Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Vaihekulmasäädin induktiiviselle kuormalle

Jukka KilpiöJukka Kilpiö Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 44
Löytyykö Cozifyn tukemista laitteista säädintä, jolla voisi säätää ilmanvaihtokoneen moottorin pyörintänopeutta? Tarkoituksena on siis nostaa ilmanvaihto maksimiin kylpyhuoneen kuivumisen ajaksi.

Viestejä yhteensä

  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Juuri samaa olen etsiskellyt. Tein tämä itse vähän hankalasti ohjaamalla Ubisysillä vaihtorelettä, joka ohjaa virran kahden eri tyristorisäätimen kautta. Voin siis valita kahdesta eri esiasetetusta tehosta.

    En suoraan sanoen ymmärrä, miksi tälläistä älylaitetta ei ole jo tehty, jolla saisi portaattoman moottorin ohjauksen valojen tyyliin.

    Laitoin tästä meiliä Ubisysillekin ja eka vastaus oli, että heidän himmentimensä kestää kyllä induktiivista kuormaa. Sitten kun laitoin moottorini tyyppikilvestä kuvan, niin vastaus olikin, että ei se nyt sentään tuollaista kuormaa kestä...

    Suosittelen laittamaan suoraan valmistajalle esim. Ubisys:lle meiliä. Josko sitten tajuaisivat, että tälläiselle voisi olla kysyntääkin.
  • Jukka KilpiöJukka Kilpiö Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 44
    Paljonko se sinun moottori haukkaa tehoa?
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 651 mod
    Minäkin olen etsinyt vastaava AC moottorin ohjaukseen kelpaavaa moottorin nopeudensäädintä.
    Onneksi ilmanvaihdon tehostukseen mulla on laitteessa valmis nappi, jota ohjaan ZigBee releellä.
    Tein omaan korvausilmapuhaltimeen nopeudensäätimen Arduinolla, mutta se ei ole kytketty mitenkään Cozifyyn.
    Tuota väkertäessä huomasin että AC moottoreita ja säätimiä on montaa eri tyyppiä ja yhteensopivuus on hankalaa, eikä siksi homma ollutkaan niin helppoa kuin luulin.

    Yksi "valmis" ratkaisu olisi löytää ZigBee laite, jossa analogia output signaali esim 0-10V ja siihen kiinni teollisuusmoottorin säädin. Koska tuskin valmista ZigBee moottorinsäädintä niin helposti löytää.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • Jukka KilpiöJukka Kilpiö Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 44
    Ongelma ratkesi ostamalla Nexan MSOR-3500 rele, joka tottelee samoja komentoja, kuin WMR-3500. Rele on vain 17mm paksu ja mahtui siten lievästi survomalla samaan rasiaan wanhan Schneiderin triac-himmentimen kanssa. Mainittu himmennin on nousevaa reunaa säätävä laite, joka on kytketty huippuimurin (Wilpe) vaihejohtimeen. Kun rele kytketään päälle, se ohittaa säätimen ja moottori käy maksimiteholla ja kun rele kytkeytyy pois päältä, moottori pyörii säätimeen asetetulla teholla. Toivottavasti tällä saadaan vähän säästettyä sähköä, kun mitään lämmön talteenottoa talossa ei ole.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.