Hei vieras, tervetuloa!

Vaikuttaa siltä että olet uusi täällä? Jos haluat osallistua keskusteluihin, rekisteröidy valitsemalla joku painikkeista ohessa!

Lightify'n oma Gateway pakko-ostos?

andieandie Member Viestejä: 4
Pallottelen tuota Cozify Hubin tilaamista. Alkuvaiheessa olisi tarkoitus ohjata lähinnä Osramin Gardenspot-settejä, mutta muutenkin Osramin bulbit jne. näyttivät olevan kohtuullisissa hinnoissa. Mutta onko nyt niin, että minun pitää joka tapauksessa tilata myös Osramin aloitussetti, joka sisältää Osramin oman Lightify Gateway'n, vai pystyykö Cozify Hub korvaamaan sen täysin? Tarkoitan nyt esim. Osramin valojen firmware-päivityksiä.
«1

Viestejä yhteensä

  • Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    editoi lokakuu 2015
    Osramin Lightify-tuotteiden käyttöönotto tai käyttäminen eivät vaadi Osramin omaa gatewaytä. Sama pätee muihin Zigbee lamppuihin, esim. Philips Hue ja Belkin. Uskon, että Cozifyn avulla saat Osram Lightify-tuotteista paljon enemmän irti. Voit liittää ne isompiin kokonaisuuksiin (valaistus, musiikki), luoda ajastuksia ja ohjata valoja esimerkiksi liiketunnistimien tai kaukosäätimen avulla.

    Vielä hetken ajan (nyt on lokakuu 2015) ainoa tapa tehdä firmware-päivitys on Osramin omalla gatewayllä. Työstämme yhteistyössä ominaisuutta, jolla myös firmispäivitykset onnistuvat myös Cozify Hubin kautta. Infoamme tästä lisää heti, kun ominaisuus on todettu toimivaksi ja aikataulu tarkemmin tiedossa.

    Lisättäköön, että mikäli kauttamme ostetuissa Osram-lampuissa ilmenisi ongelmia esimerkiksi firmiksen suhteen, ovat ne luonnollisesti tuotetakuun piirissä.

    Summasummarum:

    Mikäli luulet olevasi kärsimätön ja jaksat nähdä vaivaa lähiaikojen firmispäivitysten kanssa, Osramin gatewayn voi ostaa päivitystä varten.

    Mikäli taas koet jaksavasi odottaa hetken, ei Osram-gateway ole pakko-ostos. Vaikka uusimmissa firmwareissa on parannuksia, en itse ole päivittänyt Osram-lamppujani. Olen kuitenkin suht tyytyväinen lamppuihin ja odotan sitä, että Cozifyn Hubi pystyy ne päivittämään. Se tulee olemaan paljon helpompaa.

    Kimmo/Cozify
    Post edited by Kimmo Ruotoistenmäki on
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    Minulla on yksi Osram Lightify TW kattovalaisin ja tällä hetkellä hubi hukkaa yhteyden siihen vähän väliä.
    Onko hajua mikä tuon voisi aiheuttaa? Olen jo hubin asetuksista vaihtanut Zigbee lähetystehon korkeaksi, mutta ei vaikutusta. Valaisin on noin 5 metrin päässä hubista. Lightify Gatewaytä en omista.

    Kaikki Hue lamput ja muut laitteet toimii ongelmitta.
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    Kyseessä tuo valaisin, joka nimetty 'Eteinen'.
    https://drive.google.com/file/d/0Bxo5Ed10JsVqVWYwZ3FiQkpTRUU/view
  • Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    editoi lokakuu 2015
    Amu,

    Tuo vaikuttaa erikoiselta. Laitatko viestiä [email protected], niin katsotaan mikä voisi olla vikana.
  • Harri MattilaHarri Mattila Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 25
    Entä belkinin firmikset. Alkaa jo kyllästyttää jokapäiväinen lamppujen hukkuminen.
  • Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    Moi,

    Belkinin lampuissa on todettuja ongelmia mm. verkosta tipahtelemisen suhteen. Lamppujen firmispäivityksistä tai jatkuvuudesta meillä ei ole tarkkaa tietoa.

    Mainittujen ongelmien takia emme niitä ainakaan toistaiseksi enää myy kaupassamme ja sen sijaan suosittelemme Osramin ja Philipsin tuotteita. Cozify Hub toki tukee tulevaisuudessakin Belkinin lamppuja.

    -Kimmo/Cozify
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86

    Vielä hetken ajan (nyt on lokakuu 2015) ainoa tapa tehdä firmware-päivitys on Osramin omalla gatewayllä. Työstämme yhteistyössä ominaisuutta, jolla myös firmispäivitykset onnistuvat myös Cozify Hubin kautta. Infoamme tästä lisää heti, kun ominaisuus on todettu toimivaksi ja aikataulu tarkemmin tiedossa.

    Olisiko tästä antaa mitään toimitusaika-arviota? Mietin, luovunko kaapissa pölyttyvästä gatewaysta vai pidänkö sitä vielä tallessa ihan varmuuden vuoksi.

    Lamppuja alkaa olla sen verran, että niiden ees-taas parittaminen gatewayn ja Cozifyn välillä ei mitenkään kiinnosta. Firmisten päivittäminen kyllä kiinnostaisi.

    - petri

  • temeteme Member Viestejä: 6
    Samaa itsekin mietin, onko päivitysominaisuus tulossa lähiaikoina. Osramin Gatewayta en omista ja lamput ovat orggis-firmiksellä. Ongelmana on lamppujen "katoaminen" - näkyy harmaana softassa. Pitää antaa sähköreset polttimolle --> normalisoituvat joksikin aikaa.. Ilmeisesti tämä ongelma vähenisi lamppujen firmiksen päivittämällä mutta ei onnistu tällä hetkellä..
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86
    @Kimmo Ruotoistenmäki

    Olisiko tuo firmispäivitystuki joskus tulossa?

    - petri
  • Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    Hei,

    Osram-päivityksen saaminen meni sen verran pitkään, että se jäi kameratuen jalkoihin. Palaamme tähän nyt syksyn sprinteissä.

    - Kimmo
  • Matti SeiseMatti Seise Member Viestejä: 49
    Uusien päivitysten myötä nuo lightyfy vehkeet ovat muuttuneet käyttökelvottomiksi. Valot pitää resetoida kerran päivässä. Keväällä toimi edes osa, nyt ei toimi enää yksikään kuudesta valosta. Ostin Verkkokaupasta suositellun setin. Voin sanoa, että 'vähän' harmittaa. Harmistusta ei olisi, jos suosituksena olisi olleet hue - lamput tai jos tämä olisi fiksattu suht nopeasti. Tiketin olen tästä laittanut melko kauan sitten ja ongelma on vain pahentunut sen jälkeen.
  • KarpziKarpzi Member Viestejä: 19
    Hei,

    Kävin juuri hakemasta kaupasta tuon Lightify gatewayn, jotta saan kaikki lamput päivitettyä. Nyt kuitenkin homma tyssäsi siihen, että lamput eivät löydy Lightifyn kautta ollenkaan. Onko siis päivitysprosessissa tarkoitus se, että lamput paritetaan Cozifyhyn JA Lightify gatewayhyn, vai miten tässä on tarkoitus toimia?

    Nyt alkoi vähän pelottamaan, että eihän tämä tarkoita missään nimessä sitä, että lamppujen nykyinen pariliitos Cozifyyn pitää poistaa ja parittaa ne gatewayhyn, tehdä päivitys, purkaa lamppujen Gatewayn pariliitos ja liittää ne uudelleen Cozifyyn..? Eihän??
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi marraskuu 2016
    Karpzi kirjoitti:


    Nyt alkoi vähän pelottamaan, että eihän tämä tarkoita missään nimessä sitä, että lamppujen nykyinen pariliitos Cozifyyn pitää poistaa ja parittaa ne gatewayhyn, tehdä päivitys, purkaa lamppujen Gatewayn pariliitos ja liittää ne uudelleen Cozifyyn..? Eihän??

    Kyllä se tarkoittaa juurikin sitä. Voit yrittää, että et poista paritusta Cozifyhin, vaan resetoit lamput Osramin ohjeiden mukaan ja liität ne Lightify gatewayhin.

    Päivityksen jälkeen resetoit ne uudestaan ja liität ne Cozifyhin. Ainakin Nycen liiketunnistimet löytyvät uudestaan ilman pariliitoksen poistoa, jos ne resetoi.

    Pahimmassa tapauksessa joudut korjaamaan kaikki säännöt ja teemat, joissa ko. lamput ovat.
    How do you reset LIGHTIFY lamps and luminaires?
    If you have trouble with a certain lamp or luminaire, you can always use the single reset it to default settings to reconfigure the product without affecting the entire system. Erasing a product or resetting your system back to factory new can be done via the App in the Settings section. If you wish to reset lamps and luminaires of other brands, please ask the Support of this particular brand, what steps need to be taken.
    Reset Lamps, Gardenspots, Downlights and the Flex:
    To reset lamps (Classic A, CLB 40, PAR16) and luminaires (Gardenspot, Flex, Downlight) back to their default settings, switch these ON for five seconds and OFF for five seconds, five times in succession. After switching on again, the lamp flashes shortly once to confirm – and can now be integrated into a LIGHTIFY system again.
    Reset Lamp CL A60 W Clear:
    To reset the lamp Classic A60 White Clear back to its default setting, switch it ON for 2 seconds and OFF for 5 seconds, five times in succession. After switching on again, the lamp flashes shortly once to confirm – and can now be integrated into a LIGHTIFY system again.
    Reset luminaires of the LIGHTIFY Surface Light series:
    To reset the Surface Light luminaires (TW, W38, W28 und W23) back to their default settings, switch these ON for two seconds and OFF for five seconds, five times in succession. After switching on again, the lamp flashes shortly once to confirm – and can now be integrated into a LIGHTIFY system again.
    Reset LIGHTIFY Plug:
    To reset the LIGHTIFY Plug back to its default setting, press the button on the Plug as long as it takes to make a clicking sound. It should not take longer than 10 seconds.
    Reset LIGHTIFY Switch:
    To reset the LIGHTIFY Switch back to its default setting, please follow the instructions in the App. Choose the Switch, confirm the deletion and hold the upper right button pressed along with the left button below for 3 seconds.
    https://www.osram.com/osram_com/tools-and-services/tools/lightify---smart-connected-light/lightify-for-home---what-is-light-to-you/faqs/index.jsp
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 817 admin
    Taitaa mennä itsellänikin tuo Gateway hankintaan, jos sillä saisi nuo muutamat oikuttelevat valot ruotuun. Yllähän lupaillaan syksyn aikana tähän liittyviä uutisia.
    @Cozify: jatketaanko odotusta (=tulossa lähiaikoina)?
    @amu: oisko sulla varoiksi laittaa linkkiä, mistä saisi edullisimmin?
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 86
    Pudeman kirjoitti:

    Taitaa mennä itsellänikin tuo Gateway hankintaan, jos sillä saisi nuo muutamat oikuttelevat valot ruotuun. Yllähän lupaillaan syksyn aikana tähän liittyviä uutisia.
    @Cozify: jatketaanko odotusta (=tulossa lähiaikoina)?
    @amu: oisko sulla varoiksi laittaa linkkiä, mistä saisi edullisimmin?

    Multa saa edelleen lainaksi - viimeksi taisi lähetys vain unohtua ja itse kalikkakin oli hukassa. Nyt se on jälleen löytynyt ja osa omista valoista päivitetty.

    Mutta tosiaan, voin heittää gatewayn vaikka postilla kuluja (ja mahdollista pientä korvausta) vastaan päivitystä varten lainaan jos tarvista on.

    - petri
  • amuamu Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 347 ✭✭
    editoi marraskuu 2016
    Pudeman kirjoitti:


    @amu: oisko sulla varoiksi laittaa linkkiä, mistä saisi edullisimmin?

    Aika nihkeästi näyttää Suomessa olevan ylipäätään enää myynnissä. Multitronicista taitaa tulla halvimmaksi. Verkkokauppa.com:ssa postikuluineen muutaman euron kalliimpi.

    Amazon.de:ssä postikuluineen edullisin (33,29€+7,9€). Jos ostat jotain muutakin, niin peruskuljetuksen saa ilmaiseksi yli 50€ ostoksista.
    https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00JDJC1RY/
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 817 admin
    editoi marraskuu 2016
    @psysi: laitan YV.

    @amu: danke
  • havihavi Member Viestejä: 8
    Kuten moni muukin on valittanut tämän syksyn aikana myös meillä ovat nuo Osramin Lightify muuttuneet tuskallisiksi käyttää. Joudun useamman kerran viikossa nyppäämään koko rivistön pois sähköstä, koska yksi tai useampi on kadonnut. Etäisyyttä näillä on hubiin 3 m ja koko matka avointa ilmatilaa ilman minkäänlaisia esteitä.

    Jostain kumman syystä ongelmat tihentyivät niin näiden kuin muutenkin cozifyn systeemin kanssa tuossa talviaikaan siirtymisen tienoilla. Aiemmin toimineet säännöt ovat lakanneet toimimasta jne.
  • klampiklampi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 166 ✭✭
    Miten teillä, jotka olette päivitelleet Osramin E27 RGBW ja/tai led-nauhoja, ovatko alkaneet toimia täsmällisemmin?
  • IiroSIiroS Member Viestejä: 76
    Itse painin pitkään Lightifyn epäluotettavuuden kanssa, kyllästyin siihen ja ostin 50 euron Lightify gatewayn ja päivitin kaikkien lamppujen firmikset. Nyt on menty 3-4 kk taas ilman käytännössä mitään ongelmia. Viimeisin ongelma taisi olla alkusyksystä kun Hue Bridgeen tuli joku päivitys ja katosi kerralla about kaikki lamput Cozifysta, eli sekään ei ollut Lightify -puolen ongelma. Lamput pelaa hyvin ja luotettavasti.
  • puhtimpuhtim Member Viestejä: 35
    Onko se Osramin firmisten päivitys tulossa Cozifyn kautta? Nuo Osramin tuotteet toimii minulla tällä hetkellä aika huonosti. Katoilee milloin sattuu.
  • Matti SeiseMatti Seise Member Viestejä: 49
    Tuskastuneena hommasin tuon lightyfy hubin. Hintaa oli viitisen kymppiä verkkokaupassa.

    Vekotin itsessään on nyrkin kokoinen.

    Firmisten päivittäminen paransi toiminnan ja vakauden. Suosittelen.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 611 mod
    Noiden ZigBee lamppujen kanssa kannattaa huomioida että ne ovat osa "mesh" verkkoa reitittämässä viestiliikennettä, ja verkko hajoilee jos lamput eivät saa kokoajan virtaa ja ovat esim. katkaisimen takana. Niitä tulisi aina ohjata Hubin kautta.

    t.Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • LariLari Member Viestejä: 17
    Itselläni käytössä kaksi Osramin flex rgbw -nauhaa. Molemmissa virta koko ajan päällä ja Cozifyn hubiin matkaa n. 5m. Alkukesästä alkoi ongelmat, aiemmin toimivat moitteetta. Nauhat käytössä päivittäin. Yleensä aina toinen syttyy, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti jompi kumpi ei reagoi. Joka kerta virran pois-päälle -kytkeminen auttaa. Tuntuu vähän tyhmältä ostaa Osramin oma hubi, jolle ei muutoin olisi mitään tarvetta.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 611 mod
    @Lari Onko sinulla muita ZigBee laitteita jotka olisivat kytkimen tai muun virran katkaisun takana? Yleensä se laite, jolta virtaa katkaistaan toimii itse hyvin, mutta se rikkoo viestiliikennettä muihin laitteisiin ja siten muut vaikuttavat epävarmoilta.
    Muistatko teitkö mittään muutoksia alkukesästä, josta saattaisi olla hyötyä vian paikallistamisessa? Muuttuiko esimerkiksi hubin paikka?

    t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • FArmyFArmy Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 10
    Lari kirjoitti:

    Itselläni käytössä kaksi Osramin flex rgbw -nauhaa. Molemmissa virta koko ajan päällä ja Cozifyn hubiin matkaa n. 5m. Alkukesästä alkoi ongelmat, aiemmin toimivat moitteetta. Nauhat käytössä päivittäin. Yleensä aina toinen syttyy, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti jompi kumpi ei reagoi. Joka kerta virran pois-päälle -kytkeminen auttaa. Tuntuu vähän tyhmältä ostaa Osramin oma hubi, jolle ei muutoin olisi mitään tarvetta.

    Mulla on ihan samanlaisia ongelmia alkanut nyt ilmetä juurikin Osramin flexin kanssa. Muutoksia en ole tehnyt Hubin tai flexin paikkaan. Etäisyyttä näillä kahdella on 15cm. Muuten kyllä olen lisännyt Zigbee laitteita järjestelmään.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 611 mod
    @FArmy Patteritoimiset ZigBee laitteet eivät yleensä välitä/reititä mesh verkon liikennettä, mutta jatkuvasti virtaa saavat lamput ja pistorasiaohjaimet ovat tärkeässä roolissa yleisen toimivuuden vuoksi. Hub kykenee suoraan radio yhteyteen vain rajallisen määrän kanssa ZigBee laitteita, eli joissain tilanteissa kannattaa verkkoon lisätä vaikka pistorasiaohjain johonkin strategiseen paikkaan hubin lähettyville reitittämään liikennettä ja näin niputtamaan verkosta tulevia yhteyksiä hubille. Tällaisen reitittävän laitteen läpi hubi voi siis ohjata useita kymmeniä laitteita koska rajoitus ei ole laitemäärässä vaan suorien yhteyksien määrässä. Harmiksi verkon topologiaa on hankala nähdä tai tietää kun se muodostuu automaattisesti, mutta kun nämä rajoitteet ja säännöt tietää, niin eri tilanteisiin voi kehitellä ratkaisuja.

    Siksi keskustelu eri tilanteista on tärkeää ja todella arvokasta tietoa meille ja kaikille asiakkaille.

    t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • LariLari Member Viestejä: 17
    @samppa Kiitos nopeasta vastauksesta! ZigBee -valonlähteitä on vain yksi (Philips Hue) Osramin nauhojen lisäksi ja sekin saa virtaa koko ajan. Muut ZigBee -laitteet ovat paristoilla toimivia antureita. Hubilta on siis näköyhteys Osramin nauhoihin, joten olettaisin, ettei matka ole este. Kun toimimattomuus on satunnaista (joskin lisääntynyt viime aikoina), niin en ihan varma ole ajoittuiko tai paheniko ongelma kesällä, kun hankin pari Philips hue -liiketunnistinta. ZigBee -laitteita on nyt yhteensä 7, joten lukumäärä ei kai pitäisi olla ongelma.

    Ymmärrän kyllä Osramin suosion hiipuessa ei välttämättä ole teidän kehityslistalla ylimpänä.
  • samppasamppa Member, Cozify Viestejä: 611 mod
    @Lari Jos laitat sähköpostia [email protected] osoitteeseen niin luvallanne voimme kaivaa hubisi logeista vinkkejä miksi nauhat eivät aina reagoi käskyyn. Vian selvittämiseksi tarvitaan mahdollisimman tarkasti kellon ajat mieluiten sekunnilleen mitä teit ja mitä tapahtui ja milloin tapahtui jotain outoa, jotta voimme verrata sitä logeihin.

    Voihan olla että sieltä löytyy jotain yllättävääkin, ja jos onnistumme korjaamaan jotain niin kaikki hyötyy.

    t. Samppa / Cozify
    t. Samppa \ Cozify
  • KattiKatti Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 47
    Minullakin on ongelmia Osramin nauhojen kanssa. Kolme nauhaa on yhdistetty Cozifyssä loogisesti yhdeksi, ja viime aikoina harvoin on kaikki kolme syttyneet yhtä aikaa. Yleensä vähintään yksi jää pimeäksi, ja virran käyttäminen pois nauhasta auttaa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.