Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Kotiautomaatiojärjestelmään siirtyminen

handehande Member Viestejä: 2
Olen vasta viikon tutustunut kotiautomaatiojärjestelmiin ja olen nyt todellisen pulman edessä, jossa varmaan moni muukin aloittelija tämän asian suhteen on - eli minkä ohjauslaitteen ympärille ja millä teknologioilla tätä järjestelmää lähtee rakentamaan.

Olen harkinnut seuraavia ohjauslaitteita:
- Fibaro Home Center 2
- Zipato ZipaTile
- Vera Plus
- Cozify Hub

1. [KAIKKI] Kannattaisiko harkita jotain muuta ohjauslaitetta?

2. [KAIKKI] Jos pitäisi pärjätä yhdellä teknologialla, niin olisiko se Z-Wave, ZigBee, WiFi, BT vai mikä? Itse olen saanut sen käsityksen, että se olisi Z-Wave.

3. [COZIFY] Ostoa ei voi tehdä pelkän luvatun Z-Wave tuen takia, joten milloin tuki varmasti viimeistään on tulossa. Vai voiko tuelle antaa mitään lopullista takuuta?

4a. [COZIFY] Onko hälytystilaa, jonka voi kytkeä päälle ja pois, jos on...
4b. [COZIFY] Onko tukea PIN/RFID-paneelille, jolla hälytyksen saa päälle/pois.
4c. [COZIFY] Onko tukea sireenille, jota tässä yhteydessä voi käyttää

5a. [KAIKKI] Minulla on perinteisen ikkunan sisään asennetut sälekaihtimet. Onko niitä mahdollista ohjata etänä (pelkkä kääntö riittää).
5b. [KAIKKI] Millä moottoreilla?
5c. [KAIKKI] Millä ohjauslaitteilla?
5d. [COZIFY] Onko tukea?

6a. [KAIKKI] Minulla on lattialämmitys termostaatti, jossa on vikavirtasuojakytkin samassa. Onko tuon korvaajaksi olemassa jotain laitetta, jota voisi järjestelmällä ohjata?
6b [COZIFY] Onko tukea?

7a. [KAIKKI] Minulla on Ensto Beta sähköpattereita elektronisella termostaatilla ja kytkentärasialla. Voinko ohjata noita jotenkin järjestelmällä?
7b. [COZIFY] Onko tukea?

8a. [KAIKKI] Miten olemassa olevat valokatkaisimet tulisi korvata, jotta valoja voisi säätää ohjelmallisesti ja nappia käyttämällä?
8b. [KAIKKI] Entä kun on kyse tilanteesta, jossa 2 eri paikkoihin sijoitettua katkaisinta ohjaa samaa lamppua?
8c. [COZIFY] Onko tukea?

9. Mitkä kaikki alussa mainituista laitteista kykenevät yllä mainittuihin asioihin? Onko muita laitteita?

EDIT: Taisi mennä väärään osioon

Viestejä yhteensä

  • handehande Member Viestejä: 2
    Koska kukaan ei mitään vastannut, oletin Cozifyn olevan pois suljettu vaihtoehto sen takia, että on hyvin epävarmaa, onko tämä projekti edes aktiivinen. Tämän lisäksi luin foorumia ja näyttäisi laite olevan vielä sen verran lapsen kengissä, etten viitsi ottaa pioneerin (=kärsijän) asemaa tässä asiassa. Ostin yhden noista kolmesta muusta mainitsemastani laitteesta. Tästä huolimatta kaipaisin kokemuksia noihin muihin kuin [COZIFY] kohtaan merkitsemiini asioihin.
  • JiituJiitu Member Viestejä: 7
    Itse pohdiskelin melkeimpä täysin samojen kysymysten kanssa.
    Päädyin myös yhteen noista mainitsemistasi neljästä vaihtoehdosta ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
    Koin Z-Wave tuen olevan niin oleellinen, että päädyin laitteeseen joka sitä tukee. En kuitenkaan sulje pois sitä vaihtoehtoa, että tulevaisuudessa hommaisin Cozifyn kotini aivoiksi. Toistaiseksi tuntuu tuote olevan vielä liian rajoittunut omiin tarpeisiini.
  • automaattiautomaatti Member Viestejä: 5
    Jiitu, mikä ostit?

    Itse myös ihan samoja pohdiskellut kuten te. Z-wave tuki (ja _kaikki_ Zigbee laitteet) on kyllä ihan must (niin että voi laittaa vaikka mitä laitteita eikä vain niitä muutamia mitä Z-wave bridgeboksin valmistaja tykkää tukea. Myös Ifttt (if-then-that) tyyppiset softatuet on iso plussa.
  • cozifycozify Administrator Viestejä: 99 admin
    Kiitos palautteesta! Kuulemme mielellämme kokemuksistanne myös muista järjestelmistä, jos olette päätyneet sellaisia hankkimaan.

    Hande, juuri julkaistavan kameratuen jälkeen Z-wave on yksi tärkeimmistä seuraavista kehityskohteista. Z-wave-tuen tuominen ja sertifiointi on tarkoitus toteuttaa tämän vuoden loppuun mennessä. Emme voi kuitenkaan antaa tarkkaa päivämäärää tai sitovaa aikataulua tässä vaiheessa.

    DIN-releet ovat myös seuraavana roadmapilla, jonka kautta tulee mahdollisuus ohjata helpommin talon normaaleja valoja. Lämmitystä voi toistaiseksi ohjata lähinnä kesämökkiratkaisuissa sähköpattereilla älypistorasioiden kautta.

    -Jarkko / Cozify
  • JiituJiitu Member Viestejä: 7
    Jiitu, mikä ostit?
    automaatti, hommasin Vera Plus -laitteen.
    Siinä viehätti sen tuettujen protokollien laajuus. Z-Wave plus, Zigbee, Wifi ja Bluetooth. Tuossapa nuo yleisimmät, toimivimmat ja kattavimmat yhteydet onkin joilla pitäisi saada laite, kuin laite toimimaan.
    En sano että tuo on täydellinen ratkaisu, mutta omiin tarpeisiini toistaiseksi toimiva.
    Kamerat toimii, lämpötila-anturit, ovitunnistimet, jne jne. kaikki toimii. Ei ole toistaiseksi ongelmia ollut.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.