Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Kuivanapitolämmitys

Minua kiinnostaa tehdä kuivanapitolämmitys mökille. Tarkoituksena olisi ohjata sähkölämmitintä niin että sisälämpötila olisi pari astetta ulkolämpötilaa korkeampi. Tämä riittää estämään enimmät kosteusongelmat.

Mutta voiko tällaisen säännön toteuttaa jotekin nyt jo, vai vaatiiko lisäominaisuuden kehittämistä Cozifyhyn?

Viestejä yhteensä

  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 651 mod
    Hyvä idea!
    Onko siis niin että vaikka ulkona on pakkasta, niin riittää että sisällä on vähemmän pakkasta. Niin, nyt kun ajattelen niin kyllähän se kuivattaa ja pitää virrankulutuksen minimissä. Tuollaisen lisäominaisuuden (säännön) lisääminen lienee melko helppoa. Vaatisi siis kaksi lämpötila-anturia ja aste-eron määrittämisen, joka voisi olla kaksi astetta noin alkuarvauksena.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • TeroTero Member Viestejä: 3
    Mulla on mökillä ollut vuodenvaihteesta lähtien Cozify + 4G-reititin, ja laitteina Prooven dual-lämpötila/kosteusmittari, jonka ulkoanturi vedetty seinästä läpi, sekä kaksi ohjattavaa pistorasiaa, joista toisessa pieni 600W patteri ja toisessa isompi 1000W.

    Idea oli rakentaa juuri tuollainen kuivanapitoautomatiikka, joka tarkkailee ulko- ja sisälämpötiloja ja kosteutta ja sen mukaan kytkee lämmitystehoja käyttöön. Bonuksena saa mökin esilämmityksen, eli manuaalilla molemmat patterit päälle hyvissä ajoin ennen mökille menoa.

    Heti alkuun on todettava, että nuo Prooven laitteet tuntuu todella rimpuloilta ja vähän hirvitti jättää lämmittimiä niiden varaan. Vaihdoinkin heti pistorasiat ulkomalleihin jotka tuntui jo astetta luotettavammilta. Lisäksi ulkoanturin johto on auttamatta liian lyhyt, mikä tekee sijoituksesta hankalaa. Olisi hyvä jos laitevalikoima olisi monipuolisempi ja käyttäisi älykkäämpiä tekniikoita kuin 433.

    Laitteet on toimineet hyvin ja luotettavasti kovillakin pakkasilla. Mutta automatiikan rakennus on osoittautunut vaikeammaksi, ja olenkin enimmäkseen ohjaillut tätä käsin. Ideana oli siis saada suurin piirtein seuraava logiikka aikaiseksi, tai edes osa siitä:

    - kun ulkolämpötila on alle -3 astetta, lämmittimet pois
    - kun ulkolämpötila on -3...+10 astetta, pieni lämmitin päälle
    - kun sisälämpötila on 3 astetta enemmän kuin ulkolämpötila, lämmittimet pois
    - kun sisälämpötila nousee yli +10 asteen, lämmittimet pois

    Ensimmäisen näistä sain toteutettua mutta muista ei tullut mitään. Yleensä kokeilut päättyi siihen että säännöt riiteli keskenään ja patteri hakkasi päälle ja pois ja kyllästyin koko touhuun. Olen sittemmin pitänyt tuota ekaa päällä, eli pakkasella mökki saa mennä pakkaselle ja kun lauhtuu niin mökki lämpenee. Lisäksi olen ohjannut isompaa patteria päälle kun kosteus ylittää 60%, mikä auttaa kun lauhtuu nopeasti tai sataa pitkään.

    Puhelimen softa ja logiikoiden jäykkyys on oikeastaan ollut pettymys, eli sitä mitä lähdin tekemään en saanut tehtyä, ja älykodista ei kyllä näillä logiikoilla voi puhua. Järjestelmä sinänsä on toiminut hyvin ja kosteus pysynyt kurissa ilman jatkuvaa lämmittämistä, mutta sähköä kuluu kun lämmitetään suotta silloinkin kun ei tarvitsisi.

    Jos Cozifyllä on hyviä vinkkejä miten tuollaiset säännöt saisi tehtyä, niin mielellään pilotoisin.
  • JussiJussi Member Viestejä: 13
    Tässä pari linkkiä joissa juttua kuivanapitolämmityksestä. Ajatuksena on siis pitää sisäilman lämpötila 3-5 astetta ulkoilman lämpöä korkeammalla. Toteuksissa on tietty hieman makueroja :)

    https://pikkuapuri.fi/wp-content/uploads/2014/09/Energiapihi-kuivanapitolämmitys.pdf
    http://www.meillakotona.fi/rakenna-ja-remontoi/talon-huolto/kuivanapitolammitys-kannattaa-mokilla
    http://energianeuvonta.savonvoima.fi/kuivanapitolammitys-pitaa-rakenteet-kunnossa-edullisemmin
  • ArtsipurtsiArtsipurtsi Member Viestejä: 16
    Olisi hyvä jos voisi verrata lämpötiloja tai kahden laitteen tilaa toisiinsa. Lisäksi teeman laittaminen pois päältä laitteen tilan tai lämpötilan mukaan auttaisi monessa tilanteessa.
    Itse asiassa toivoisin laajempia mahdollisuuksia tehdä sääntöjä itse "jos, suurempi/pienempi/yhtäsuuri kuin"-lausekkeilla. Näin jokainen saisi helpommin tehtyä omiin tarkoituksiinsa sopivat toiminnallisuudet.
  • TeroTero Member Viestejä: 3
    Tero kirjoitti:



    Jos Cozifyllä on hyviä vinkkejä miten tuollaiset säännöt saisi tehtyä, niin mielellään pilotoisin.

    Itse itseäni korjaten - näyttäisi tämä sittenkin jotakuinkin onnistuvan: ohjaamalla teemaa ulkolämmön mukaan päälle ja pois, ja teeman sisällä sitten tutkitaan sisälämpöä ja kosteutta ja sen mukaan pattereita päälle ja pois.

    Suora ulko- ja sisälämmön vertailu ei tietysti edelleenkään onnistu, mutta vähän testailemalla ja sopivalla patteriteholla haluttu toiminnallisuus on aika lähellä, ja mökki pysyy kuivana ja sähkölasku kohtuullisena.

    Vähän monipuolisempi (web) käyttöliittymä olisi kyllä tarpeen kun näitä teemahimmeleitä rakentaa. Melkein pitää ensin piirtää haluttu logiikka paperille, jotta osaa syöttää tarvittavat säännöt puhelimella aateekoolle...
  • JussiJussi Member Viestejä: 13
    Tosiaan... Mulla on jotenkin joku henkinen lukko teemojen suhteen, en oikein vielä osaa hahmottaa millaisessa toiminnallisessa avaruudessa niitten kanssa toimitaan. Mutta kai se tästä kun saa hyviä vinkkejä :)

    Webkäyttöliittymästä olen samaa mieltä, tarpeen olisi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.