Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Philips Hue liiketunnistin ja Ubisysit

CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6
Hei kaikille,

Olen Cozifyta käyttänyt kesästä asti ja olen ollut tyytyväinen, kunnes. Minulla on ovitunnistimia ja hue liiketunnistimia. Nyt viimeisimpänä lisäsin yhden pistorasiaohjaimen, hue liiketunnistimen ulos, yhden Ubisys S1 ja yhden Ubisys S2 ohjaimen.

Ongelma on nyt se, että lähes kaikkeen ohjaamiseen tarkoitetut Philips Hue tunnistimet (lämpö, liike, valo) havaitaan silloin tällöin. Nyt kolmesta tunnistimesta on yksi havaittu viimeksi tunti sitten ja toinen 8 tuntia sitten ja kolmas 9 tuntia sitten. Laitteet poistettu ja paritettu uudestaan ja soft resetiä tehty moneen kertaan.

Supportin ohjeiden mukaisesti hubi pariin otteeseen buutattu, 30 min virtaresetillä. Onko ongelmaan mitään ratkaisua?

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Palstalla tästä löytyy muutamia keskusteluita. Philips ja Osram tuotteet putoavat satunnaisesti. Mulla ei ole noita Ubisys laitteita, mutta muistelenkohan oikein, että tuo kakkosversio ois noita lisännyt?
    https://forum.cozify.fi/discussion/comment/5289
  • CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6
    editoi marraskuu 2019
    Kiitos avusta, nuo keskustelut löysinkin. Satunnainen on omassa tapauksessani väärä, sillä voisi sanoa, että satunnaisesti toimii. Tässä on kuitenkin niin, että ne eivät monesti putoa vaan ovat vain tunteja tai päiviä kun niitä ei huomata.

    Miten tuota Zigbee kaistaa voi vaihtaa ja voisiko siitä olla apua? Voiko liiketunnistimet kytkeä Hue Bridgeen? Minulla ei siis ole sellaista niin en voi testata.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Zigbee kaistan voit vaihtaa sovelluksen vasemmasta yläkulmasta:

    HUB asetukset
    Lisäasetukset
    Zigbee yhteys
    Valitset kanavan.

    Tsekkaa miten kotisi muut kanavat, ml naapurin WLAN käyttävät kanavia.

    Mulla on itselläni HUE liiketunnistin ja pari HUE valoa liitetty HUE siltaan. Valot näkyvät Cozifyn käyttöliittymässä, mutta liiketunnistin ei.
  • CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6
    Okei, tutkitaan kiitos! :)
  • CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6
    Kanava vaihdettu, kanavalle 23, ei pitäisi olla ruuhkaa.

    Kaikki liiketunnistimet resetoitu, jos voivat toimia vielä huonommin niin toimivat. Tunnistimet havaitaan silloin tällöin ja yhden hukannut eilisen illan jälkeen kokonaan. Onko enää ideoita?
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Mites poissulkeminen eli saatko napattua niitä Ubisys releitä pois vaikka yksi kerrallaan? Niihin Ubisyseihin taitaa olla uudempiakin firmiksiä jaossa valmistajalla.
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    editoi marraskuu 2019
    Ubisysejä (S1 ja S2) on täällä myöskin parisenkymmentä kappaletta. Ne on asennettu kaikki pari viikkoa sitten. Alkuun toimivat hyvin puolisentoista viikkoa yhdessä HUE liiketunnistimien kanssa. HUE liiketunnistimia on reilu kymmenkunta, puolet ulkomalleja ja puolet sisämalleja. Viimeisinä päivinä on herätty siihen että yleensä yksi HUE tunnistin on unreacheable tilassa cozifyssa ja palauttaminen onnistuu vain laitteen poistamalla, HUE resetoimalla ja lisäämällä laite uudelleen sekä muokkaamalla säännöt takaisin alkuperäiseen kuntoon. Jos HUE anturin vain resetoi ja skannaa cozifyyn uudestaan niin se alkaa näkymään kyllä normaalisti mutta ei reagoi mihinkään.

    Toissa aamu oli siinä mielessä erilainen että kaikkiaan kaksi ulkotunnistinta ja kaksi sisätunnistinta olivat ko. unreacheable tilassa. Niiden palauttamiseen sitten menikin pidempi tovi. Tänään aamulla yksi tunnistin oli poissa pelistä.

    Aika rasittava tilanne.

    Ubisyseihin on tosiaan saatavilla uudempia FW versioita ja Cozifylta on luvattu aiemmin että näiden päivittäminen onnistuisi Cozifyn kautta. Toistaiseksi ei ainuttakaan päivitystä ole nähtävillä. Kaksi kappaletta Ubisysejä on minulla odottanut 8kk asennusta laatikossa joten niissä on vanhempi firmis kuin muissa. Ubisysit ovat kaikki olleet pomminvarmoja ja toimineet ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ettei vaan olisi samainen PAN-ID vaihto kuten Osramin tapauksessa joka tiputtelee ajoittain myös HUE tunnistimia (nukkuvia) pois verkosta?

    Asiaa pitää joka tapauksessa alkaa selvittelemään lisää. Saisivatkohan Cozifyn kaverit ongittua debug logeja purkista etänä kuten tehtiin Telldus 433 lämpömittarien kanssa.
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    Sen verran päivitystä että tänään aamulla kaikki liiketunnistimet olivat hengissä yön jäljiltä. Seuraillaan...
  • CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6

    Täällä juuri samantyyppiset oireet. 2/3 tunnistinta oli aamulla linjoilla. Nyt sitten hävisi ekaa kertaa ne Ubisysit.

  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    editoi joulukuu 2019
    Tänä aamuna oli yksi Hue sisäliiketunnistin sekä valitettavasti myös ensimmäinen Ubisys S1 unreacheable tilassa.

    Kaikki Hue valot minulla on asennettuna parin erillisen HUE sillan taakse.

    Listaan tähän cozifyn zigbee verkkoon tällä hetkellä paritetut laitteet jos näistä löytyisi jotakin yhteistä nimittäjää samoissa ongelmissa painivien kanssa:

    Ubisys D1: 4kpl
    Ubisys S1/S2: 22kpl
    Hue Motion Outdoor: 4kpl
    Hue Motion Indoor: 9kpl
    Hue Remote: 4kpl
    Develco palovaroitin: 8 kpl
    Develco vesivuotoilmaisin: 1kpl
    Develco Smart Plug Mini (Schuko: 2kpl
    Heiman vesivuotoilmaisin: 1kpl

    Listan kolme viimeistä laitetyyppiä lisättiin viimeisinä viikko takaperin ja olisivatkohan ongelmat alkaneet sen jälkeen. Löytyykö muilla ongelmista kärsivillä samoja Develcon/Heimanin tuotteita?

    EDIT: Ongelmasta toivuttiin tänään helposti. HUE indoor sensor löysi yhteyden kun aikansa käveli sen edessä. Ubisys S1 ei onneksi vaatinut resetointiryömintää ulkona pakkasessa vaan homma hoitui sähkötaulusta virran katkaisulla ja takaisin kytkennällä.

    EDIT2: Listalta puuttui kaksi kappaletta Develcon pistorasiaohjaimia. Lisätty. Huomasin että yläpohjaan asennettu toinen näistä meni välillä unreachable tilaan ja poistin sen toistaiseksi verkosta.
    Post edited by Tomba on
  • CarbonfiberCarbonfiber Member Viestejä: 6

    Mulla seuraavat laitteet:

    Hue Motion Indoor: 2kpl

    Hue Motion Outdoor

    Opticam i6 kamera

    Heiman doorsensor: 2kpl

    Ledvance Smart+ pistorasiaohjain

    Ubisys S1

    Ubisys S2


    Viimeisimpänä tuli nuo Ubisysit, jonka jälkeen ongelmat mielestäni alkoivat. Miksi mielestäni, koska sen jälkeen käyttö on ollut aktiivsempaa ja sääntöjä ollut enemmän.

  • monitmonit Member Viestejä: 127 ✭✭
    Onpas teillä melkoisia ongelmia. Itselläni on nyt ollut Ubisys:n laitteita pari vuotta ja kuten täällä foorumillakin olen raportoinut, kärsin satunnaisesti tiettyjen laitteiden putoamisesta. Putoavat laitteet ovat säännönmukaisesti ne Osramin plugit ja lamput, jotka on liitetty suoraan Cozifyyn sekä suoraan Cozifyyn liitetyt Hue Dimmerit. Kaikki ko tyyppiset laitteet siis putoavat kerralla ja pystyn jäljittämään putoamishetken samaan ajankohtaan kaikissa laitteissa kun tutkin Cozifystä milloin laitteisiin on viimeksi saatu yhteys. Sitten kun resetoin laitteet ja liitän takaisin, laitteet pysyvät toimintakunnossa taas about 2-8 viikkoa, kunnes putoavat taas joukolla.

    Cozifyyn liitetyn Hue liiketunnistimet ja minkään merkkiset palovaroittimet eivät ole koskaan pudonneet verkosta massoina kuten teillä. Jotain ihan yksittäisiä liiketunnistinten katoamisia on ollut, mutta niistä on selvitty resetoimalla.

    Kuulostaa siis jotenkin erilaiselta ongelmalta...

    Oma laitelistani:

    Cozifyssä suoraan kiinni:
    - Hue liiketunnistimia (sisä ja ulko)
    - Hue dimmereitä
    - CentraLite liiketunnistin
    - CentraLite ovitunnistin
    - CentraLite vesivahinkotunnistin
    - Develco ovitunnistin
    - Develco lämpö/kosteussensori
    - Develco palovaroittimia
    - Heiman palovaroitin
    - Osram lamppuja
    - Osram plugeja
    - Ubisys S1/S2 -laitteita
    - useita eri 433 laitteita

    Hue Bridgessä kiinni:
    - Hue dimmereitä
    - Hue lamppuja
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    Päivitetäänpä taas tilannetta.

    Eli nyt on kolme päivää toiminut ilman että yhtään laitetta on mennyt unreachable tilaan. Ainoa pieni huomio on ollut että yksi HUE ulkoliiketunnistin on lämpötilan osalta kaiken aikaa puolisen päivää jäljessä muita.

    Kolme päivää sitten huomasin myös että yksi HUE remote ei toiminut. Se korjaantui resetoimalla ko. kaukosäädin.
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    Nyt ollaan reilu viikko ajettu ilman ongelmia. Toivotaan että hyvä vire jatkuu. Lisäsin aiempaan postaukseeni sieltä puuttuvat kaksi kappaletta Develcon Smart Mini Plug (Schuko) pistorasiaohjaimia. Huomasin että yläpohjassa oleva kappale näistä menee välillä unreacheable tilaan kun sitä ja sen takana olevia jouluvaloja sytyttää ja sammuttaa useamman kerran peräkkäin lyhyen ajan sisällä.

    Korvasin tämän oireilevan Develcon pistorasiaohjaimen Hue siltaan paritetulla Osramin outdoor plugilla ja nyt on siis reilu viikko ajettu ongelmitta cozifyn osalta. Seurataan tilannetta...

    Pari lisähuomiota Osramin plugeihin liittyen:

    Huomio 1:
    Osramin outdoor plug lienee sama laite kuin Ledvanceksi uudelleenbrandattu plug jolle uusi FW olisi jaossa mutta ei vielä cozifyn kautta saatavilla?

    Linkki: https://update.ledvance.com/firmware-overview

    Plug01 OnOff MK 3/14/2019 0x110c 0x0027 V0.20 Build 509
    RELEASE NOTES - ZLL_Plug01_OnOff_MK_0x01020509.ota
    Date: Thursday, 14 March 2019

    1. Stack upgrade;
    2. Improve network performance.


    Huomio 2:
    Cozifyn kautta Osramin plugien ongelmat yhdessä ubisysin kanssa tiedetään, ei siitä sen enempää.

    Huen sillassa taas virtoja edes takaisin kytkiessä välillä laitteen tila ja HUEn näyttämä tila eivät kohtaa vaan laite jää joko sammumatta tai käynnistymättä vaikka tila HUEssa vaihtuu. Ihme homma miten tuo on noin saatu toimimaan vaikka Zigbeessä pitäisi olla tilankyselyt kuittauksineen... Ei voi kuin ihmetellä. Cozifyn kanssa tätä ongelmaa en ole saanut esiintymään vaikka kuinka yrittänyt. Nyt voi siis valita Osramin plugien kanssa epäluotettavan tilatiedon tai verkosta tippumisen välillä (Hue vs. Cozify+Ubisys).
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    editoi helmikuu 2020
    Päivitelläänpä taas tilannetta.

    Tässä postauksien väliaikana n. 2kk olen joutunut 3-4 kertaa yksittäisen tai pari kappaletta Hue liiketunnistinta (yleensä eri yksilöt, sekä ulko- että sisämalleja) resetoimaan, poistamaan käyttöliittymästä ja lisäämään uudelleen niiden mentyä unreacheable tilaan. Suurin ongelma tässä kaikessa on tosiaan se että kaikki säännöt joutuu vähintäänkin käydä ko. laitteiden osalta päivittämässä kuntoon eikä ulkolaitteita nyt ihan huvikseen ulkona ruuvaile edes takaisin viikottain. Laitteet saa ilmestymään näennäisesti löytyneinä takaisin käyttöliittymään pelkästään tunnistimen resetoimalla ja skannaamalla ilman poistoa cozifysta mutta ne eivät tämän jälkeen reagoi liikkeeseen eivätkä lämpötilan tai kirkkauden vaihteluun. Voi olla että jos ne tähän tilaan jättää niin menevät uudestaan unreachable tilaan. En ole kokeillut kun kaikille laitteille on jatkuva käyttötarve toimintakuntoisina.

    Lisäksi pari kertaa on käynyt niin että uudelleen laitetta lisättäessa on pariston jännitetieto (oma anturinsa/skannattava toiminto?) jäänyt tunnistumatta minkä jälkeen ko. HUE tunnistinta ei ole voinut liittää takaisin paristonvalvontasääntöön. Tämä on korjaantunut toistamalla poistaminen, resetointi ja skannaus uudemman kerran.

    On mietityttänyt se että mikäli liiketunnistin siirtyy verkossa reitittävän virtaan kytketyn laitteen taakse (minulla esim Ubisys S1/S2/D1, Develco smart plug jne) ja ko reitittävä laite menee "virransäästötilaan", bugittaa, tippuu itse verkosta jne niin voisiko tämä aiheuttaa ko. ongelmaa? Tosin jos näin olisi niin miksei tilanne korjaannu pelkkä laite resetoimalla ja uudelleen skannaamalla? Eli mikä on se mitä cozifyn käyttöliittymästä poisto ja lisäys puhdistaa "enemmän"?

    Toisessa ketjussa on parilla käyttäjällä ollut samaa ongelmaa joten laiteviat aiheuttajana voinee sulkea pois kuviosta. Mitenköhän asiaa voisi alkaa selvittämään pidemmälle? Tukitikettiä vetämään vai onkos @Pudeman tai @linkku jo tätäkin reittiä kokeillut?
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Omalta osaltani syyksi epäiltiin nykyisen Zigbee verkon toteutusta. Tietyt virhetilanteet voivat pudottaa Zigbee laitteita verkosta. Eri laitevalmistajien ja HUBin yhteistoiminnassa on siis mahdollista esiintyä ongelmia. Tähän on tulossa korjaus.
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    editoi maaliskuu 2020
    Onko mitään tietoa korjauksen aikataulusta? Ongelmat jatkuvat ja täällä on kymmeniä kertoja jouduttu HUE resetointeja tekemään. Pikku hiljaa alkaa itseltä käämit palamaan tähän jatkuvaan säätämiseen. Eilen oli kaksi sisätunnistinta ja yksi ulkotunnistin harmaana ja tänään puolestaan kolme ulkoliiketunnistinta.

    Lisäksi olen huomannut että paritus ei aina toimistu ja laitetta ei ilmesty löytyneiden listalle vaikka oranssi paritusvalo tunnistimessa vaihtuu vihreäksi. Joskus tarvitsee 5-10 kertaa yrittää ennen kuin onnistuu. Toisinaan taas käy niin että parituksen jälkeen vain osa toiminnoista toimii. Esim pariston tilaa ei näy tai liiketunnistin ei toimi mutta valotunnistin ok. Tähän voinee vaikuttaa se että itselläni on noita reitittäviä ubisys moduuleja talo täynnä ja jospa joskus ei kaikki tieto mene hubille saakka? Ei noista toisaalta mitenkään järkevästi virtojakaan pois saa parituksen ajaksi.

    Eli milloin olisi luvassa parannusta tilanteeseen? Entä auttaako support tiketin teko mitään jos vaikka logeista selviäisi jotain?

    En myöskään ymmärrä miksi ei riitä että liiketunnistimen resetoi ja lisää uudelleen? Miksi se pitää poistaa laitteista jotta alkaa toimimaan? Tässä nimittäin joutuu aina tekemään kaikki säännöt uudelleen ko. laitteen osalta sekä säätää valoisuusanturin kynnysluku paikalleen.
  • JereJere Member, Cozify Viestejä: 58 mod
    Hei Tomba,

    Harmillista kuulla että sinäkin kärsit tästä erittäin häiritsevästä bugista.
    Korjauksen aikataulusta ei valitettavasti ole vielä uutta arviota. Kun testasimme viimeisintä versiota jossa tämä korjaus oli käytössä, se vaikutti jäätyvän ajoittain. Odotamme siis vielä uutta kolmannen osapuolen päivitystä jossa tämä jäätymisongelma olisi korjattu.

    Kuten Kimmo jo beta-palstallamme ilmoitti, keräämme tällä hetkellä seuraavanlaista tietoa niiltä joita kyseinen ongelma vaivaa:
    - Laittakaa viestiä osoitteeseen tuki@cozify.fi otsikolla ”Telegesis”
    - Listatkaa kokoonpanonne.
    - Listatkaa mahdollisimman tarkasti milloin teillä on ollut ongelmia.
    - Mikäli olette halukkaita osallistumaan uuden firmiksen testaukseeen, ilmoittakaa se erikseen.

    Katsomme millainen kokonaistilanne tällä hetkellä on, ja saamme samalla datan avulla vauhtia korjaukseen. Kiitos kaikille kärsivällisyydestä ja kiitos jo etukäteen niille jotka osallistuvat ongelman yhdessä kaatamiseen! =)

    - Jere / Cozify
  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin
    editoi maaliskuu 2020

    Moi,

    Laitteen resetoiminen ja uudelleenlisäys pitäisi kyllä riittää, eikä tällöin tarvitse tehdä asetuksia uudelleen. Mikäli tämä ei onnistu, siitäkin voi laittaa tikettiä tulemaan.


    Nostetaan ääntä valmistajan suuntaan, jotta saisimme korjauksen julkistettua.

    Yst terv,

    Kimmo/Cozify

  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin

    Hei,

    Tähän hyviä uutisia. Saimme kierrettyä uuden firmiksen jumiutumisen ja sitä kautta meillä vaikuttaa olevan julkaisukelpoinen korjaus asiaan. Viemme sen ensin betaan ja sitten kaikille.

    Yst terv,

    Kimmo/Cozify

  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    Loistavia uutisia!

    Kuinka pitkä betatestausvaihe teillä yleensä on käytössä näissä tilanteissa mikäli ongelmia ei betatestaajien toimesta raportoida tai löydetä?

    Pitääkin miettiä josko itsekin uskaltaisi osallistua heti tai vähän myöhemmin.
  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin

    Hei,

    Nopeimmillaan betasta julkaisuun on menty viikossa. Nyt uskon että menee vähintään 2-3 viikkoa, sillä muutokset ovat aika kriittisiä.

    yst terv,

    Kimmo/Cozify

  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin
    Hei,

    Tiedoksi tännekin, että julkaisimme SiliconLabsin tarjoaman Zigbee-modulin päivityksen sekä parannuksia Hue-toimintaan. Kyseessä oli siis ihan Zigbee Allianceen asti mennyt korjaus/tarkennus protokollaan. Alfa- ja beta-testien perusteella tietyissä kokoonpanoissa (esim Ubisys) laitteide tippuminen saadaan tällä päivityksellä kuriin.

    Yst terv,
    Kimmo/Cozify
  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin
    Hei,

    Tiedoksi tännekin, että julkaisimme SiliconLabsin tarjoaman Zigbee-modulin päivityksen sekä parannuksia Hue-toimintaan. Kyseessä oli siis ihan Zigbee Allianceen asti mennyt korjaus/tarkennus protokollaan. Alfa- ja beta-testien perusteella tietyissä kokoonpanoissa (esim Ubisys) laitteiden tippuminen saadaan tällä päivityksellä kuriin.

    Yst terv,
    Kimmo/Cozify
  • TombaTomba Member Viestejä: 50
    Loistavaa! Kiitokset tiedosta. Hubin versio näyttääkin jo itselläni päivittyneen. Seuraillaanpa nyt sitten täällä päässä toimintaa ja raportoidaan jonkin verran myöhemmin kokemuksia.
  • TKLTKL Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 121 ✭✭
    Itselläni on yksi Ubisys S1 ja sen lisäksi useita Philipsin liiketunnistimia ja muita laitteita. Tämän päivityksen ja hubin uudelleen käynnistämisen jälkeen yksi kadoksissa ollut liiketunnistin löytyi taas ilman muita toimenpiteitä. Saattoi olla kyllä sattumaakin. Toisaalta toinen kaksi päivää sitten kadonnut liiketunnistin ei ole vielä palannut elävien kirjoihin. En vielä parita sitä uudelleen vaan, saatan vielä jonkin aikaa odotella, jos Cozify saisi siihenkin itsestään yhteyden.
  • TKLTKL Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 121 ✭✭
    Tuo edellisessä viestissä mainitsemani toinen kadonneista liiketunnistimista ei herännyt henkiin enää itsestään. En kuitenkaan joutunut poistamaan sitä Cozifystä ja parittamaan uudelleen, vaan riitti, että painoin liiketunnistimen reset-nappia ehkä muutaman sekunnin ajan (en mielestäni resetointiin vaadittavaa 10 sekuntia?), jonka jälkeen se alkoikin heti toimimaan ja sytytti Cozifyn ohjaamaana ko. huoneen valot. Liiketunnistimen valo vilkkui muutaman kerran punaisena ja sinisenä.
  • kruotoiskruotois Member, Administrator, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 109 admin
    Hei,

    Tiedoksi, että Ikean kytkimiin liittyen SiliconLabsin Zigbee-firmiksestä löytyi bugi. Teimme tähän välittömästi workaroundin ja korjaus on pistetty jakeluun.

    Teknisempi selitys: Kun laitteet käyttävät ryhmäosoitetta 0000, tämä aiheutti ylimääräisten viestien lähettämisen ja lopulta aiheutti "epäresponsiivisuutta" verkossa.

    Yst terv,
    Kimmo/Cozify
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.