Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Teemojen ja laitteiden ajastuksesta

Voisiko joku ystävällisesti selittää miten nuo ajastimet toimii teemojen ja laitteiden kanssa päällekäin?

Voin tehdä teeman esim "Yö". Teeman alle voin tehdä ajastimen, joka ilmeisesti ohjaa teemaa kellonaikaan perustuen, vai mihin tätä ajastinta voi käyttää? Voin tehdä teeman sääntöön ajastimen, joka ohjaa laitetta päälle, ilmeisesti jos teema on aktiivinen, vai mitä tällä ajastin-säännöllä on tarkoitus tehdä? Voin myös tehdä pelkän säännön joka on ajastin (ei teeman sisällä).

Yritän kovasti ymmärtää tätä sääntö vs teema aihetta ja vaikka olenkin saanut luotua useita valojen ohjauksia hämärästä, liikkeestä ja kellonajasta, en ole yhtään varma onko tuo luotu järkevästi.

Jos esim haluaisin, että minulla on ulkovalot päällä vain pimeällä tiettyihin ajankohtiin, olen tehnyt teeman joka on hämärästä aktiivinen. Täytyykö minun tämän jälkeen tehdä teemalle ajastimet ja laittaa valot päälle "laitteiden tilojen kautta" vai ajastin-säännöt, jotka ohjaavat valoja?

Missään ei ole oikein dokumentoitu, miten tämä toimii monimutkaisemman ohjauksen kanssa. Ilmeisesti mitään Teeman alla olevaa ei triggeröidä jos teema ei ole aktiivinen. Ja jos haluaisin esim pitää ulkovaloja päällä hämärän alkamisesta siihen asti että kello on keskiyö ja aamulla 6-9, mikäli on hämärää ja tämän lisäksi ohjata valot päälle liiketunnistimesta alkaa menemään sormi suuhun.

En ole vielä oikein sinut näiden monimutkasempien ohjausten kanssa. Menisi melkein helpommin kun koodaisi sen AND ja OR -lauseella. :)

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Lähdetään liikkeelle tuosta teemasta YÖ.

    Kun olet luonut YÖ teeman, voit liittää siihen valoja, pistorasioita jne.
    Kun ajastat tuon teeman, esim alkaa auringonlasku + 1h ja päättyy auringon nousuun -1 h, palaa tuohon teemaan liitetty laita/valo koko ajan. Teemassa voi määrittää laitteen asetukset, esim. valo, haluamansa sävyn/värin/kirkkauden. Samoja valoja voi siis hyödyntää eri kirkkauksilla eri vuorokauden aikoina. Esimerkiksi käytävällä valo palaa päivällä 100 kirkkaudella (Teema Päivä). Toisella teemalla (YÖ) samainen valo palaa vaikkapa 10 % kirkkaudella.

    Seuraavaksi voi teemaan voi lisätä sääntöjä, esimerkiksi liiketunnistimen. Säännön voi lisätä teeman kautta tai luomalla erikseen säännön, jonka sitten liittää teemaan. Kumpikin tapa toimii. Tällä säännöllä em valot syttyvät vain liikkeestä. Samoin paloajat voi asettaa haluamikseen. Itselläni eteisen lednauha palaa päivällä täysillä 10 min, syttyy liikkeestä. Toisella teemalla (YÖ) ja siihen liitetyllä säännöllä samainen valo palaa 10 % kirkkaudella 1 min.

    Säännöt mahdollistavat mainitsemasi hämäräkytkimen lisäämisen sääntöön. Se toimii JA -periaatteella = syttyäkseen tulee olla teeman päällä ollessa liikettä ja tarpeeksi hämärää.

    Lähde liikkeelle yksinkertaisista teemoista ja säännöistä. Täälläkin foorumilla näitä neuvoja on hajanaisesti, osa on koottu yhteen Ohjeet ja vinkit -osioon. Suosittelen uhraamaan hetken aikaa noiden teemojen, laitteiden ja sääntöjen nimeämisille. Niiden tulee kuvata hyvin mitä se tekee. Muutamalla laitteella ei tule tätä ongelmaa, mutta kun teemoja, laitteita ja sääntöjä on kymmeniä, alkaa sekametelisoppa olla valmis.
  • JussiEJussiE Member Viestejä: 8
    Kiitos havainnollisesta vastauksesta. Kyllä tuo jotenkin aukeaa, mutta tämän lisäksi hämmentää säännöissä, että osa niistä on teemoihin liitetty, osa ei.

    Ymmärrän kyllä mitä tällä haetaan, mutta kuuluuko niiden sääntöjen, jotka ohjaavat teeman päälle tai pois, olla liitetty teemoihin vai ei? Itselläni niitä löytyy nyt molemmilla puolilla, mutta menee varmaan täysin user-errorin piikkiin...
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Sääntöjä tosiaan voi olla liitettynä teemoihin tai sitten olla itsenäisiä.

    Teemoihin liittyvät säännöt yleensä ovat ajastettuja, kun taas itsenäiset eivät tarvitse ajastusta. Esimerkki ajastetuista teemoista tulikin yllä. Sama sääntö voi olla liitettynä useampaan teemaan, esimerkiksi sytytä tietty valo liikkeestä toimisi sekä päivällä että yöllä.

    Itselläni on niiden lisäksi itsenäisiä teemoja vaikkapa kosteus- ja lämpötiloihin liittyen. Niissä sääntö ilmoittaa tai käynnistää jonkun tilanteen mukaan. Tästä esimerkki vaikkapa varaston lämpötilan lasku alle nollan, jolloin sääntö käynnistäisi pistorasiaan kytketyn lisälämmittimen. Tuollaista sääntöä ei tarvitse ajastaa, vaan se toimisi ilman teemaa.

    Sääntöjä pystyy hyödyntämään myös teemojen käynnistämiseen. Itselläni Poissa teema käynnistyy juurikin säännön avulla. Voisit laittaa esimerkin, mitä tavoittelet.
  • JussiEJussiE Member Viestejä: 8
    editoi syyskuu 2017
    Tervehdys,

    olen tosiaan saanut monta asiaa toimimaan ja ohjeistasi on ollut apua. Kiitos siitä.

    Minulla oli aiemmin Tellduksella tehty ohjaus, jossa valot olivat päällä siitä hetkestä kun tuli hämärää puoleenyöhön ja sitten aamulla 6-9, jos on pimeää. Tämä oli erittäin helppo tehdä Tellduksella kahdella säännöllä. (Sinänsä näiden järjestelmien vertailu ei ole tarpeellista, Telduss ei tue "Teemoja" eikä asioiden ohjaaminen nipussa tai valojen sävyjen ja kirkkauden säätäminen ole läheskään yhtä helppoa kuin Cozifyllä. Yksinkertaisia on/off-ohjauksia monimutkaisilla säännöillä sillä oli helpompi tehdä)

    Eli minulla on Teema "Yö". Yö aktivoituu ulkona olevasta hämärätunnistimesta. Teema "Yö" laittaa ulkovalot päälle.
    Nyt haluaisin, että ulkovalot tippuvat pois puoliltaöin. En pysty tekemään sääntöä, joka vain sammuttaisi valot kellon mukaan. Voin tehdä ajastimen, mutta tämä ei kytke valoja päälle, ellet tiedä tarkkaa kellonaikaa, jolloin teema aktivoituu.

    Toinen ajastin on helppo tehdä 6:00-9:00. Ja valot palavat mikäli teema on aktiivinen.

    Tämän lisäksi olisi tarkoitus lisätä ulos liiketunnistimet, jotka laittavat valot päälle liikkestä, mutta ulkotunnistimet puuttuvat vielä. Uskoisin nuo saavan helposti lisättyä tuon Teeman sääntöihin, eikä tässä varmaan mitään ihmeellistä ole. Ajastus on nyt se, mikä tökkii.


    En ole päässyt sinuiksi tuon valojen ohjauksen kanssa. Kannattaako minun laittaa valot aktivoitumaan päälle, teeman aktivoitumisesta? Jos teen tämän lisäksi säännön, joka sorkkii valojen ohjausta kellonajan mukaan, valot eivät lähde hämärästä päälle, vaikka ovat teemasta päälle pakotettu. Ilmeisesti säännössä olevaa ajastinta ei voi laittaa aktivoitumaan esim klo 14:00 jos olettaa että pimeä tulee aina vasta tämän jälkeen. Tuo sääntö ei taida aktivoitua, koska teema ei ole aktiivinen... Olenko ihan hakoteillä sen kanssa, miten tuo ohjaus kannattaisi käytännössä toteuttaa? Vai pitäisikö minun tehdä aiheesta useampi teema, nyt olen ajatellut, että Teema on se, että ulkona on pimeää ja olen ajatellut tämän alla hoitaa ohjauksen ajastettuna..?

    BTW. Olisi muuten kiva päästä kiinni hämäräkytkimen Lux-arvoon. Voisi tehdä useamman porrastetun ohjauksen eri Lux-arvoilla. Tällä hetkellä hämärän tunnistusraja on pakko "kovakoodata" itse hämäräkytkimeen, eikä sääntöä voi ohjata eri lux-arvojen mukaan.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    JussiE kirjoitti:

    Eli minulla on Teema "Yö". Yö aktivoituu ulkona olevasta hämärätunnistimesta. Teema "Yö" laittaa ulkovalot päälle.
    Nyt haluaisin, että ulkovalot tippuvat pois puoliltaöin. En pysty tekemään sääntöä, joka vain sammuttaisi valot kellon mukaan. Voin tehdä ajastimen, mutta tämä ei kytke valoja päälle, ellet tiedä tarkkaa kellonaikaa, jolloin teema aktivoituu.

    Onhan sinulla ajastettu tuo YÖ -teema? Teema voisi käynnistyä esim auringonlaskusta ja päättyä klo 24. Lisäät tähän teemaan säännön Sytytä valo hämärästä. Näin ollen valo syttyy vain auringonlaskun ja klo 24 välisenä aikana, mikäli on tarpeeksi hämärää. Mikäli haluat niiden syttyvän jo mahdollisesti iltapäivällä hämärästä, säädä vain teeman käynnistysaikaa. Muuten ei riittävä hämärä sytytä valoja.
    Tuon teeman YÖ nimeä kannattaisi muuttaa yksilöllisemmäksi, esim Ulkovalo hämärä.
    JussiE kirjoitti:

    Jos teen tämän lisäksi säännön, joka sorkkii valojen ohjausta kellonajan mukaan, valot eivät lähde hämärästä päälle, vaikka ovat teemasta päälle pakotettu. Ilmeisesti säännössä olevaa ajastinta ei voi laittaa aktivoitumaan esim klo 14:00 jos olettaa että pimeä tulee aina vasta tämän jälkeen. Tuo sääntö ei taida aktivoitua, koska teema ei ole aktiivinen... Olenko ihan hakoteillä sen kanssa, miten tuo ohjaus kannattaisi käytännössä toteuttaa? Vai pitäisikö minun tehdä aiheesta useampi teema, nyt olen ajatellut, että Teema on se, että ulkona on pimeää ja olen ajatellut tämän alla hoitaa ohjauksen ajastettuna..?

    Ajastat teeman, esim 18:00-22:00. Liität siihen valon ja määrität sille haluamasi sävyn ja kirkkauden. Tämähän on se peruslähtökohta. Valo syttyy ko aikana palamaan koko teeman päällä oloajan.
    Seuraavaksi voit liittää teemaan säännön, jossa valo syttyykin liikkeestä. Tällöin tunnistimen havaitsema liike käynnistää valon ko aikana. Teeman aikojen ulkopuolella liike ei sytytä valoja, eivätkä valot pala turhaan.
    Voit myös lisätä samaiseen teemaan toisenkin säännön, esim. hämärä. Tällöin valo syttyy vain teeman aikana (18-22), kun havaitaan liikettä JA on tarpeeksi hämärää. Pelkkä hämärä tai liike ei yksin sytytä valoa. Tämä eroaa Telldus käyttöliittymästä. Siinä pystyi käyttämään JA/TAI toimintoa.
    Tee teemoja useita, käyttötarpeen mukaan. Säännöt, vuorokauden ajat, valojen kirkkaudet jne saat kikkailtua helposti. Minulla on esimerkiksi samaan valoon useampia teemoja:
    - Jalkalamppu yö (syttyy liikkeestä 10 % teholla, palaa 1 min, teema päällä 23-05)
    - Jalkalamppu aamu (syttyy liikkeestä 100 % teholla, palaa 15 min, teema päällä 05-auringonnousu+2 h)
    - Jalkalamppu ilta (syttyy liikkeestä 100 % teholla, palaa 30 min, teema päällä auringonlasku-2h-23:00)

    Lähteekö noilla?


  • JussiEJussiE Member Viestejä: 8
    editoi syyskuu 2017
    Lähteepä hyvinkin. Itse koitin tehdä tuota yhdellä teemalla ja parilla säännöllä. Teemat pätkimällä tuon saa toki tehtyä, mutta koitin tuota välttää. Mutta täytyypä sitten tehdä kasa teemoja tuota varten. Kiitos avusta
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.