihin. Myös lattialämmitys ei vaikuttanut todennäköiselle syylliselle. Ihan laitetuunailun alkuvaiheessa vaati säätöä suunnata liiketunnistimet niin, että robotti-imuri noita lauo.

    Tein hieman pidempää reissua ennen kaksi operaatiota: laitoin ilmastoinnin minimiin ja vaihdoin kaikkiin Ikean liiketunnistimiin paristot. Vts:n kommenteista tuli nimittäin mieleen, että jos kyseessä on halvimmista komponenteista koottu kiinalainen moska, se saattaisi hyvinkin toimia arvaamattomasti jännitteen laskiessa.

    Ilmastointituunauksen ja paristojen vaihdon jälkeen ei reissussa tullut ainoatakaan väärää hälyä.

    Nuo Ikealaiset liiketunnistimet ovat minulle senverta uusi tuttavuus, että pisti mietityttämään osaavatko ne kommunikoidan paristojen käyttöiän päättymisen, vai tapahtuuko sen kenties vasta liian myöhään laitteen ollessa toimintakykynsä äärirajoilla.

    Pitää ehkä suuntautua lisäämään Xiaomi Aqara -sarjaa, sillä se vaikuttaa alustavalla fiiliksellä toiminnaltaan vakaammalle.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.