Tuli otettua tuollainen älykotipaketti ja peruskotivakuutus ainakin hinnan puolesta laski, poislukien Cozifyn kuukausimaksu.
Pakettihan sisältää:
Cozify Hub
Develco vesivuotosensori
Develco liikesensori
Heiman palovaroitin
Philips Hue älylamppu (white, gen2?)
Foscam C2 IP-kamera
Älykotilaitteisiin onkin jo tullut tutustuttua Philips Huen kautta kun kotona pääosin kaikki valot Hueta ja parit dimmer switchit. Poislukien keittiö, jossa lampun kanta on GX24Q-3 ja sitten kylpyhuone/sauna (loisteputki/ledit).
Dimmer switchejä koitin laittaa Cozifyyn, mutta en keksinyt miten saada Huen useampi painallus toimimaan Cozifyssä sen lisäksi, että Huen kautta himmennykset jne toimii sulavammin + Hue labsit.
Develcon liikesensori ei reagoinut tänään aamulla mihinkään, mutta sovelluksen avaamalla ja täppäämällä liikesensorin kuvaketta alkoi taas toimimaan. Magneetti myös irtosi liimauksistaan ja sensori putosi lattialle. Toimii omaan makuun ehkä hiukan pitkälä viiveellä eikä havainnointikeila tjsp ole tarpeeksi laaja.
Vesivuotomittarin heitin tiskipöydän sokkeliin toisen vuotohälyttimen viereen. Palovaroitin meni entisen paikalle.
Murtohälytystäkin tuli kokeiltua liikesensorin kautta ja 5-6 kertaa sai tehdä murtohälytyksen luetuksi ja kuitatuksi ennen kuin sen sai pois päältä. Tuon jälkeen kaikki valot olikin sitten hälytyssävyissä ja Huen kautta niitä ei saanut laitettua haluttuun sävyyn vaan ne piti ensin laittaa Cozify sovelluksen kautta ennen kuin hyväksyi Huen käskyt.
Sisälämpötila/kosteusmittaria kaipaisi vaikka vuotosensorissa ja liikesensorissa lämpötilanäyttö onkin.
Onko tuossa mitään dataa mistä näkee onko joku sensori edes toiminnassa?
Tällälaista tällä kertaa.
Viestejä yhteensä
Ovet tarkoitus suojata, muutamat katkaisijat ja pistorasiat ohjauksen perään, lämpötilat seuraantaan yms. Saa nähdä kuinka tämäkin projekti taas kääntyy harrastuksen puolelle ja turpoaa hallitsemattomaksi Tuo kävi itsellekkin, pari tuntia se katossa kesti ja sitten tuli alas, magneetti irronnut liimauksistaan. Käytännössä kaikki osat irrallaan pitkin lattiaa ja eipä tuo nyt ainakaan vielä herännyt henkiin. Tarvii huomenna tutkia lisää oliko tuon taru nyt sitten tuossa. Eli tuon kohdalla ei laatu oikein vakuuttanut.
Tämä Cozifyn ja Lähitapiolan diili on herättänyt paljon kysymyksiä eri foorumeilla. Osaako kukaan vastata seuraavaan kysymykseen:
Cozifyltä kysyttäessä kuukausimaksu kompensoi ainoastaan halpaa hintaa. Lähitapiolan FAQ taas sanoo "Maksat 6,99 euroa palvelumaksua älykotilaitteiden palvelusta, jolla mahdollistetaan laitteiden etäkäyttö ja erilaiset hälytykset." ja että jos lopettaa kuukausimaksun "Voit jatkaa laitteiden käyttöä kotona ollessasi kuten tähänkin asti. Sen sijaan laitteiden etäkäyttö sekä erilaiset hälytykset eivät enää ole käytettävissäsi.".
Hiukan ristiriitaista tietoa. Eli mikä on oikeasti homman nimi?
Vai maksavatko Lähitapiolan kautta laitteet ostaneet lisämaksua (kk maksu) siitä, että ovat saaneet laitteet halvemmalla?
Taitaa olla parasta laittaa kysymystä suoraan Cozifyn asiakaspalveluun tähän liittyen. Tällä palstalla heitä kun tapaa harvakseltaan ja silloinkin lähinnä teknisiin kysymyksiin liittyen.
- petri
Ja tosiaan, hinnan subventoinnistahan tieten kyse tuossa 99e + 6.99€/kk hinnassa, jos kuukausimaksua ei maksakaan niin ominaisuuksia karsiintuu? Ne jotka ovat täyden hinnan 249€ (tjsp.) maksaneet saavat kaikki palvelut ilman kuukausimaksua. Tuo käy järkeen, ei ole ilmaista lounasta ... ei ainakaan täysin ilmaista.
Vähän tää on vaikeaa hahmottaa..
Entä miten tuo etäpalveluiden blokkaus on sitten mahdettu toteuttaa? Hubin serial nro otettu lähetettäessä talteen ja puhelin sovellus osaa sitten blokata tietyt ominaisuudet?
Pitääpin kysellä varmaan Cozifyn herroilta itseltään. Hirveästi vain tulee kysymyksiä monesta suunnasta ja samalla myös oma uteliaisuus heräsi
Kysyin myös mahdollisuutta lunastaa "vuokra"hubi omaksi mutta se ei ole ainakaan tällä hetkellä mahdollista.
Cozifyn ongelma on että hubien myynti ei lyö kovin hyvin leiville ja he haluavat enemmän näitä kuukausimaksullisia palveluita. Ihan OK mutta Lähitapiolan paketin markkinointi on vähän sekavaa kun moni luulee saavansa sen mukana normaalin hubin.
Me siis aiomme tuoda vaihtoehtoisen ostotavan saataville: 1) halpa aloitus, mutta kuukausimaksu tai 2) maksa kaikki kerralla tyyppinen ratkaisu.
LähiTapiolan paketissa on mukana myös tosi kova tarjous joka hämmentää maksuja.
t. Samppa / Cozify
Omasta mielestäni laitteen lunastamiseen pitäisi olla joku summa tai/ja kun kuukausimaksua on maksettu X-aika niin se päättyy.
En koe, että tuo kuukausi maksu olisi mitenkään ylitsepääsemätöntä maksaa, onhan kyseessä ihan älyttömän pieni summa. Lähinnä häiritsee, että vastaukset ovat hyvin kierteleviä ja kunnon faktoja ei isketä pöytään. Toiminnan pitäisi olla läpinäkyvää ja se pitäisi tuoda jo julki tilausvaiheessa.
Jos niitä kuukausittaisia tuloja halutaan, niin pitäisi luoda joku premium-palvelu jossa maksetaan kuukausittain X-summa ja silloin saa tiettyjä ominaisuuksia joita muuten ei saa (oli sitten ostanut lähitapiola-setin tai koko paketin kerralla). Näinhän monessa palvelussa jo on. Se on eri asia, kuinka paljon asiakkaat siittä innostuisivat.
Yst. terveisin,
Jarkko / Cozify
t. Samppa / Cozify
Tarkoitus tässä ei ole myllyttää, olen hyvinkin tyytyväinen Cozifyn asiakas ja koko ajan ideoin lisää mitä lisätarvikkeita tilaan.
Ja liittyen tuohon liikesensoriin, itsellä kanssa liimaus petti parin päivän jälkeen. Onneksi kovalle lattialle pudotessaan mitään ei hajonnut, ainakaan osia ei irronnut.
Sen sijaan saman turvalaitealennuksen saat, jos ostat tuollaisen täyden hinnan Hubin, jossa on kaikki maksettu ja vaihdat sen tuon kuukausimaksullisen tilalle. Sama koskee Verisuren turvalaitteistoa.
Parin vuoden kuukausimaksuilla kuitenkin maksaa tuollaisen täyden hinnan hubin. Sitä en sitten tiedä mitä käy, jos myy kuukausimaksullisen Hubin käytettynä uudelle omistajalle, että mikä on hänen kohtalonsa laitteen kanssa. Onko kuukausimaksu irroitettavissa Hubin sarjanumerosta Cozifyn puolelta.
Eli ainut tapa kiertää kuukausimaksut ja saada turvalaitealennus on ostaa täyden hinnan hubi. Vakuutusalennuksen saamiseen riittää että turvalaite sisältää Murto-, vuoto- ja savuilmaisimet ja niiden valvonta. Se mistä turvalaite on otettu tai millainen paketti siinä on ei ole merkitystä. Jotta laajan turvalaitealennuksen saa, täytyy ilmoituspalvelun olla aktiivisena.
Itsekin toivoisin jotain kattoa tuohon kk-maksun pituuteen, Samppa? Cozify?
Myös jotain kattoa kuukausimaksujen pituuteen toivotaan täältä.
Kuukausimaksuilla katettava osuus laitteiston hinnasta on kuitenkin n 400 euroa, kun otetaan huomioon kaikki mitä paketissa tulee mukana. Nopealla ynnäyksellä erotuksen takaisinmaksuajaksi Cozifyn näkökulmasta tulisi 57 kuukautta eli lähes 5 vuotta. Tämä vielä niin, ettei korkoja oteta huomioon.
Jos vielä lisää pakettiin kamerapalvelun, jää täyden hinnan hubin ostaneiden ja kameraa käyttävien kk-maksujen ja tämän Lähitapiolan paketin kk-maksujen reaalieroksi 2e / kk. Sillä takaisinmaksuika nouseekin vaatimattomaan 200 kuukauteen, mikä pieni korko mukaan laskettuna lienee n 20 vuotta...
Se lienee sopiva katto kuukausimaksuajan pituuteen? Vai olisiko niin, että tuo on pilvipalvelu muiden joukossa ja siitä voikin vähän maksaa?
- petri
Visiona on myöhemmin mahdollistaa lisäpalveluna esimerkiksi vartiointiliikkeen tai hätä-putkimiehen palvelut, jolloin palveluita on helppo aktivoida lisää, koska perus kuukausimaksurutiini on jo kunnossa. Suunnittelemme myös palvelun tilaamista tarpeen mukaan, eli esimerkiksi vartiointiliikkeen palvelut olisivat aktiiviset vain loman aikana, jos niin haluaa.
Laitteiden osamaksu on sitten toinen asia, jossa voisi olla erimittaisia vaihtoehtoja.
Mutta nämä kaikki tarkentuvat kunhan saamme tuotteen varsinaisesti ulos ja tietoa on siksi vähän saatavilla.
Kuten sanottua kaikki palaute on meille erittäin arvokasta sillä asiakkaita vartenhan tätä tehdään. Pyrimme laajentamaan asiakaskuntaa joka on tietenkin haastavaa priorisoinnin suhteen.
t. Samppa / Cozify