Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valinnat

Säännön aktivointi kun tietyt asiat täsmää...

Tuomo VesalaTuomo Vesala Member Viestejä: 7
Onkohan jotenkin jäänyt huomaamatta, osaamatta vai puuttuukohan ominaisuus..?

Mulla mobiililaitteen tunnistus päällä, eli tunnistaa olenko kotona vai ei ja muuttaa aktiivisen teeman Kotona/Poissa sen mukaan. Lisäksi aikaohjatusti aktivoituvat seuraavat teemat:
- Aamu (07:00 - 16:00)
- Ilta (16:00 - 23:30)
- Yö (23:30 - 07:00)

Yhdessä "testipenkissäni" on Prooven etäohjattavassa pistorasia, jossa kiinni pöytävalo jota haluaisin ohjata liiketunnistimella tiettyjen ehtojen täyttyessä.

Pelkistettynä toimii. Syttyy ja sammuu määritetysti 30min päästä kun liikettä ei enää havaita.
Ongelmaksi tullut nyt teemoittaminen, eli milloin sääntö aktiivinen.

Haluaisin säännön aktivoituvan VAIN kun teemat Kotona ja Ilta ovat aktiivisena (siis molemmat). Jos normaalisti sääntöön valitsen molemmat teemat, aktivoituu sääntö jo jos toinen näistä on aktiivinen, mutta entä jos haluan että molemmat ehdot toteutuu? Onko siis kahden ehdon määrittäminen toistaiseksi mahdotonta?

Ei huvittaisi tehdä mahdottomasti hallittavaa teemaviidakkoa yksinkertaisen toiminteen aikaansaamiseksi...

-Tuomo

Viestejä yhteensä

  • Valinnat
    PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Pahoin pelkään, ettei tuohon löydy ratkaisua. Säännöissä voi olla kyllä kaksi eri vaatimusta (JA toiminto), mutta se ei koske teemoja.
  • Valinnat
    LeonsaariLeonsaari Member Viestejä: 2
    Itse olen pohtinut vähän samanlaista perustoimintoa. Minulla rikosilmoitinlaitteisto ohjaa teemoja Kotona/Poissa. Haluaisin tehdä yksinkertaisen toiminnon, jossa valot kämpässä syttyvät kun kotona teema aktivoituu JA on pimeää. Eli todella simppeli perusohjelmointi, jossa valot sytytetään VAIN jos on pimeää ja samaan aikaan kotona teema aktivoituu.

    Tämä on minun näkökulmastani tämän laitteen suurin ongelma. En saa tehtyä (osaa?) tällä mitään näitä yksinkertaisiakaan ohjauksia joita mieleeni tulee. Laitteen ohjelmointi on rampautettu niin pahasti että olen alkanut katsella muita korvaavia vaihtoehtoja. Ymmärrän että yksinkertainen ohjelmointi puhelimen kautta on ollut tavoitteena, mutta tällaisenaan en saa laitteesta mitään irti.

    Yksi ratkaisu olisi, jos laitteeseen saisi vaikka selaimella toimivan käyttöliittymän, jossa voisi luoda muuttujia ja käyttää niitä loogisten funktioiden kanssa. Tällöin laitteella todella saisi tehtyä sellaista älyä kotiinsa jota odotin saavani ostaessani laitteen.
  • Valinnat
    Tuomo VesalaTuomo Vesala Member Viestejä: 7
    Mielestäni tuo haluamasi toiminto on toteutettavissa seuraavasti:

    - Luo uusi teema, esim. Hämärävalo
    - Lisää teemalle sääntö (valitse vain hämärätunnistin ja tämän jälkeen: Käynnistä hämärän mukaan)
    - Valitse haluamasi hämärätunnistin (jos useita), Ohjattavat laitteet/laite, määritä sammutetaanko viiveellä vai jätetäänkö päälle.
    - Klikkaa valmis.

    Sitten määrität yleisen uuden säännön, että kun seurattava laite on kotona, aktivoidaan myös tämä Hämärävalo -teema. Tälle säännölle kannattaa lisäksi määrittää vaikka voimassaoloaika, esim 15:00 - 23:30.

    Valon sammuttamiseksi voit sitten tehdä toisen teeman, joka aktivoituu vaikka 23:35 - 06:00 jossa laitteen tila on "Pois päältä". Tämä sitten sammuttaa kyseisen valon. Tätä teemaa voit käyttää muidenkin yöksi sammutettavien toimiteiden käyttämiseen.

    (Vaihtoehtoisesti voit ekaan teemaan määrittää että laite sammutetaan esim. 5h päästä, mutta tämä ei mielestäni looginen kun hämärtymisaikakin vaihtelee. Itse pidän ennemmin kellonaikaan perustuvasta sammutuksesta)

    Tuon pitäisi mielestäni toimia, mutta tässä hyvä esimerkki siitä miten yksinkertainen toiminne pitää tehdä usean teeman/säännön kautta.

    Jos haluaisi toiminteille eri aikoja käyttöön, pitäisi tehdä useita teemoja.
    Jos oikein älykoti tavoitteeseen päästäisiin, teemoja ei pitäisi hirveästi olla kun toiminteet tapahtuisi liikkeestä tai hämäryydestä, mutta siinä pisteessä vielä ei oikein tahdota olla...
  • Valinnat
    Tuomo VesalaTuomo Vesala Member Viestejä: 7
    Unohtui mainita että tuon uuden säännön siis teet tuonne Kotona teeman alle.

    Lisäksi voit Poissa teeman alle laittaa laitteiden tilaksi off/pois päältä
  • Valinnat
    PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Käynnistä hämärän mukaan vaatii sopivan tunnistimen, jossa tuon hämärärajan voi asettaa, esim HUE. Muuten ei toimi ympäri vuoden.
  • Valinnat
    LeonsaariLeonsaari Member Viestejä: 2
    Hue motion sensoreita minulla on käytössä ja teema joka menee päälle kun tulee hämärää. Käytän sitä ulkovalojen liikeohjauksessa. En vaan saa sisävaloja syttymään kun tulen kotiin, eli kun poissa-teema muuttuu kotona-teemaksi.

    Yritin tehdä teeman "kotiintulo" ja säännön joka käynnistää tuon teeman kun on hämärää ja sääntö voimassa "Kotona" teeman ollessa käytössä. Näin saankin kerran valot syttymään, mutta en keksi miten saisin tuon "kotiintulo" teeman sammutettua. Pitäisi saada sammumaan se jotta esim. kun käyn illalla kaupassa niin valot taas syttyisivät kun tulen takaisin.
  • Valinnat
    PudemanPudeman Member, Administrator, Beta-käyttäjä Viestejä: 1,205 admin
    Minulla on hiukan samaa vaivaa: liikkeestä/hämärästä syttyvä teema ei toimi, kun POISSA muuttuu KOTONA teemaksi. Esimerkiksi olohuoneen valot eivät syty liikkeestä, kun saavun kotiin. Teema on kuitenkin päällä ajastuksen mukaisesti. Kun käyttää tuon olohuone teeman pois päältä ja laittaa takaisin, toimii se ongelmitta. Fittimäinen vaiva, joka kiusaa useampaa teemaa.
  • Valinnat
    Tuomo VesalaTuomo Vesala Member Viestejä: 7
    Pudeman kirjoitti:

    Minulla on hiukan samaa vaivaa: liikkeestä/hämärästä syttyvä teema ei toimi, kun POISSA muuttuu KOTONA teemaksi. Esimerkiksi olohuoneen valot eivät syty liikkeestä, kun saavun kotiin. Teema on kuitenkin päällä ajastuksen mukaisesti. Kun käyttää tuon olohuone teeman pois päältä ja laittaa takaisin, toimii se ongelmitta. Fittimäinen vaiva, joka kiusaa useampaa teemaa.

    Mulla on tällainen teema käytössä...
    Elikkäs...

    Kotona teemaa ei käytetä mihinkään... Luotu uusi teema, joka aktiivinen kellonajan mukaan ja sisältää tuon liiketunnistuksen: http://aijaa.com/s65glM

    Tämän jälkeen "Päälle/pois ja ajastetut" teemoissa on sääntö, joka aktivoi tietyn teeman, kun laite on kotona ja kun aikaväli on oikea: http://aijaa.com/gSysUT

    Näillä säädöksillä aktivoidaan teema kun aika on oikea ja laite on kotona. Teema sisältää siis liiketunnistussäännön jolla sytytellään lamppua.

    Tässä esimerkki siitä hirveästä teemaviidakosta: http://aijaa.com/MKBmLC

    K3:(23:30-06:55) teema sisältää sitten vain puhtaasti laitteen tila poissa ja sääntö aktiivinen edellämainitulla aikavälillä. (Tällä siis hoidetaan lampun sammumisen varmistus yöllä, haluttuun kellonaikaan).

    Esimerkin mukaisesti toiminut kyllä huoletta, mutta kuten varmasti moni huomaa... Ei kovin loogista...
    Loogista olisi voida tehdä teemaan/sääntöön asetus jolloin verrattaisiin ehtoja "JA" lausekkeen kanssa, nyt kun se ei ole mahdollista niin pitää tehdä homma porrastetusti...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.