Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Laitteen tilan muutoksen esto

Terve,

Tänään päivittyi uusi softa ja tämä erinomainen ominaisuus tuli. Mutta herätti heti kysymyksen.

Sain luotua yö teemaani tuon nyt niin että pitää ulkovalot varmasti päällä yö aikaan. Loin myös "päivä" teeman nyt jotta saisin ne vahdittua niin etteivät syttyisi virheellisesti päivällä missään tilanteessa.

Kysymys kuuluukin että miten saan tuon toimimaan? Yö teema on ajastettu auringon nousun ja laskun mukaan. Laitoin päivä teeman ohjaantumaan automaattisesti päälle kun yö menee pois. Mutta kun tähän lisään tuon laitteen tilan muutoksen eston niin se polttaa valoja pihalla jatkuvasti. Päivä teemaan laitoin laitteiden tilaksi pois päältä ja vahti päälle. Yrittää kyllä sammuttaa mutta vahti estää tämän. Mikä neuvoksi?

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Itse kyllä käsitin tuon Estä tilan muutokset -säännön toisin: valitset yhden ainoa tilan ja se on sitten siinä. Nythän sulla nuo teemat ohjaavat juurikin tuota laitteen tilan muutosta, toinen päälle ja toinen pois päältä. Tämähän on se normaali toiminto. Tuolla uudella säännöllä se on ja pysyy yhdessä tilassa. Itselläni se on käytössä parissa eri pistorasiassa estämässä tahattomia päältämeno painalluksia. Jos joskus sen haluan mennä pois päältä, täytyy tuo sääntö ottaa pois.

    Ja hyvin näyttää tuo esto toimivan ainakin omalla kohdalla. Täppäys estää päältämenon, kuten kuuluu.
  • GronttiGrontti Member Viestejä: 16
    editoi marraskuu 2018
    Ahaa. Kyllä toi mulla toimii niin että kun laitoin sen voimaan vain silloin kun yö teema on päällä. Niin antaa kyllä sammuttaa valot. Siis kun teema vaihtuu.

    Mutta mulla siis vähän väliä ollut se tilanne kotona että joku ulkovalo palaa keskellä päivää täällä yksinään ja päin vastoin joku ei syty kun pitäisi kun on välillä tilanteita että on hukkunut cozifystä.

    Näin minä tämän säännön ymmärsin. Mutta tilanne on siis se että en saa tuolla säännöllä pakotettua mitään pois päältä.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Enpä kokeillutkaan tuota teemaan liitettynä. Nuo omani ovat stand alone pistorasioita. Samoin en ajastanut sääntöä, vaan se on koko ajan päällä. Noita vastaavia tahattomia valojen syttymisiä tai jäävät palamaan esiintyy kyllä minullakin.

    Joku saattaa ihmetellä miksi sitten tuota pistorasiaa pitää edes käyttää, jos laitteen pitää olla aina päällä.
    Muutaman laitteen pistorasia on niin hankalassa paikassa, ettei niihin viitsi mennä esim tikkailla kiipeämään, esim kamera. Joskus kamera pitää buutata ja se on helmpompaa etäohjattuna. Samoin saan laajennettua zigbee verkkoa kattavammaksi.
    Kun käyttöliittymässä esiintyy vieläkin valitettavan usein outoja painalluksia, saattaisi ohjattu pistorasia mennä päältä tahattomasti. Painan tiettyä laitetta käyttöliittymässä, niin pari riviä ylempää laite menee päälle/pois.
  • GronttiGrontti Member Viestejä: 16
    Jees.

    Mulla on nyt pihavalot toiminut tän säännön jälkeen just eikä melkeen niin kun kuuluu. Vaikka joku lamppu olis kytkentä hetkellä kadonneena hubista, kytkee hubi sen kuitenkin päälle heti kun siihen saadaan taas yhteys.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.