Laitteiden virransäästötilat vaihtelevat eli verkosta "tippuminen" eli olla raportoimatta tilaa kokoajan on täysin sallittua, mutta se ei saisi haitata käyttöä.
Eli onko niin että laite kuitenkin toimii kun sitä käyttää (avaa oven)?
Siison ne mulla toimineet moitteetta aina. Tippunut vain satunnaisesti verkosta kun luultavasti olleet käyttämättä pidempään, ja löytyneet takaisinkin itsestään. Eli ei ongelma ole ollut mulle missään vaiheessa "turhia" ilmoja lukuunottamatta.
Koska mulla putos tuo Dimmer Switchi samantien pari kertaa pois pelistä kun olin lisännyt Osramin ZigBee pistorasioita, niin riivin lähimpänä Cozify hubia olevan pistorasian koemielessä pois sähköistä. Tämän jälkeen ongelmia ei ole ollut, mutta toisaalta tällä testimäärällä/ajalla ei nyt oikeen vielä voi tuosta mitään päätellä. Katsellaan miten tilanne kehittyy, hiukka hankalahan tällaista on selvitellä.
Mitenkään yllättämättä iski sama ongelma vielä tuon hubia lähimmän Osramin pistoriasian poiston jälkeen, mutta kun nappasin pois virroista lähimpänä tuota Dimmer Switchiä olevan Osramin rasian, niin on kaukosäädin pysynyt verkossa (toistaiseksi).
@makro Tarkoittaako sinulla "tippuuminen" sitä että kaukosäädin ei toimi ollenkaan, vai vaan että laitevahti valittaa? Laitevahti vain arvaa että liian kauaa hiljaa ollut laite saattaa olla poissa pelistä, ja se ei siis tarkoita etteikö laite toimisi tai että siitä kannattaisi olla edes huolissaan. Se on laitteiden normaalia käytöstä ja laitevahdin viivettä (armon aikaa) voi säätää. Eri asia on jos laite ei sitten toimikkaan kun sen pitäisi.
En odota vastausta mutta ajattelin infota tiedoksi kun viime yönä käytännössä kaikki laitteet tippui laitevahdin mukaan linjoilta. Aika säädetty 720 minuuttiin. Korjaantui itsekseen yöllä. https://photos.app.goo.gl/RCYTRY3sN4yCuWZ12
@makro Tarkoittaako sinulla "tippuuminen" sitä että kaukosäädin ei toimi ollenkaan, vai vaan että laitevahti valittaa?
Kaukosäädin lakkaa mulla toimimasta, punaista lediä näyttää kun nappeja klikkaa. Korjaantuu kun resetoi ja parittaa uudestaan.
Mulla on eteisessä yksi Dimmer Switchi Cozifyyn liitetty niin, että se vaihtaa teemaa nappia painettaessa. Tuo on toiminut aikaisemmin ongelmitta pitkään ja nyt ihan viimeaikoina alkoi oireilemaan niin että vaatii toistuvasti tuon resetin. Samoihin aikoihin alkoi ongelmia tulla kun lisäsin muutaman Osramin rasian & paritin ne Hue sillan kanssa, joten oletin tietty että ongelma tuli niiden mukana, osui niin hyvin samaan aikaan niiden lisäyksen kanssa. Aiemmin oli samat rasiat (tai osa niitä) käytössä suoraan Cozifyssä, mutta silloin ei kaukosäätimen kanssa ollut ongelmia.
Ja nyt muuten muistin että vielä yksi Osramin rasia on Hue sillassa käytössä, pitänee varmaan kokeeksi poistaa sekin, vaikka onkin ihan toisessa laidassa asuntoa kuin tuon eteisen kaukosäädin.
@makro Kiitos tuosta testailuta ja vian selvityksestä. Ikävä kyllä on todettava että ZigBee toteutukset toisinaan eivät ole ihan täysin yhteensopivia laitteiden välillä. Esimerkiksi Liiketunnistimet saattavat lähettää viestejä, jotka laitteet nappaavat suoraan ilman hubia. Tämä on tietenkin vika itse laitteissa ja usein molemmissa eikä me voida sitä muuten korjata kuin ilmoittaa laitteiden valmistajille ja tarjota laitteiden päivitysmahdollisuus ja toivoa että valmistajat korjaavat bugit. Tätä varten aloimme tekemään tukea OTA päivityksille ja sen avulla voimme päivittää laitteet aina ajantasalle kun laitevalmistajat julkaisevat päivityksiä ja me ne olemme ensin testanneet.
Päivitystä omaan tilanteeseen, vaikka näin lyhyen aikavälin perusteella ei ehkä kannata vielä luottaa siihen että ongelma olisi ratkennut. Poistin käytöstä viimeisen(kin) Osram pistorasian joka oli paritettu Hue siltaan, sen jälkeen ei ole enää yhteys Dimmer Switchiin katkennut. Seuraillaan taas tilannetta.
Minulla on kaksi Osramin pistorasiaa Cozify hubissa ja silti Hue Switchit tipahtelee epämääräisin välein. En pidättäisi hengitystä, että ongelma tuolla Osramin yhteyden vaihdolla korjaantuisi.
Juu olihan Osrameita minullakin aiemmin pari kpl käytössä Cozifyn hubissa, silloin ei ongelmia kaukosäätimen kanssa ollut. Omalle kohdalle ne yhteydenkatkeamiset tuli vasta kun paritin pistorasioita Huen kanssa.
Nyt on jo pari päivää menty ongelmitta, kun aiemmin katkoilu oli kuitenkin jokapäiväistä.
Oletteko muuten katsoneet onko wlan kaistalla päälekkäistä liikennettä ja auttaisiko wlan kanavan vaihto? Tähän Androidin wifi analyzer on aika selkeä softa kun vain tietää mitne ZigBee ja wifi kaistanumerot menevät päälekkäin (esim. zigbee 25 on osittain wifi 11 kanavan päällä).. https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence
Olemme, vaan ruuhkainen on tuo 2,4 GHz kaista, niin ei oikein tiedä mitä asian suhteen tekisi. WiFin lisäksi kaikkea muutakin tungettu samalla bandille ihan liikaa - spektrianalysaattorilla kun 2,4 GHz bandia tutkailin niin piirtää kivan piikin kun käynnistää esim. mikroaaltouunin...
Professional versiossa on lisänä mm. monitor mode jolla saa clietitkin näkyviin (yhteensopivat verkkokortit listatu valmistajan sivulla).
Ja päivityksenä omaan tilanteeseen Dimmer Switchin osalta, ongelmia ei ole enää ollut kun poistin käytöstä nuo Hue paritetut Osram pistorasiat. Tämä nyt ei varmaan kovin montaa muuta käyttäjää lohduta jos/kun ei vastaavia virityksiä ole käytössä, mutta ajattelin asiasta mainita jos tuosta olisi edes jonkunlaista apua syyn etsimiseen muissa kokoonpanoissa.
Päivitys vielä viikon jälkeen edellisestä, yhä pysyy kaukosäädin Cozifyn parina - eli tässä minun tapauksessa Dimmer Switchin ongelmat mitä ilmeisimmin johtui Osramin pistorasioiden Hue siltaan parituksen aiheuttamasta kosmisesta häiriöstä tjsp.
Se Hue silta muodostaa toisen ZigBee verkon ja toimii sen kontrollerina. Voi siis olla että DimmerSwitch on hämillään kumpaan verkkoon kuulua jos Osramin pistorasia välittää sen viestejä..
Mutta hyvä että nyt toimii ja kiitos vinkistä. Eli lyhyesti: Hue Dimmer Switchin lähellä ei saa olla Osramin pistorasiaa paritettuna Hue Bridgeen.
Eilen paritetuista neljästä tänään toimi vielä jopa yks.. Osramin pistorasioita taitaa olla nyt 5-6kpl, kaikki paritettu Cozifyyn. Huonot on olosuhteet meillä näille kun ei vaan pysy linjoilla. Onneks ei ole kuin 5kpl noita niin ei niin pahasti harmita
@Ekke Oletko tarkistanut wifi kanavat? Meneekö ne ihan toimimattomiksi ja herääkö ne henkiin vasta kun resetoi yhteyden painamalla kaikkia nappeja hetken yhtäaikaa?
Minullakin on nyt noita Osramin pistorasiota ja heti niiden parittamisen jälkeen Philips-kytkin ja lamppuja meni toimimattomiksi. Ne piti parittaa uudestaan kytkimellä resetoimalla. Nyt on jo monta päivää kaikki taas toiminut melko hyvin. Kytkin piti resetoida kerran uudestaan, mutta onneksi pelkkä resetointi palautti sen sääntöihinkin, ei siis kannata poistaa turhaan.
@Ekke Oletko tarkistanut wifi kanavat? Meneekö ne ihan toimimattomiksi ja herääkö ne henkiin vasta kun resetoi yhteyden painamalla kaikkia nappeja hetken yhtäaikaa?
t.Samppa
Tippuvat ihan kokonaan, ei auta edes toi resetointi.. näkeekö jostain paljonko laitteita on langoilla suoraan Codifyyn? Osa on Huen hubissa kiinni, Cozifyn maksimimäärä epäilyttää mutta lisännyt noiden kapulakokeilujen jälkeen useita laitteita ja ne toiminut.
Ei auta napeista resetointi, punainen valo syttyy kun nappia painaa. Vihreä-punaisen vilkuttelun saa tuolla kaikkien nappien painelulla mutta ei muuta vaikutusta.
Wifi tsekattu ja kanavia mulkattu, ei vaikutusta.. tuo yks on edelleen langoilla.
Jokos tälle riesalle on keksitty joku korjaus? Satunnaisesti alkanut taas Dimmer Switchin toimimattomuus kiusaamaan, mutta korjaantuu yleensä kun hieman aikaa sitä ränkkää tai tekee soft resetin (hetkeksi remoten kaikki napit pohjaan yhtäaikaa).
Mulla on Osramin pistorasia ja Hue valaisin noin 1,5 metrin päässä Dimmer Switchistä, joten luulisi että Zigbee verkon kantavuus ei ole syynä. Onko muuten mitään keinoa selvittää Zigbee verkon signaalitasoja eri laitteissa?
Osramin pistorasialle on tulossa uusi firmis OTA päivityksen myötä, joka saattaa parantaa myös muiden laitteiden toimintaa. Samalla Osramin valoille, Develcon pistorasialle ja Ubisysin releille tulee uudet versiot ja niissä on korjattu yhteistoimintaan liittyviä ongelmia valmistajien toimesta. Muut päivitykset menevät automaattisesti taustalla, mutta Osram vaatii käsin käynnistyksen koska valoa ei saa sammuttaa päivityksen aikana.
Täällä on kanssa yksi Philipsin dimmer switchin kanssa paininut. Tippuu pois aina alle vuorokauden. Välillä hyvä jos tuntia jaksaa kapula olla linjoilla. Näyttelee punaista valoa vain painettaessa ja resetointi ei auta, vaan pakko parittaa uudestaan jok'ikinen kerta.
Myöskään Nexan/Prooven laitteet eivät ole toimineet ihan luotettavasti tässä talossa. Joskus joutuu vähän rämpyttämään.
Meillä ei ole Osramin laitteita lainkaan. Lisäksi Wifi loistaa poissaolollaan, meillä ei ole ja asumme rivitalon päässä, jossa ainoa naapuri on vain 4 kertaa vuodessa käymässä kotona, joten jos hänellä on Wifi niin ei ainakaan usein käytössä. Tosin hänellä on Verisure. Mitä taajuuksia mahtaa Verisure käyttää leluissaan? Voikohan niistä olla ongelmaa? Mikroaaltouuni on parin metrin päässä Cozifysta...mitähän se mahtaa aiheuttaa...
Nyt hommasin Philipsin sillan, menee hermot paritella jotain kapulaa joka päivä. Muutakin tekemistä on pienlapsiperheessä... käyttäytyy kyllä samalla tavalla tämä kuin meidän 3 -vuotias. Molemmat Philips ja 3-vuotias kieltäytyvät tottelemasta vähän väliä.
Hue-sillassa dimmer switch pysyy paritettuna ilman ongelmia. Ongelmattoman toiminnan lisäksi toiminta on muutenkin jouhevampaa: - valojen dimmaus ei nyi niinkuin nykii Cozifyn kautta - valot syttyvät pehmeästi eikä kerralla täyteen kirkkauteen kuten Cozifyn kautta (vai oliko se sammumisessa...) - ohjelmistopäivitykset toimivat Joten Hue -silta taitaa pysyä tässä huushollissa. Vähän tylsää kun yksi Cozifyn ostokriteereistä oli se, että sitten ei tarvitse muita siltoja...
Ohjelmistopäivityksistä sen verran että minulla oli kaksi samanlaista lamppua eri versioilla paritettuna Cozifyyn, mutta Cozifyn mielestä molemmat olivat ajan tasalla...ei kauhean luotettavaa (?) Hue -silta päivitti välittömästi nuo lamput, kuten muutkin valot uusiin versioihin (kun otin ne irti Cozifysta ja paritin Hueen).
Parituksessa mielenkiintoista on se, että Hue kunnioitti sitä että lamput olivat jo paritettu Cozifyyn, eikä edes löytänyt niitä haulla. Mutta kun otin ne irti ja paritin Hueen, niin Cozify löysi ne silti ja olisi ollut valmis tekemään ryöstöretken. Onko tämä ihan oikein?
Liitin Hue-sillan kiinni Cozifyyn. Mutta nyt edes sen nimeä ei voi muokata enää, mikä juttu se oikein on? Eikä Hue-siltaa saa myöskään poistettua Cozifysta, sille ei voi tehdä mitään - ei yhtään mitään! Nyt se kukkuu siinä puhelimen ruudulla väärällä nimellä. Joo, tiedän sen voi piilottaa joojoo, mutta se ilmestyy aina uudelleen ruudulle tietyissä tapauksissa (ainakin laitteiden lisäyksen yhteydessä).
Ja kun lisään uusia valoja Hue-siltaan niin miten saan valot näkymään Cozifyyn??? Nyt olen jumissa toimimattoman Hue-silta-kuvakkeen kanssa puhelimen ruudulla, jolle ei voi tehdä mitään - enkä saa lamppuja näkyviin.
Aikalailla käyttämättä jäänyt nämä kyllä kun tippuneet kaikki taas langoilta.
Cozify näyttää ne Philipsin hubiin paritetut valot ja niitä pystyy käyttämään Cozifyn kautta eli lisäät ne vain laitteiksi. Toimisipa sama näiden Dimmereiden kanssa, itselläkin ne pysyy Hueen paritettuna ongelmitta yhteydessä.
Voimme tarjota ohjelmistopäivityksen ainoastaan niille laitteille, joiden valmistaja on luovuttanut päivityksen meille jaeltavaksi. Tällä hetkellä saatavilla on Osramin ja Develcon laitteiden päivityspaketit.
Jos laitteelle ei löydy ohjelmistopäivitystä ilmoittaa Hub että laite on ajantasalla. Tämä viesti on ilmeisen hämäävä niiden laitteiden osalta, joille ei ole päivityksiä tarjolla lainkaan.
Hue siltaan paritetut valot ovat tarjolla Huen rajapinnan kautta ja ne tulevat näkyviin uusina laitteina Hubin laitelistalle laitteiden lisäämisen yhteydessä. Hubiin parituksen jälkeen laitteet ovat edelleen paritettuna Hue siltaan ja kaikki kommunikaatio laitteiden kanssa tapahtuu Hue sillan kautta. Kyseessä ei siis ole 'ryöstöretki' vaan tämä on normaali tapa liittää Hue siltaan kytkettyjä laitteita Hubiin.
Ainoa paikka, jossa Hue silta on näkyvissä käyttöliittymässä on laitteiden lisäys toiminnallisuuden laitelista silloin kun Hue sillan käyttö vaatii autentikointia. Voisitko laittaa tukipyynnön osoitteeseen tuki@cozify.fi, niin tutkitaan tarkemmin mistä on kyse. Jos mahdollista niin liitä mukaan kuvaruutukaappaus, jossa tuo Hue silta näkyy ruudulla.
Terve, kiitos Samppa vastauksista. Hiffasin sitten itsekin ettei kyseessä tosiaan ole ryöstöretki Tein myös niin, että resetoin koko Hue -sillan ja tein siinä kaikki alusta lähtien uudelleen. Cozify huomasi, että kyseessä on "uusi" silta ja halusi luvan käyttää sitä. Kun annoin luvan niin kaikki pelitti hienosti. Hue -silta-kuvaketta ei enää näy lainkaan appin näytöllä ja valojen ohjaus toimii niin kuin pitääkin. Hyvä.
Aika monella on tämä dimmer switch -ongelma tosin. Voiko se enää olla yhteensattumaa, että kaikilla pysyy ongelmitta paritettuna Hue -sillassa mutta katoaa vähän väliä Cozifysta?
Hue Dimmer Switchistä on (ainakin) kahta eri versiota liikenteesä ja ongelmien haarukoimiseksi olisi hyvä tietää mikä versio numeroa Cozify näyttää?
Minulla ja monella muulla dimmerit toimii ihan hyvin ja versio on 66.0.69.182
Ahaa, eli tämän verran ainakin selvinnyt tämä, no tiedetään jatkossa raportoida myös laitteen versio. Toivotaan että tällä saisi edes hieman rajattua mistä etsiä ongelmalle syytä.
Täällä Cozify näyttää ongelmayksilölle ohjelmistoversiota 66.0.61.151 ja kertoo myös ohjelmiston olevan ajantasalla. Nyt tätä ei tietenkään pitäisi "ääneen sanoa" (ettei ongelmat palaa ), mutta Osram rasioiden OTA päivityksen jälkeen ongelmat on täällä vähentyneet huomattavasti. Tainnut jo viikon tai jopa useamman pelata ongelmitta.
Omia muita Hue siltaan paritettua Dimmer Switchejä kun katson, niin niistä viimeksi hankkimilleni näyttää Huen oma ohjelmisto softaversioksi 5.45.1.17848 ja vanhemmille yksilöille 5.45.1.16265 (näissäkin kertoo että softa ajantasalla).
Oireet palanneet eli tuo yksi Dimmer Switch alkanut taas tipahdella verkosta. Korvasin sen toisella yksilöllä mutta sekin näytti olevan samaa 66.0.61.151 versiota. Katsotaan kuitenkin muuttuuko tilanne yhtään, vai onko sitten tuo versioero syynä ongemiin.
Mulla kun on useampi niitä edellä jo ei-toimivaksi todettuja 66.0.61.151 -malleja, niin olisi kiva jos tiedoissa mainittaisiin tarkempi versio (jos on varmistunut että yhteysongelmat johtuu versioeroista).
Viestejä yhteensä
Eli onko niin että laite kuitenkin toimii kun sitä käyttää (avaa oven)?
t. Samppa / Cozify
Kokonaan toinen asia on Dimmer Switchin satunnainen toimimattomuus jota pitää tutkia. Toimimattomuutta on vain hankala saada toisetutta..
t. Samppa / Cozify
Mulla nämä Dimer Switchin verkosta putoamiset siis ilmestyi sen jälkeen kun lisäsin Osramin rasioita, ja kun paritin ne Hue sillan kanssa:
http://forum.cozify.fi/discussion/653/osram-lightify-plug-pistorasiat-saa-paritettua-hue-siltaan
Seuraillaan nyt vielä, mutta tässä vaiheessa näyttäisi että tilanne rauhoittui. Hue sillan ZigBee kanava on 20, Cozify hubin 25.
edit: melkein jo luulin että ongelma poistui, mutta tulikin aamuyöstä takaisin, seuraillaan....
t. Samppa / Cozify
https://photos.app.goo.gl/RCYTRY3sN4yCuWZ12
Mulla on eteisessä yksi Dimmer Switchi Cozifyyn liitetty niin, että se vaihtaa teemaa nappia painettaessa. Tuo on toiminut aikaisemmin ongelmitta pitkään ja nyt ihan viimeaikoina alkoi oireilemaan niin että vaatii toistuvasti tuon resetin. Samoihin aikoihin alkoi ongelmia tulla kun lisäsin muutaman Osramin rasian & paritin ne Hue sillan kanssa, joten oletin tietty että ongelma tuli niiden mukana, osui niin hyvin samaan aikaan niiden lisäyksen kanssa. Aiemmin oli samat rasiat (tai osa niitä) käytössä suoraan Cozifyssä, mutta silloin ei kaukosäätimen kanssa ollut ongelmia.
Ja nyt muuten muistin että vielä yksi Osramin rasia on Hue sillassa käytössä, pitänee varmaan kokeeksi poistaa sekin, vaikka onkin ihan toisessa laidassa asuntoa kuin tuon eteisen kaukosäädin.
t. Samppa / Cozify
Nyt on jo pari päivää menty ongelmitta, kun aiemmin katkoilu oli kuitenkin jokapäiväistä.
T.Samppa
Windows puolelle hyvä softa WiFi kanavien ihmettelyyn on Acrylic WiFi, tuosta on useampi versio mutta Home on ilmainen.
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-software/wlan-scanner-acrylic-wifi-free/
Professional versiossa on lisänä mm. monitor mode jolla saa clietitkin näkyviin (yhteensopivat verkkokortit listatu valmistajan sivulla).
Ja päivityksenä omaan tilanteeseen Dimmer Switchin osalta, ongelmia ei ole enää ollut kun poistin käytöstä nuo Hue paritetut Osram pistorasiat. Tämä nyt ei varmaan kovin montaa muuta käyttäjää lohduta jos/kun ei vastaavia virityksiä ole käytössä, mutta ajattelin asiasta mainita jos tuosta olisi edes jonkunlaista apua syyn etsimiseen muissa kokoonpanoissa.
Mutta hyvä että nyt toimii ja kiitos vinkistä.
Eli lyhyesti: Hue Dimmer Switchin lähellä ei saa olla Osramin pistorasiaa paritettuna Hue Bridgeen.
t. Samppa
t.Samppa
Ei auta napeista resetointi, punainen valo syttyy kun nappia painaa. Vihreä-punaisen vilkuttelun saa tuolla kaikkien nappien painelulla mutta ei muuta vaikutusta.
Wifi tsekattu ja kanavia mulkattu, ei vaikutusta.. tuo yks on edelleen langoilla.
Mulla on Osramin pistorasia ja Hue valaisin noin 1,5 metrin päässä Dimmer Switchistä, joten luulisi että Zigbee verkon kantavuus ei ole syynä. Onko muuten mitään keinoa selvittää Zigbee verkon signaalitasoja eri laitteissa?
t. Samppa
Tippuu pois aina alle vuorokauden. Välillä hyvä jos tuntia jaksaa kapula olla linjoilla.
Näyttelee punaista valoa vain painettaessa ja resetointi ei auta, vaan pakko parittaa uudestaan jok'ikinen kerta.
Myöskään Nexan/Prooven laitteet eivät ole toimineet ihan luotettavasti tässä talossa. Joskus joutuu vähän rämpyttämään.
Meillä ei ole Osramin laitteita lainkaan. Lisäksi Wifi loistaa poissaolollaan, meillä ei ole ja asumme rivitalon päässä, jossa ainoa naapuri on vain 4 kertaa vuodessa käymässä kotona, joten jos hänellä on Wifi niin ei ainakaan usein käytössä. Tosin hänellä on Verisure. Mitä taajuuksia mahtaa Verisure käyttää leluissaan? Voikohan niistä olla ongelmaa?
Mikroaaltouuni on parin metrin päässä Cozifysta...mitähän se mahtaa aiheuttaa...
Nyt hommasin Philipsin sillan, menee hermot paritella jotain kapulaa joka päivä. Muutakin tekemistä on pienlapsiperheessä... käyttäytyy kyllä samalla tavalla tämä kuin meidän 3 -vuotias. Molemmat Philips ja 3-vuotias kieltäytyvät tottelemasta vähän väliä.
Hue-sillassa dimmer switch pysyy paritettuna ilman ongelmia.
Ongelmattoman toiminnan lisäksi toiminta on muutenkin jouhevampaa:
- valojen dimmaus ei nyi niinkuin nykii Cozifyn kautta
- valot syttyvät pehmeästi eikä kerralla täyteen kirkkauteen kuten Cozifyn kautta (vai oliko se sammumisessa...)
- ohjelmistopäivitykset toimivat
Joten Hue -silta taitaa pysyä tässä huushollissa. Vähän tylsää kun yksi Cozifyn ostokriteereistä oli se, että sitten ei tarvitse muita siltoja...
Ohjelmistopäivityksistä sen verran että minulla oli kaksi samanlaista lamppua eri versioilla paritettuna Cozifyyn, mutta Cozifyn mielestä molemmat olivat ajan tasalla...ei kauhean luotettavaa (?)
Hue -silta päivitti välittömästi nuo lamput, kuten muutkin valot uusiin versioihin (kun otin ne irti Cozifysta ja paritin Hueen).
Parituksessa mielenkiintoista on se, että Hue kunnioitti sitä että lamput olivat jo paritettu Cozifyyn, eikä edes löytänyt niitä haulla. Mutta kun otin ne irti ja paritin Hueen, niin Cozify löysi ne silti ja olisi ollut valmis tekemään ryöstöretken. Onko tämä ihan oikein?
Liitin Hue-sillan kiinni Cozifyyn. Mutta nyt edes sen nimeä ei voi muokata enää, mikä juttu se oikein on?
Eikä Hue-siltaa saa myöskään poistettua Cozifysta, sille ei voi tehdä mitään - ei yhtään mitään! Nyt se kukkuu siinä puhelimen ruudulla väärällä nimellä. Joo, tiedän sen voi piilottaa joojoo, mutta se ilmestyy aina uudelleen ruudulle tietyissä tapauksissa (ainakin laitteiden lisäyksen yhteydessä).
Ja kun lisään uusia valoja Hue-siltaan niin miten saan valot näkymään Cozifyyn???
Nyt olen jumissa toimimattoman Hue-silta-kuvakkeen kanssa puhelimen ruudulla, jolle ei voi tehdä mitään - enkä saa lamppuja näkyviin.
Cozify näyttää ne Philipsin hubiin paritetut valot ja niitä pystyy käyttämään Cozifyn kautta eli lisäät ne vain laitteiksi. Toimisipa sama näiden Dimmereiden kanssa, itselläkin ne pysyy Hueen paritettuna ongelmitta yhteydessä.
Jos laitteelle ei löydy ohjelmistopäivitystä ilmoittaa Hub että laite on ajantasalla. Tämä viesti on ilmeisen hämäävä niiden laitteiden osalta, joille ei ole päivityksiä tarjolla lainkaan.
Hue siltaan paritetut valot ovat tarjolla Huen rajapinnan kautta ja ne tulevat näkyviin uusina laitteina Hubin laitelistalle laitteiden lisäämisen yhteydessä. Hubiin parituksen jälkeen laitteet ovat edelleen paritettuna Hue siltaan ja kaikki kommunikaatio laitteiden kanssa tapahtuu Hue sillan kautta. Kyseessä ei siis ole 'ryöstöretki' vaan tämä on normaali tapa liittää Hue siltaan kytkettyjä laitteita Hubiin.
Ainoa paikka, jossa Hue silta on näkyvissä käyttöliittymässä on laitteiden lisäys toiminnallisuuden laitelista silloin kun Hue sillan käyttö vaatii autentikointia. Voisitko laittaa tukipyynnön osoitteeseen tuki@cozify.fi, niin tutkitaan tarkemmin mistä on kyse. Jos mahdollista niin liitä mukaan kuvaruutukaappaus, jossa tuo Hue silta näkyy ruudulla.
t. Samppa \ Cozify
Hiffasin sitten itsekin ettei kyseessä tosiaan ole ryöstöretki
Tein myös niin, että resetoin koko Hue -sillan ja tein siinä kaikki alusta lähtien uudelleen.
Cozify huomasi, että kyseessä on "uusi" silta ja halusi luvan käyttää sitä.
Kun annoin luvan niin kaikki pelitti hienosti. Hue -silta-kuvaketta ei enää näy lainkaan appin näytöllä ja valojen ohjaus toimii niin kuin pitääkin. Hyvä.
Aika monella on tämä dimmer switch -ongelma tosin. Voiko se enää olla yhteensattumaa, että kaikilla pysyy ongelmitta paritettuna Hue -sillassa mutta katoaa vähän väliä Cozifysta?
Hue Dimmer Switchistä on (ainakin) kahta eri versiota liikenteesä ja ongelmien haarukoimiseksi olisi hyvä tietää mikä versio numeroa Cozify näyttää?
Molemmille versioille se sanoo että "up to date" koska ei paremmastaaan tiedä.
Minulla ja monella muulla dimmerit toimii ihan hyvin ja versio on 66.0.69.182
t.Samppa \ Cozify
Täällä Cozify näyttää ongelmayksilölle ohjelmistoversiota 66.0.61.151 ja kertoo myös ohjelmiston olevan ajantasalla. Nyt tätä ei tietenkään pitäisi "ääneen sanoa" (ettei ongelmat palaa ), mutta Osram rasioiden OTA päivityksen jälkeen ongelmat on täällä vähentyneet huomattavasti. Tainnut jo viikon tai jopa useamman pelata ongelmitta.
Omia muita Hue siltaan paritettua Dimmer Switchejä kun katson, niin niistä viimeksi hankkimilleni näyttää Huen oma ohjelmisto softaversioksi 5.45.1.17848 ja vanhemmille yksilöille 5.45.1.16265 (näissäkin kertoo että softa ajantasalla).
https://www.cozify.fi/collections/devices/products/philips-hue-dimmer-switch
Mulla kun on useampi niitä edellä jo ei-toimivaksi todettuja 66.0.61.151 -malleja, niin olisi kiva jos tiedoissa mainittaisiin tarkempi versio (jos on varmistunut että yhteysongelmat johtuu versioeroista).