Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Saunan ohjaus

Saunan ohjaus pitäisi saada Gozifyn perään, jotta voisi etänä pistää saunan päälle kotiin mennessä. Olisiko tähän tarkoitukseen sopivaa relettä/kontaktoria?

Toinen kysymys koskee lämpömittareita. Olisiko tiedossa sellaista mittaria, jonka mittausalue ylettäisi jonnekkin 100-120 asteeseen? Olisi kiva saada tieto milloin sauna on lämmin.

Viestejä yhteensä

  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    twatroba kirjoitti:

    Toinen kysymys koskee lämpömittareita. Olisiko tiedossa sellaista mittaria, jonka mittausalue ylettäisi jonnekkin 100-120 asteeseen? Olisi kiva saada tieto milloin sauna on lämmin.

    itse käytän tähän Prooven mittaria. Sijoitin jalkatasanteen korkeudelle ja parin kerran jälkeen löytyi sopiva lämpötilaraja ilmoitukselle. Ulkoversio, jossa on se johto, helpottaa sijoittamista. Sen verran hyvin toimii, että kun tulee viesti kännyyn, tietää jo koko perhe, että sauna on lämmin. Säännöillä tuon saa vaikka sytyttämään tietyn valon jne.
    Kosteus ei ole tuottanut vielä ongelmia.
  • twatrobatwatroba Member Viestejä: 6
    Tuo kävi itsellänikin mielessä. Tuolla saisi sen ilmoituksen kyllä että sauna on valmis, mutta olisihan se parempi kun saisi tiedon oikeasta lämpötilastakin.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Sen näkee pienellä vaivalla laitteet kohdasta.
  • twatrobatwatroba Member Viestejä: 6
    Näkeehän sen sieltä, mutta jos lämpömittari toimii vain 50 tai 60 asteeseen asti niin sehän täytyy anturi jättää alas, jolloin ei näe oikeaa lämpötilaa. Toki sen voi tehdä niin että kun jollakin korkeudella on 40 niin silloin itse tietää että saunassa on 80 lauteiden korkeudella. Fiksumpi ratkaisu mielestäni on käyttää sellaista mittaria, joka on kykenävä näyttämään suoraan lämmön sieltä lauteiden korkeudelta.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Juu, tarkennan hiukan. Tarkoitin katsovani saunan lämpötilan Cozifyn käyttöliittymästä, en siitä lämpömittarista.

    Minulla on juuri noin niin kuin sanot: mittari on jalkatasanteen korkeudella. Muutaman käyttökerran jälkeen hälytysraja säätyi kohdalleen. Muistaakseni nyt on 39 mittarissa > lauteilla n 70 astetta. Kun tuo hälytys lähtee 39 asteessa, on sauna meidän perheen mieltymysten mukaisessa lämpötilassa.

    Jos lukemaa haluaa lämpenemisen aikana seurata, näyttää tietenkin käyttöliittymä esim. 30 astetta. Itse en tuolla lämpenemisen aikaisella tiedolla tee mitään, koska odotan sitä saapuvaa saunaan, saunaan -viestiä. Ja saunoessa tietenkin katsellaan saunan omasta mittarista.

    Olen kanssasi samaa mieltä, että mittari, joka näyttäisi sen oikean lämpötilan saunojien korkeudelta, olisi kaivattu. Tosin tällä purukumi ratkaisullakin on pärjätty aika hyvin, kylmään saunaan ei ole vielä tarvinnut mennä.
  • twatrobatwatroba Member Viestejä: 6
    Näin juuri. Eihän sillä väliaikatiedolla välttämättä niin tärkeää roolia ole, enemmänkin nice to know tietoa. Pitää nyt enshätään tehdä tuollain niinkuin sulla.

    Onko kukaan tehnyt vielä ohjausta kiukaalle, että sais etänä kiukaan päälle?
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    twatroba kirjoitti:

    Onko kukaan tehnyt vielä ohjausta kiukaalle, että sais etänä kiukaan päälle?

    No mulla on tuokin ominaisuus, vaikka on puulämmitteinen kiuas. "Käyttöliittymä" tosin kiukuttelee ajoittain ;)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.