Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Cozify murtohälyttimenä - esimerkkejä kokoonpanoista

Hei!

Olen aivan aloittelija kotiautomaatiossa ja törmäsin Cozifyhyn toisaalla, kun hakenut tietoa kodin ensisijaisesti murtohälyttimistä. Ilmeisesti siis Cozifyn pitäisi taipua tähänkin ja lisäksi siis moneen muuhun joihin perinteiset murtohälyttimet eivät pysty? Voisitteko kertoa millaisen järjestelmän voisi esimerkiksi rakentaa Cozifyn ympärille? Yleensähän kotien murtohälyttimissä on esim. seuraavat komponentit ja tällainen järjestelmä itselläkin hakusessa:

- Keskusyksikkö jossain hieman piilotettuna (ts. Cozify hub kytkettynä verkkopiuhalla reitittimeen ja molemmat mielellään UPS-laitteen takana jos tulee sähkökatko tai murtautuja ymmärtää laittaa tuulikaapissa sijaitsevalta sähkötaululta asunnon virrattomaksi.)
- Näppäimistö esim. tuulikaapissa pääoven jälkeen
- Ovissa magneettitunnistimet, jotka havaitsevat, kun ovi avataan (sisääntuloviive alkaa juoksemaan oven avaamisen jälkeen, kun hälyt kytkettyinä, jotta käyttäjä ehtii naputtelemaan koodin tuulikaapin näppikselle.)
- Sopivissa kohdissa asuntoa liiketunnistimia (toimivat infrapunalla (IP-tunnistimet)), jotka laukaisevat hälytyksen heti, kun täysvalvontatila päällä. Liiketunnistimet eivät hälytä kun ns. kuorivalvontatila päällä asukkaiden ollessa kotona esim. yöllä.
- Lisäksi esim. palovaroittimia ja kosteusantureita tarvittava määrä, jotka hälyttävät aina oli laitteisto kotona-, kuorivalvonta tai täysvalvontatilassa.

Cozifyn hubihan ei osaa soittaa äänipuhelua tai lähettää tekstaria, mutta hälytykset saisi siis push-viesteinä ja/tai sähköposteina kaikkiin haluamiinsa sähköpostiosoitteisiin ja kännyköihin, joissa Cozifyn applikaatio asennettuna?

Sain kuvan että Cozify perustuu paljon siihen, onko käyttäjien kännykät - tarkemmin niiden wlanit - kytkeytyneenä samaan kodin wlan-verkkoon kuin Cozifyn hub.

Nykyisten rajattomien datapakettien myötä meillä ei aina ole wlanit kännyköissä päällä. Mikään ei tietysti ottamasta toimintoa jatkossa käyttöön. Kytkeytyvätkö kännykät kodin verkkoon niin nopeasti nykypäivänä että tämä on riittävän luotettava tapa kytkeä järjestelmä hälytystila päälle tai pois?

Entä lapsia päiväkodista tuovat isovanhemmat, jotka eivät ole kovin teknisesti orientoituneita ja ehdi räpläämään kännykkäänsä "koko ajan". Voiko Cozifyn asettaa laittamaan hälytykset pois päältä myös kännykän perusteella, jossa ei itse Cozifyn appia olisi asennettuna vaan pelkästään kodin wlaniin kytkeytyminen automaattisesti laitettu päälle?

Vinkkejä ja kokemuksia kaipaisin siis, jos jollain lapsiperheellisellä on jotain huomioon otettavia seikkoja. Mainospuheissahan moni järjestelmä vaikuttaa hienolta, mutta sitten arkikäytössä saattaakin olla joku dealbreaker, jota ei ole lainkaan ottanut huomioon. Oletteko olleet tyytyväisiä laitteiston toimintaan, jotka ennen muuta kodin turvajärjestelmänä järjestelmää käytätte?

Kiitos jo etukäteen. Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta tämä Cozify, koska sitä voisi käyttää älyvalaistuksen ohjaamiseen sekä moneen muuhun.

Toivottavasti postasin viestini oikeaan foorumin osioon.

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi tammikuu 2019
    Paljon kysymyksiä, mutta vastataan nyt ainakin osaan.

    Cozify on enemmän kotiautomaatiolaite kuin hälytinjärjestelmä. Et voi siis verrata samoja ominaisuuksia täysin kuin varsinaisiin hälytinjärjestelmiin. Esim. Verisure. Tämä johtuu tällä hetkellä puuttuvasta tuesta esim. kysymällesi näppäimistölle tai avaimenperille.
    UPS tuo turvan sähkökatkoksille. HUB ilmoittaa myös sähköpostilla, jos sähköt katkeavat (= ei palvelinyhteyttä, ml palautuminen ilmoitetaan).
    Näppäimistötuesta on keskusteltu, mutta se viivästynee. Samoin tuki älylukoille puuttuu vielä.
    Magneettitunnistimet tuettuina. Nämä, kuten muutkin, kannattaa hankkia zigbee versioina, eikä 433 MHz.
    Sama koskee liiketunnistimia. Niitä on eri malleja ja ominaisuudet vaihtelevat samalla. Mukana on esim. lämpötila, hämärä, kosteus.
    Edellä mainittu pätee myös palo ja kosteusilmaisimiin. Tai CO ilmaisimiin.
    Kuorivalvonta luodaan teemoilla, johon liitetään halutut laitteet sääntöineen. Laitteessa on kaksi master teemaa valmiina (kotona/poissa). Onko aitoa tarvetta saada valvottua ulko-ovia, kun ollaan kotona? Sen voi tehdä esim kaukosäätimellä, johon ohjelmoi käynnistyvän teeman. Laittaa päälle nukkumaan mennessä ja pois päältä saadaan automatisoitua vaikkapa aamulla kahvinkeittimen käynnistämisestä.
    Laite lähettää myös perinteisiä tekstiviestejä. Numeroita voi asettaa sääntöön vain yhden.
    Kännykän tunnistaminen perustuu tuohon WLAN yhteyteen. Isovanhempien puhelimissa tulisi olla sovellus asennettuna. Niiden käyttöoikeutta ohjaamiseen voi rajoittaa. Kätevintä olisi antaa pieni kaukosäädin, johon on ohjelmoitu napin taakse on/off hälytyksille.
    Laita lisää kysymyksiä, jos jokin ei auennut noista vastauksista.

    Edit: kameravalvonta maksullinen palvelu. LähiTapiola tarjoaa alennusta vakuutusmaksuista. Tästä enemmän Cozifyn kotisivuilla.
  • SpinnuSpinnu Member Viestejä: 54
    editoi tammikuu 2019
    Kannattaa vielä kysyä itseltään, kuinka täysin varman murtohälyttimen haluaa. Meillä oli aikaisemmin Verisuren järjestelmä, toimiihan se kuten pitikin, mutta mielestämme emme halunneet maksaa sellaisia summia siitä ja emme mielestämme tarvinneet niin täydellisiä palveluita. Varsinkin kun Cozify tuli taloon, ja se pystyy hoitamaan samoja hommia.

    Tällä hetkellä Cozify hoitaa siis myös murtohälytin toiminnot. Se aktivoidaan valokatkaisijan näköisellä painikkeella, jossa toisessa päässä lukee "Kotona" ja toisella reunalla "Poissa". Tämä katkaisija on eteisessä vähän sivussa mitä ei murtovarkaat tiedä. Mutta valokatkaisija-aktivointi on erittäin toimiva niille jotka tietävät asiasta. Ei avainnappeja, ei koodinäppäimistöjä, ei kännykkäapplikaatioita. Vain painallus kun lähtee, ja painallus kun tullaan kotiin. Ihanteellinen isovanhemmille ja lapsille.

    Tietysti jos mahdollinen varas tietää katkaisijasta, hän voi ohittaa järjestelmän kuten muutkin, painamalla kotona nappia ennen kuin hälytys laukeaa. Eli tässä kohtaa kannattaa miettiä haluaako ottaa tälläisen "riskin". Turvallisuusalan asiantuntijat varmaan kauhistuisi asiasta, mutta tiedostamme asian ja tämä aktivointitapa riittää meille.

    Luonnollisesti ovitunnistimet ja liiketunnistimet pitää olla Zigbee tuotteita. Meillä oli ensialkuun noita edellä mainittuja 433 Mhz halvempia tuotteita, mutta ne osoittautuivat epäluotettaviksi, koska aina tiedon oven avautumisesta/sulkeutumisesta ei mennyt perille Cozify hubiin asti.

    Vakiona Cozifyn murtohälytin on oikeisiin järjestelmiin nähden alkeellinen. Se tekee minimissään sen mitä pitää. Olen itse kirjoitellut lisäsääntöjä, esim. kun poistumisviive käynnistyy, syttyy eteiseen näkyvä lamppu vihreäksi, merkkinä siitä että järjestelmä aktivoituu. Samoin sisääntullessa sama lamppuu syttyy violetiksi, ja Sonos kaiuttimesta tulee tiedotus "Plimplom! Murtohälytin oli kytkettynä päälle. Laita Kotona tila päälle, ennen kuin hälytys laukeaa". Tämä on hyvä muistutus just niille isovanhemmille ja lapsille...

    EDIT: Olen siis itsekin vain asiakas ja käyttäjä, mutta vastailin silti vaikka aihe-alue onkin "Kysy Cozifyltä" :)
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi tammikuu 2019
    Juu, olen Spinnun kanssa samaa mieltä: ajaa asiansa. Käytin tuota Verisurea nyt vain vertailu esimerkkinä, kunhan ymmärtää, että tuoteperheet ovat erilaisia, eivätkä vertailukelpoisia.
    Jossain vaiheessahan täälläkin oli tiedusteltu kiinnostaisiko hälytyspalvelu/vast. Mikä sen tilanne on, on täysin auki meille kuluttajille.
    Ei kuulu nyt tähän aiheeseen, mutta kirjaan sen nyt kuitenkin. Naapuri pyysi syksyllä voisinko toimia talkkarina heidän ollessa matkoilla. Heillä on hälytysjärjestelmä ilman vartiointipalvelua eli pilli huutaa pihalla ja ilmoitus tulee kännykkään. Kuinka ollakaan lauantai-iltana klo 21 sireeni alkoi soida. Ei muuta kuin takkia niskaan ja taskulampun kanssa naapuritalon pihalle tutkimaan onko ikkunoita rikottu. Oli meinaan kilin tunteet mennä avainten kanssa sisälle, kun ei tiennyt mitä siellä oikein on vastassa: huumehörhö/vast.
  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57
    Kiitokset Pudeman ja Pasi vastauksistanne.

    Ehkä tyhmä kysymys mutta mitenkäs tuo tekstiviestin lähetys yhteen numeroon tapahtuu? Cozify hubiinhan ei SIM-korttia laiteta, joten onko tämä joku Cozifyn tarjoama palvelu asiakkailleen?

    Mahtaakohan tämä tekstiviesti tulla aina jostain tietystä numerosta kuitenkin? Lähinnä sillä kysyn että pystyisikö esim. tällaisella tekstiviestien edelleenlähetys -applikaatiolla kiertämään rajoituksen "vain yhteen numeroon", koska esim. palohälytyksestä olisi kyllä hyvä saada tekstiviestihälytys molempien vanhempien kännyköihin.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kerryn.autoforwardsms

    Kuorivalvontatilaa en itsekään pidä kovin tärkeänä. Ehdottomasti kaikkein tärkeintä on saada palohälytyksestä tieto omistajien kännyköihin mahdollisimman "kuuluvasti" ja välittömästi - vaikka kännykkä olisi äänettömällä. Tulipalosta voi aiheutua niin valtavat henkilö- ja omaisuusvahingot. Siksi olisi tietysti hienoa, jos Cozify osaisi myös soittaa robottipuhelun valittuihin useampaan kännykkänumeroon, koska puhelinsoiton huomaa ehkä(?) varmemmin kuin tekstiviestin, sähköpostin tai push notifikaation nykypäivän viestiviidakossa?? Vai saako näiden tietyistä osoitteista tulevien viestivaihtoehtojen merkkiäänet nykykännyköissä jollain kikalla kuulumaan mahdollisimman erottuvasti - asetuksia kun on puhelimissa nykyään niin tuhottomasti?

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi tammikuu 2019
    Juu, Hubissa ei ole SIM korttipaikkaa. Laitoin oheen malliksi kuvan säännöstä, jossa liiketunnistimen ilmaisu halutaan lähettää viestinä. Säännössä käyttäjä itse valitsee joko push tai sms viestin. Numeroa ei syötetä, vaan säännön kohdassa viestin saava laite valitaan täppä.

    Meillä on vain minulla puhelimessa sovellus, loput laitteet ovat Wi-Fi tabletteja. Minulla ei siis tule tuohon kuin yksi mahdollinen viestin saava laite. Säännössä kyllä pystyn valitsemaan sms tuohon Wi-Fi tablettiin, mutta eihän se tule perille. Hubin käyttöliittymässä on omat tiedot kohta, johon laitetaan tuo puhelinnumero. Vaikka lisäät käyttäjiä, ei heidän puhelinnumeroa kysytä, pelkkä s-posti. Tästä on tuolla toiveiden listassa esityskin, että tekstarit voisivat mennä useampaan numeroon.

    Olen iOS käyttäjä, joten en osaa sanoa tuosta sms edelleenlähettämisestä. Muut saavat jeesiä. En muista mistä numerosta sms tulee. Laitoin samantien tien sen Cozify nimiseksi lähettäjäksi. Olikohan se joku lyhytnumero?
  • SpinnuSpinnu Member Viestejä: 54
    Omassa Samsung S7 (android) kännyssä lähettäjänä on "Cozify", enkä saa edes katseltua mikä on lähettäjän puhelinnumero. Samoin löysin monilta muilta yrityksiltä lähetettyjä tekstareita, ja niissäkään ei näy puhelinnumeroa, ainoastaan nimi kuten Matkahuolto, Gigantti, Posti jne... joten tuollaisen SMS jatkolähetysappin toimivuudesta ei ole varmuutta. Akkua ainakin tuo sovellus haluaa syödä, "Please allow app to Run In Background, and is NOT Optimized for power saving" :)

    Mutta lisää kommentteja Cozifystä hälytysjärjestelmänä: vakiona se ei ole sähkökatkosuojattu, mutta olen kytkenyt siihen UPS varavirtajärjestelmän. Toki pitää muistaa myös kytkeä laajakaistareititin UPSiin kanssa, että viestit lähtee eteenpäin. Tästä olen kirjoitellut omaan ketjuun: Sähkökatkoksen tunnistaminen.

    Itse olen pyrkinyt pitämään Cozify järjestelmää täysautomaattisena, enkä niinkään kaukosäätimenä joka vaatii aktiivisuutta käyttäjältään. Murtohälytin toimii puoliautomaattisena: se pitää erikseen kytkeä päälle poislähtiessä. Pelkkä kännyköiden lähtemisen havaitseminen ei toimi, koska jos lähden pihalle grillailemaan kännykkä taskussa, saattaa murtohälytintila mennä päälle. Eli en hyödynnä kännyköiden poistumista murtohälyttimen aktivoinnissa, mutta sen sijaan kännykän ilmestyminen kotpiiriin kyllä kytkee "kotona" tilaan ja deaktivoi murtohälyttimen. Tämänkin toimivuus on 50-50, jos kävelee hitaasti ovelle kännykän ilmestyminen wifi-verkkoon keritään huomaamaan ennen oven avaamista, mutta nopeasti kävellen joutuu itse käsin painamaan katkaisijasta "kotona" tilan.

    Kuorisuoja on automatisoitu. Jos kello 23-06 välillä alakerrasta ei huomata 10 minuuttiin liikettä, järjestelmä olettaa että kaikki ovat jo poistuneet nukkumaan yläkertaan, ja kytkee kuorisuojan automaattisesti päälle. Tällöin valvotaan ovien avautumisia ja etuoven edustan liikettä. Jos tätä tapahtuu, tulee Sonos kaiuttimesta ilmoitus asiasta. Jos joku perheestä haluaa tulla kotiin yöaikaan häiritsemättä muiden yöunta, hänen pitää ottaa kännykkänsä ja laittaa Cozifystä kuorisuoja pois päältä. Jos yöllä taas joku talon sisäpuolella tulee alakertaan, kuorisuoja poistuu päältä, kunnes alakerta on taas liikkumaton.

    Tämä on juuri se etu, mistä tykkään: koti toimii pitkälti itsenäisenä, automatisoituna. Jos minulla olisi perinteinen hälytysjärjestelmä, minun pitäisi näpytellä jatkuvasti ohjauspaneelia ja antaa koodisarjoja...
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi tammikuu 2019
    Pasi Kaukinen kirjoitti:

    Tämä on juuri se etu, mistä tykkään: koti toimii pitkälti itsenäisenä, automatisoituna. Jos minulla olisi perinteinen hälytysjärjestelmä, minun pitäisi näpytellä jatkuvasti ohjauspaneelia ja antaa koodisarjoja...

    Jep, automatisointi on se avainsana.

    Tosin ei tuo Verisurekaan vaadi noita koodisarjojen näpyttelyä. Kännykkäsovelluksessa voi itse laatia toimintoja esim kuten kytkemiseksi päälle. Samoin oven älylukko ohjaa halutessa hälytinjärjestelmän päälle/pois.

    Ei tähän ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Jankkaan edelleen tuoteperheiden erilaisuutta ja mitä niiltä odottaa. Samoin lähtökohdat ovat talouskohtaisia. Esimerkkinä vaikkapa palohälytys. Olet valinnut viestin vastaanottajaksi ystäväperheen. Tulevatko he katsomaan paikanpäälle, onko talossa tulipalo vai soittavatko samantien 112? Entä, sitooko se heidän liikkeitä mitenkään? Kuka viestin silloin saa?

    Ei pidä tehdä tästä vastakkainasettelua, kuten iOS vs Android, Pleikka vs XBox, flätti vai lukkopolkimet jne. Kunhan kysyjä miettii lähtökohtatilanteen, mitä haluaa ja mihin on valmis sijoittamaan.

    Itse hyödynnän molempia järjestelmiä. Pidän automatisoinnista, mutta haluan myös vartiointipalveluita.

  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57
    Hei!

    Ostin alkuvuodesta Gigantin myymän Wattle-hubin ja muutamia antureita kotiimme. Anturit ovat Develcon tai Heimanin valmistamia palovaroittimia, ovimagneetteja ja kosteusantureita.

    Toivon, että pystyn yhdistämään ne myös Cozifyn hubiin jos päätän siirtyä siihen, koska ilmeisesti ko. mallit aika hyvin Cozifyn tukemia.

    Syynä toisen hubin haikailuun on Wattlen appin todella rajoittuneet ohjelmointimahdollisuudet.

    Kysyisinkin nyt Cozifyn käyttäjiltä seuraavaa:

    1. Jos kytken Cozifyn murtohälytystilan päälle, voinko asettaa järjestelmän tekemään hälytyksen ns. "hiljaisena". (Wattle toimii tällä hetkellä aina niin, että KAIKKI TALON PALOVAROITTIMET ALKAVAT LAULAMAAN 30 s jälkeen oven aukaisusta, jos järjestelmää ei muista kytkeä pois.)

    2. Voiko hälytyksen säätää niin, että esim. jokin yksittäinen tietty palovaroitin soisi esim. 5 s ajan, merkiksi kotiväelle/tunkeutujalle että hälytys laukesi?

    3. Aivan toisetyyppinen kysymys, mutta tiedättekö käyttääkö Cozifyn hub mitä 2,4 GHz kanavaa zigbee viestintäänsä? Wattle käyttää kanavaa 11, ja meillä on ollut melko huono kantama antureissa. Yhtenä syynä saattaa olla naapuruston wifi-reitittimien runsas liikenne kanavalla 11. Jo n. 15 m etäisyys hubin ja palovaroittimen välillä tuntuu olevan liikaa.

    Kiitos mahdollisesta avusta!
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Hälytyksen/ilmoituksen saa hiljaisena. Itselläni liikkeestä tulee ilmoitus joissain tilanteissa sähköpostiin, notifikaationa tai tekstarina. Varsinkin tuo tekstari on hyvä. Niitä tulee nykyään niin vähän, joten sen saaminen havahduttaa hyvin.

    Itselläni järjestelmässä myös kameroita. Saan niistä kuvan sähköpostiin ja samalla Hub tallentaa pilveen videon.

    Mulla ei ole sireenejä/varoittimia kytkettynä tähän järjestelmään. Pihavaloja pystyy säätämään vaikka punaisiksi hälytyksen tullessa.

    Kanavan pystyy valitsemaan 11-26 välillä.

    Kantamaa pystyy kasvattamaan esim. Zigbee laitteilla. Ne luovat verkon eli eivät välttämättä ole suoraan yhteydessä HUBiin.
  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57
    Kiitos Pudeman vastauksestasi!

    Kuinkahan monta tekstaria per kuukausi Cozify suostuu lähettämään?
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    editoi heinäkuu 2020
    Ei kai siinä nyt tiettyä tarkkaa rajaa ole, kunhan ei nyt mene ihan älyttömyyksiin. Kyllä mulla tulee joitain kymmeniä kuukaudessa. Sehän riippuu minkälaisiin sääntöihin niitä lisäilee.

    Edit: säännöistä löytyi merkintä tekstarien määrästä. Max 10/tunti ja 25/päivä.
    Post edited by Pudeman on
  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57

    Mistä Cozifyn käyttämän Zigbee-verkon kanavan saa valittua JA

    A) vaihtavatko Cozifyn hubiin jo aikaisemmin liitetyt laitteet automaattisesti kanavansa samalle?

    B) vaihtavatko Cozifyhyn uudestaan liitettävät laitteet kanavansa sille mitä hubi käyttää?

    Haluaisin testata tätä kanavan vaihtoa, koska asuntomme yksi palovaroitin tippuu päivittäin verkosta ja yhtenä syynä voisi olla naapuruston aktiivinen liikenne 2.4 GHz wifi-verkon kanavalla 11.

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin

    Käyttöliittymän vasen yläkulma, HUB asetukset, Lisäasetukset Zigbee yhteys.


    Ei mulla ole ollut ongelmia laitteiden putoamisen tai uusien parittamisen kanssa tuon kanavavaihdon jälkeen. En tosin ole tehnyt sitä kuin kahdesti vuosien varrella.

  • PolarbeerPolarbeer Member Viestejä: 57

    Katsopas kun olikin jäänyt tuo kohta huomaamatta. Siellähän oli myös lähetystehon valintakin. Vaihdoin kanavaa ja kokeilin lähetystehon nostoakin. Toivottavasti nämä auttaisivat eikä purkki ala käymään turhan kuumana. 😎

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.