Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valinnat

Mökin automatisointia

MökkihöperöMökkihöperö Member Viestejä: 1

Olen rakentamassa loma-asuntoa ja siihen yksinkertaista automaatiota.

Projekti on saaressa, tontilla ennestään saunamökki, ainoastaan sen ulkovalot kytkettäisiin tähän.

Lämmitys ilmalämpöpumppu ja suoralla sähköllä patterit.

Olen miettinyt että että mitkä asiat haluan tehdä helpoksi.

Automaatiota

  • Automaatio pitäisi olla ohitettavissa
  • Kyky ohjata ulkovaloja etänä että saa valot päälle niin näkee tulla pimeässä
  • Lämpötilan nosto/lasku etänä, minimissään ILP
  • Ei valoteemoihin ja valaistukseen liittyvät jutut eg. liiketunnistimia, yöllä himmeä kulkuvalo yhdestä napista, ovikytkimien käyttö jne.
  • Pistorasioiden ohjaus
  • Kotona poissa-helposti
  • Lämmön pudotus ILP. Patterien säädöistä en ole huolissani sillä tuo ILP työntää riittävästi sillä ihan sydäntalvella me ei siellä mökkeillä, aikakaan paljon. Käytännössä patterit ovat melkein aina pois päältä.
  • Lämminvesivaraaja pois/päälle
  • Veden sulku magneettiventtiilillä (meillä on kunnan vesi ja viemäri)
  • Jätevesipumppu pois/päälle
  • Vesi ja viemäriputkien saattolämmityksen ohjaus
  • Valot ?


Valvontaa

  • Hälytykset ovikytkin, palovaroitin, liikkeentunnistus
  • Kamera(t) tallennus ja onlinekatselu
  • Ikkunanrikkomisen tunnistus, talossa tulee olemaan suuret ikkunat. Tätähän voidaan myös valvoa erilaisella lämpötilan muutoksilla esim lämpötila putoaa liian nopeasti
  • Sähkökatkot
  • Jätevesipumppaamon hälytys

Olen pohtinut asiaa siten että Hub, Netti, Kamerat ja 1 kpl FutureNow FNIP-8x16A nämä “toimistoUPS:n” perään. Näin saadaan noin 10-20 min varakäynti, siinä ajassa sähkökatkon ilmoitus tule perille. Toki sähköyhtiö ilmoittaa saman mutta päivän perässä.

Jokaiseen lähtöön vanhanaikainen “automaatti-off-on” kytkin perään.

Valojen bling bling Hue purnukan läpi 

Avoimia kysymyksiä


  • Mikä riski että tästä tulee sellainen häräkki että sen kanssa ei hermo kestä
  • Mitä tehdään valokatkaisjoille, mikä olisi fiksua jätänkö classic napit ja niiden sisälle joku vai mitä ?
  • Kuinka kauan noiden paristokäyttöisten sensorien patterit kestävät, enta niiden toimita kylmässä eg. 10C:ssa 
  • Olenko ollenkaan jäljillä ?


Viestejä yhteensä

  • Valinnat
    PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Hahmottele vähän mitä olet laittamassa mihinkin kohtaan ja mitkä säännöt ohjaavat mitäkin laitetta, niin käytännön toteutus on paljon helpompi. Tuossa suunnitelmassasi on sen verran laitteita, ettei satulasta laatiminen onnistune suoraan. Joku mindmap sovellus voisi olla hyvä suunnittelussa, mikäli sellaisia on tottunut käyttämään. Toki ruutupaperikin käy.

    Mieti myös laitteiden nimeämiset ennakkoon. Moni käyttää esim Z alkukirjainta laitteiden nimissä, jotka haluavat laite listojen loppuun. Näistä nimeämisistä löytyy palstalta juttua.

    Valokatkaisijoista löytyy myös juttua. Moni on alussa teipannut ne, jottei niiden kautta ohjattaisi valoja. Joku on taas puolestaan laittanut uudet langattomat.

    Pariston kestoon kylmässä vaikuttaa moni, kuten tuttua. Joku liikeilmaisin, joka raportoi usein, kuluttaa paristot nopeammin. Mulla on muutama Nycen liikeilmaisin, joissa on alkuperäiset, noin viisi vuotta kestäneet paristot. Huen liikeilmaisin syö puolestaan AAA paristoja, jotka ovat aika halpoja. Nuokin ovat mulla kestäneet parikin vuotta ulkokäytössä. Paristoihin liittyen kannattaa laatia sääntö, jonka perusteella saat ilmoituksen, kun joku laite raportoi pariston heikkenemisestä, ei siis vielä loppumisesta.

    Jäljillä olet. Hyvin tehty suunnittelu ja kun lähtee liikkeelle yhdestä kokonaisuudesta, esim valot, päässee helpostikin eteenpäin. Siirtyy seuraavaksi uuteen kokonaisuuteen jne. Kun eteen tulee ongelmia, niin palstalle vaan viestiä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.