Osram laitteiden firmware päivitys

PudemanPudeman Viestejä: 355Member, Beta-käyttäjä ✭✭
Laitetaan muutama rivi, jos tästä olisi apua muillekin. Päivityksen apuna käytin liikuntasovelluksen (Runtastic timer) harjoitteluaikautusta. Sovellukseen pystyy helposti ajastamaan tuon Osramin tuotteiden nollaamiseen tarvittavan viisi kertaa 5 sek päällä, 5 sek poissa -aikautuksen.

1) En poistanut päivitettävää tuotetta HUB:sta, vaan ensimmäiseksi nollasin päivitettävän laitteen. Osramin lamput välähtävät nollauksen jälkeen, kun niihin kytkee virran.
2) Osram tuotteen liittäminen Lightify sovellukseen. Tässä vaiheessa lampun käyttäminen taas kerran virrattomana, niin sovellus löytää sen.
3) Sovellus löytää nopeasti tuotteen uuden firmwaren > päivitä. Päivitys kestää useamman minuutin.
4) Päivityksen jälkeen taas tuotteen nollaus
5) Cozify sovelluksen käynnistäminen > lisää laite > käytä valosta virrat pois ja takaisin päälle
6) Laite ilmestyy omalle paikalleen saman nimisenä, oikeilla asetuksilla, oikeisiin sääntöihin

Otin turhaan ensimmäistä valoa päivittäessä sen pois Cozify sovelluksesta (=poista laite).
Päivitin useamman valon (E27 kantaisia RGB, GardenSpot, Flex) sekä plugeja. Kaikissa toimi tuo yllä mainittu menetelmä.

Plugeihin ei löytynyt uudempaa päivitystä. Onkohan jollain sivustolla nähtävissä Osramin tuotteiden uusimmat firmikset?

Viestejä yhteensä

  • SamiJSamiJ Viestejä: 16Member, Beta-käyttäjä
    editoi tammikuu 2017
    Kiitos vinkeistä, niiden innoittamana tuli itsekin investoitua Osramin Gatewayhin ja päivitettyä lamppujen firmikset.

    Hieman työläs prosessihan tuo lamppujen resetointi yksitellen, firmware-päivitysten lataaminen, ja sen jälkeen vielä niiden liittäminen takaisin Cozifyhyn on, mutta lamput tuntuisivat nyt toimivan huomattavasti luotettavammin eivätkä ole kadotaneet yhteyttä hubiin kuten aiemmin.

    Gatewayn kautta testailin Lightify-appia ja siinä oli muutamia mukavia toimintoja, jotka olisi mukava saada Cozifyhinkin. Lightify-appin kautta lampuille voi asettaa oletusvärilämpötilan/sävyn, jolloin myös virtakatkaisimesta sytytettynä lamppu käynnistyy suoraan kyseiseen värisävyyn. Toinen mukava ominaisuus on lampun syttymis- ja sammumisviiveen säätö (oletuksena 0.5 sekuntia). Harmillisesti vaan nuo Lightify-appilla lamppuihin asetetut värisävy- ja viivesäädöt katoavat samalla, kun lamput täytyy resetoida Cozify hubiin liittämistä varten.

    Erityisesti tuo oletusvärisävyn tallennus suoraan lamppuun olisi mukava ominaisuus Cozifyssäkin, koska joskus on kätevämpää käyttää ihan olemassa olevia seinäkatkaisimia valaistuksen ohjaamiseen. Nykyisellään lamput käynnistyvät aina oletusasetuksen mukaiseen, varsin kelmeään oletusväriin ja vasta hetken päästä ne vaihtavat värilämpötilan Cozifyssä asetettuun.
  • samppasamppa Viestejä: 242Member, Cozify mod
    Lisävinkkinä tuohon Lightify gatewayn appiksen käyttöön ottoon että joskus se ei löydä Wifi verkkoja, jolloin SSID pitää antaa käsin ja siten se toimii.

    @SamiJ Hyviä kehitysideoita. Kommenttina vaan tuohon seinäkatkaisimen käyttöön, että älylamppua ei kannattaisi kytkeä kytkimen taakse koska siitä lähtee äly, ja sen mukana ZigBee mesh verkkoon tulee "reikä", josta muut laitteet saattavat kärsiä, eli ns. pudota pois linjoilta kun tuo lamppu ei enää välitäkään viestejä.

    t.Samppa / Cozify
  • PudemanPudeman Viestejä: 355Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    Nostetaas tämäkin ketju taas ylös.

    Näytti olevan Osramille olevan firmispäivityksiä tarjolla, kun laitoin Gatewayn verkkoon pitkästä aikaa. Yllä mainittua ohjetta noudatellen parinkymmenen laitteen päivitys vei muutaman tunnin. Latautuvat sen verran hitaasti nuo firmikset.

    Ketjuissa on toivottu, arvailtu ja ehkä lupailtukin, että HUB osaisi päivittää tulevaisuudessa nuo firmikset ilman tuota uudelleenparitusrumbaa.

    @cozify Miltäs tiekartta näyttää Osramin suuntaan? Päästäänkö tuohon toimintoon lähiaikoina?
  • amuamu Viestejä: 303Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    editoi tammikuu 13
    Itsekin päivittelin juuri Osramin vermeet Gatewayllä.

    Aikamoinen ruljanssi, etenkin smart plugien kanssa, koska ne täytyy poistaa Cozifysta ja parittaa uudelleen.
    Tämä aiheuttaa sen, että kaikki teemat ja säännöt täytyy myös korjata takaisin kuosiin.

    Viimeksi kun päivitin, niin yritin ensin vain resetoimalla plugin, jolloin sen voi uudelleenparittaa päivityksen jälkeen Cozifyhin, ilman, että sääntöjä ja teemoja tarvitsee fiksailla.
    Tämä aiheutti sen, että plugit eivät enää sammuneet Automaattisammutus säännöllä.

    Plugin poisto Cozifysta kokonaan ja uudelleenparitus auttoi.
  • PudemanPudeman Viestejä: 355Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    editoi tammikuu 13
    Itse en poistanut noita plugeja HUB:sta ensin poista laite -toiminnolla. Resetoin vain suoraan painamalla nappia kunnes naksahti. Tämän jälkeen Gateway löysikin sen ja plugin sai päivitettyä. Päivityksen jälkeen taas resetointi ja haku HUB:lla. Laite ilmestyi saman nimisenä oikeisiin sääntöihin ja teemoihin jne. Tuota automaattisammutusta mulla ei ole käytössä, joten en osaa sanoa sen toimimattomuudesta.
  • amuamu Viestejä: 303Member, Beta-käyttäjä ✭✭
    Pudeman kirjoitti:

    Itse en poistanut noita plugeja HUB:sta ensin poista laite -toiminnolla. Resetoin vain suoraan painamalla nappia kunnes naksahti. Tämän jälkeen Gateway löysikin sen ja plugin sai päivitettyä. Päivityksen jälkeen taas resetointi ja haku HUB:lla. Laite ilmestyi saman nimisenä oikeisiin sääntöihin ja teemoihin jne. Tuota automaattisammutusta mulla ei ole käytössä, joten en osaa sanoa sen toimimattomuudesta.

    Noin tehtynä muuten tosiaan toimii normaalisti, mutta Automaattisammutus ei.

    @samppa Onko normaalia käytöstä, vai voisiko tuon jatkoa ajatellen jotenkin korjata, jotta automaattisammutuskin toimisi ko. proseduurin jälkeen?
  • samppasamppa Viestejä: 242Member, Cozify mod
    @amu Kyllä kaikkien sääntöjen pitäisi toimia, kun noin tehtynä laitehan ei poistu hubista, vaan palaa päivityksen jälkeen takaisin. Pitääpä hieman tutkia.

    OTA firmis päivityksen implementointi on ollut monseti seuraavana listalla, mutta esimerkiksi kaikkiin Osram ongelmiin edes päivitys ei ole auttanut ja koska sen tekeminen on melko työläs operaatio, niin olemme toivoneet että kaupoista alkaisi tulla päivitettyjä lamppuja ilman lastentauteja.

    t.Samppa / Cozify
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.