Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Kotona / Poissa -teeman epäjatkuvuus

psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 90
Moi,

meillä on eteisessä Nexa LWST-615 kytkin ohjaamassa kotona/poissa -teemaa. Kytkimeen on konfiksessa liitetty poissa-teema, joten kun kytkimen laittaa päälle, poissa-teema aktivoituu. Aiemmin kytkimen painaminen toiseen suuntaan kytki sitten kotona-teeman takaisin päälle kuten pitikin. Jompi kumpi teema oli siis aina aktiivinen.

Nyt viimeisimmän ohjelmistopäivityksen jälkeen näyttäisi olevan mahdollista päätyä tilaan, jossa kumpikaan teema ei ole aktiivinen. Kytkin toimii tällä hetkellä niin, että poissa-teema kytkeytyy päälle aivan oikein, mutta toiseen suuntaan painallus käynnistää jonkinlaisen satunnaisen semikotona -tilan. Osa lampuista syttyy mutteivät kaikki. Syttyvät lamput ovat kuitenkin aina samat. Myöskään kotona-teema ei aktivoidu vaikka poissa-teema deaktivoituu.

Mitenköhän tämän toiminnan saisi palautettua entiselleen?

Viestejä yhteensä

  • cozifycozify Administrator Viestejä: 99 admin
    editoi huhtikuu 2016
    Moi, tähän toiminnallisuuteen ei ole tullut viimeaikoina muutosta.

    Sinulla on todennäköisesti toiminut tämä ennen sitä kautta, että sinulla on ollut valot päällä jonkun muun teeman kautta, ja Poissa-tila on sammuttanut ne valot/laitteet. Kun sitten Poissa-tila on laitettu pois päältä, Cozify on palauttanut valosi siihen tilaan, jossa ne olivat ennenkuin Poissa-teema aktivoitiin - jolloin valot ovat toimineet ikäänkuin Kotona-teema olisi mennyt päälle, vaikkakaan Kotona teema ei ole aktivoitunut, vaan molemmat KOTONA ja POISSA teemat ovat olleet vain poissa päältä tuolla hetkellä.

    Kotona ja Poissa teemojen kuuluisi toimia siten, että toinen ko. teemoista pitäisi olla aina päällä. Tällä hetkellä toteutus kuitenkin sallii että molemmat voivat olla pois päältä. Tähän on tarkoitus tehdä muutos siten että jompi kumpi Kotona tai Poissa pitää olla aina päällä. Sitä ennen tuota haluamaasi tapaa hallita KOTONA / POISSA, ei voi oikein toteuttaa tuolla yhden painikkeen Nexa katkaisijalla järkevästi. Tutkimme ja pyrimme toteuttamaan tämän muutoksen mahdollisimman pian! Sitä ennen tuo on mahdollista toteuttaa järkevästi molempiin suuntiin kaksipainikkeisella katkaisijalla, joista toinen kytkee Kotona teeman päälle (jolloin Poissa teema menee samalla pois päältä), ja toinen Poissa teeman päälle (jolloin Kotona teema menee samalla pois päältä).

    -Jarkko / Cozify
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 90
    Kiitoksia vastauksesta!

    Seurasin itse asiassa tuota poissa/kotona -toimintoa ihan kännykän käyttöliittymästä samalla kun naksuttelin kytkintä ja kyllä se mokoma vaan vaihteli vuoron perään kotona- ja poissa- teemat päälle. Luultavasti satunnainen virheellinen oikein toiminta oli kuitenkin kyseessä.

    Joka tapauksessa kiva jos tuo alkaa olemaan ihan tuettu toiminnallisuus, jäädään odottelemaan!

    - petri
  • Jouni KarnasaariJouni Karnasaari Member Viestejä: 11
    Onkohan tähän jo odotettavissa korjaus? On kiusallista kun kotona-teeman kyllä saa aktivoitua automaattisesti kun kännykän kanssa tulee kotiin mutta poissa-teema ei sitten automaattisesti aktivoidukaan.

    Ainut kömpelö kiertotie mitä nyt olen käyttänyt on kytkeä poissa-teema ajastuksella. Tosin se ei suoraan onnistu koska teemoja ei voi ajastaa joten ajastin yhden ylimääräisen laitteen ja tein säännön joka aktivoi teeman kun laite käynnistyy...

    Elämä olisi paljon helpompaa jos

    a) teemoja voisi ajastaa, tai
    b) kännykän poistuminen aktivoisi teeman

    Ja jos se IFTTT olisi tuettu, nämäkin ongelmat voisi helposti kiertää!

    Muuten olen erittäin tyytyväinen Cozifyyn.
  • psysipsysi Member, Beta-käyttäjä Viestejä: 90
    Joo, olisi jo aika saada tämä kuntoon. Tai sitten joudun vaihtamaan katkaisimen - ei oikein ole järkeä, että pois-tilan saa päälle kytkimellä ja kotona-tilaan takaisin päästäkseen tarvitsee kaivaa kapulaa taskustaan ja avata appista jne.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Jouni Karnasaari kirjoitti:

    Elämä olisi paljon helpompaa jos

    a) teemoja voisi ajastaa, tai
    b) kännykän poistuminen aktivoisi teeman

    a) Teemojahan voi ajastaa, myös kotona ja poissa teemoja. Itse en ajastuksia käytä noissa master teemoissa. Esimerkiksi, jos ajastaa poissa aktiiviseksi työpäivänajaksi arkisin, niin ollessasi vaikkapa etäpäivällä tai arkipyhänä kotona, niin teema astuisi päälle.
    Vai oliko tässä jokin muu tarkoitus, mitä en hoksannut?

    b) Tälle en kanssa laittaisi montaa lanttia likoon. Minulla on tabletissa ja kännykässä sovellukset. Ajoittain sattuu, etten käytä laitetta useisiin tuntiin (> yli yön). Silloin käyttämätön laite näkyy käyttöliittymässä harmaalla. HUB ei silloin tunnista mobiililaitteen läsnäoloa. Tästä oli jossain säikeessä keskusteluakin, kuinka tiheään tuo HUB haistelee läsnäoloa. Nythän saattaisi taas tuo teema aktivoitua tarpeettomasti.

    Itse hoitelen tuon kotona/poissa tilan automaattisesti purukumiratkaisulla, jossa Verisure hälytinjärjestelmällä on keskeinen rooli (hälytin päälle > poissa teema päälle, hälytin pois päältä > kotona teema päälle). Tästä on myös erillinen keskustelu palstalla.

    Olisiko yhtenä ratkaisuna poissa teema päälle katkaisimesta ja kotona teema päälle kännykästä? Vai oliko tämä jo käytössä?

  • Jouni KarnasaariJouni Karnasaari Member Viestejä: 11
    No hitto, niin voikin ajastaa! Miten mä tuon olin missannut? Hyvä että tuli otettua puheeksi, kiitos vinkistä
  • Jouni KarnasaariJouni Karnasaari Member Viestejä: 11
    Pudeman kirjoitti:

    Jouni Karnasaari kirjoitti:

    Elämä olisi paljon helpompaa jos

    b) Tälle en kanssa laittaisi montaa lanttia likoon. Minulla on tabletissa ja kännykässä sovellukset. Ajoittain sattuu, etten käytä laitetta useisiin tuntiin (> yli yön). Silloin käyttämätön laite näkyy käyttöliittymässä harmaalla. HUB ei silloin tunnista mobiililaitteen läsnäoloa. Tästä oli jossain säikeessä keskusteluakin, kuinka tiheään tuo HUB haistelee läsnäoloa. Nythän saattaisi taas tuo teema aktivoitua tarpeettomasti.

    Itse hoitelen tuon kotona/poissa tilan automaattisesti purukumiratkaisulla, jossa Verisure hälytinjärjestelmällä on keskeinen rooli (hälytin päälle > poissa teema päälle, hälytin pois päältä > kotona teema päälle). Tästä on myös erillinen keskustelu palstalla.

    Olisiko yhtenä ratkaisuna poissa teema päälle katkaisimesta ja kotona teema päälle kännykästä? Vai oliko tämä jo käytössä?

    Hyviä pointteja. Minulle riittäisi että voisi määritellä viiveen jolloin kännykän poistuminen katsottaisiin tapahtuneeksi vaikka vasta parinkin tunnin viiveen jälkeen.

    Ainut syy tällä hetkellä minulle tuon säännön käyttöön on se, että haluan katkaista virrat web-kamerasta automaattisesti kun olen kotona. Ja siis haluan ihan virrat pois, minulle ei riitä että web-kamera on "muka" poissa päältä ohjelmallisesti. Virran katkaisu kotona-teemaan liitettynä ei ole ongelma ja toimii ihan hyvin, sen sijaan virrat takaisin kameraan poistuttuani on se juttu jota kaipailen. Ajastukset eivät auta koska silloin kamera väistämättä aktivoituisi joskus kotona olessanikin.
  • PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Tämä ketju kannattaa kanssa lukea läpi. On reilun vuoden takaa. Siinä on tuota kännykän poistumistumisestakin keskusteltu.
    forum.cozify.fi/discussion/91/poissa-teema-paeaelle-kun-puhelin-poistuu-kotoa/p1
  • automateme1automateme1 Member Viestejä: 10
    editoi helmikuu 2017
    Minulle kävisi sellainen asetus, että Kotona tila menisi päälle ainoastaan puhelimen saapuessa kotiin. Olisi hyvä, että voisi valita onko molemmat suunnat aktiivisia, eli että
    a) Kotona menee päälle tai pois riippuen onko puhelin paikalla, tai
    b) Kotona menee vain päälle, kun puhelin on kotona, ja kun puhelin poistuu, tila ei muuttuisi.

    Meillä hoidetaan Poissa tila eteisen katkaisijalla. Se on vain 1-kanavainen (alas/ylös). Turvallisuutta ajatellen olisi parempi, että Kotona tilan saisi päälle vain ne joilla on oikea laite. Eli että eteisessä ei ole nappia, jossa lukee isolla Kotona (lue: Hälyt pois tästä)...

    Meillä on liiketunnistin ja kamera. Kun kameran alueelle osuus, alkaa pimputus ja kuvat lähtee kamerasta ulos. Kun tulemme kotiin, kamera sammutetaan ohjattavalla rasialla. Toimii.

    PS: Olisi muuten hienoa, jos Hubin yhteyteen saisi jonkun laitteen (eteiseen), johon voisi pyyhkäistä avaimenperällä ja Kotona tila menisi päälle sillä. Centralitellä on myös Security KeyPad, johon voi naputella koodeja, se kyllä hidastaa lähtöä, mutta jos sen kanssa toimisi avaimenperä, niin olisi ok.


    Edit: Jotta "Poissa tila napilla - Kotona tila kännykällä" toimisi, niin Poissa tilan jälkeen pitäisi olla odotusaika (säädettävissä), ettei kännykän paikalla olo muuta tilaa takaisin itsekseen.

    Minustakin olisi tärkeää saada Kotona/Poissa tilojen vaihto automaattisesti, siten että voi VALITA käyttääkö sitä mahdollisuutta. Jos käyttää Hubia vain valojen ohjaukseen, niin se olisi mitä mainiointa.
    Post edited by automateme1 on


    -
    AutomateMe
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.