Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Lämmityksen ohjaus Cozifyllä

klampiklampi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 169 ✭✭
Onko kukaan muu rakentanut talonsa lämmityksen ohjausta Cozifyn varaan? Edes kokeiluja?

Rakensin jo kesällä perus-setupin valmiiksi, mutta vasta nyt kunnon pakkasilla olen päässyt testaamaan.

Pikkupakkasille asti taloni yläkerta pysyy lämpimänä ilmalämpöpumpulla ja alakerrasta nousevalla lämmöllä ja suoran sähkölämmityksen pattereita en tarvitse. Jostain -15 asteen pakkasista lähtien pitää käyttää myös sähköpattereita.

Tein säännön, joka käynnistää LÄMMITYS-teeman, kun ulkolämpötila laskee -15 tai alle. LÄMMITYS-teemassa on sääntö, että sammuta Ubisys-releen kautta virta olohuoneen sähköpatterien piiristä, kun patterien yläpuolella olevan anturin lämpötila on yli 22 astetta. Näin lämmitys katkeaa, kun huoneessa on joko riittävän lämmintä tai patterit ovat olleet jonkin aikaa päällä. Patterien omat termarit olen kääntänyt jonnekin 28 asteeseen, että ne eivät koskaan rajoita lämmitystä.

Pieni ongelma tässä on, lämpötila-tiedon päivittyminen. En luota 433 MHz laitteisiin tällaisessa sovelluksessa, joten tuota sisälämpötilaa mittaa nyt Philips Hue liiketunnistin, joka kuitenkin raportoi lämpötilaa epämääräisin välein. Joskus lämpötila-tieto päivittyy alle 5 minuutin välein, joskus tuntuu menevän 20 minuuttiakin. Voisin vaihtaa laitteen toiseenkin, jos tietäisin, että vaikka Develcon anturi päivittää tietoa ahkerammin. Onko jollain kokemuksia?

Tuo Philips Hue on kyllä tässä tilanteessa muuten hyvä, koska se mittaa PÄIVÄ-teemassa olohuoneesta valoisuutta ja hämäränä päivänä eri puolilla taloa liiketunnistimet sytyttävät valoja, mutta aurinkoisina päivinä niitä ei sytytetä. Tämän homman Hue-tunnistin hoitaa hyvin.

Viestejä yhteensä

  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 156 ✭✭
    Onko sulla siis sähköpatterit ja ilppi? Itellä ilppi, takka ja lattiassa sähkökaapelit. Oon koittanut kytätä miten porukka on tehnyt lämmityksiä ja ennen kaikkea onko niistä ollut oikeaa hyötyä.

    En siis hanskaa mitään lämmityskäyttöä automatisoidusti. Kiinnostaa kyllä, mutta kun sais kuvaa saako sen toimimaan ja oikeita hyötyjä asiasta, sillä asialla en viitsi kun on lattialla viihtyvä taapero lämmitettävänä.
  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 156 ✭✭
    Tämä ois hieno lanka jos saadaan se elämään! Vissiin Cozifyn oma väki on myös lämpötoteutuksiakin, niistä ois hieno kuulla.
  • klampiklampi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 169 ✭✭
    Yläkerrassa on sähköpatterit ja ilppi, alakerrassa lattialämmitys ja takka.

    Nyt minulla on vasta neljän sähköpatterin ohjaus olohuoneessa. Koen, että tästä on ollut hyötyä, koska aikaisemmin patterien omilla termareilla patterit lämmittivät ulkolämpötilan ollessa nollan tuntumassa, vaikka ei olisi ollut vättämätön tarve. Jos termarit laittoi riittävän pienelle, yleensä kovilla pakkasilla tuli kylmää. Nyt sain tuon ulkolämpötilan mukaan yhtenä ohjaavana tekijänä. Toinen lisäohjaus on, että POISSA-teemassa sähköpatterit eivät työnnä koskaan lämpöä.

    Kerra tässä kävi niin, että Hue-ilmaisimen yhteys hubiin katkesi yöllä ja lämmitys jäi päälle. Aamulla oli olohuoneessa ihan riittävän lämmintä, vaikka ulkona oli 20 astetta pakkasta :smile: Tämän jälkeen lisäsin automaattisammutus-säännön, joka sallii max. 30 minuutin lämmitysjakson.

  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 156 ✭✭
    Milläs nuo sähköpatterit tarkalleen ottaen on kytketty? Hieno kuulla jos on toiminut!

    E. Ubisysin Rele näyttikin olevan käytössä. Luin huonosti.
  • ilkenilkeilkenilke Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 156 ✭✭
    Ilppiin ei siis ole kytketty mitään ulkoista älyä? Mulla ilppi puskee takkahuoneesta lämpöä jatkuvasti 21asteen pyynnillä. Ihan kovimmilla pakkasilla nostin puhallusta ja pyyntiä käsin kun ikkunat vetää.. kivasti :smile: . Se korjautunee ensi kesänä kun uusin tiivisteet.
  • klampiklampi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 169 ✭✭
    Ilmalämpöpumppuuni (10 vuotta vanha IVT) ei saa kummempaa älyä, paitsi ehkä Airpatrolin avulla, mutta se aika arvokas mahdolliseen hyötyyn nähden.

    Lähinnä keväällä, eli ihan kohta, ilppi työntää päivällä liikaakin lämpöä. Aurinko lämmittää talon toista sivua ja ikkunoiden kautta huoneitakin varsin hyvin. Ilpu taas on toisella puolella taloa, eli kylmemmällä varjon puolella ja sen termari on sitä mieltä, että lämpöä tarvitaan. Tätä voisin automaatiolla kohentaa, mutta toistaiseksi olen kokenut manuaalisen säädön kaukosäätimellä Airpatrolia kustannustehokkaammaksi :smile:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.