Hei vieras, tervetuloa!

Näyttää siltä, että olet uusi täällä. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy aloittaaksesi.

Valinnat

Valojen sytytys ja sammutus katkaisijasta

Jonkinlainen ongelma tuli vastaan, tuumailin osaisiko joku auttaa. Makkarissa minulla on 2 kpl Osramin Ledinauhoja, sekä 1 kpl Nexa LWST-615 valokatkaisimia. Haluaisin valokatkaisijalla sytyttää/sammuttaa valot, mutta en saa kuollaksenikaan hommaa toimimaan "oikein". Valokatkaisijalla ei ilmeisesti ole suoraan funktiota sytyttää/sammuttaa valoja? Ainakaan en moista löytänyt kun katkaisijan Cozifyhyn liitin. Ainoa vaihtoehto oli "käynnistä teema", joten loin käyttötarkoitusta varten uuden teeman, jossa makuuhuoneen valot ovat päällä. Katkaisijasta teema käynnistyy ongelmitta ja valot syttyvät ihan ok. Samoin kun painan kytkintä toisen kerran, teema menee pois päältä. Ongelmana se, että 50 % ajasta valot jäävät päälle. Ja kun valot jäävät päälle, ei auta vaikka teemaa napsuttelisi päälle/pois miljoona kertaa, valot täytyy sammuttaa manuaalisesti Cozify-appista. Ajattelin alkuun että koko kytkin ei toimi, joten liitin teemaan Nexan 433 MHz pistorasian, joka kyllä napsuu päälle ja pois teeman mukaisesti ja toimii 100 % ajasta. Mutta nuo LED-nauhat toimivat aivan oman mielensä mukaisesti. Ajattelin, että ongelma olisi siinä, että valaistusta ohjaaviin Aamu/Päivä/Ilta/Yö -teemoihin pitää tallentaa LED-nauhat "off-asennossa", mutta eipä tämäkään auttanut. Ongelma tuntuu korostuvan, jos valot ovat päällä hiemankin pitempään. Etenkin jos valaistuksen "perusteema" vaihtuu tyyliin Ilta->Yö, voi olla varma että valot eivät enää sammu. Mikä avuksi? Luulisi että Cozify nyt kykenisi kytkimellä valot sytyttämään/sammuttamaan? Ajatuksen tasolla, ei olisi varmaan kovin huono idea jos seinäkytkimeen lisättäisiin "käynnistä teema" mahdollisuuden lisäksi "sytytä/sammuta valo x"? Luulisi tämän jo kuuluvan ihan perustoimintoihin...

Nyt olen homman kanssa aika lailla umpikujassa. En osaa sanoa onko ongelma LED-nauhoissa vaiko onko Cozifyssa jonkinlainen bugi? Vai lähestynkö koko asiaa jotenkin täysin väärin? Osramin lamppujen kanssa on ollut jonkin verran ongelmia, joten hankin taannoin Osramin Lightify -hubin ja olen päivittänyt "ongelmalamppujen" firmwareja. Tämä on itse asiassa parantanut merkittävästi Osramin lamppujen toimivuutta, päivitetyt lamput eivät ole uusimman firmwaren myötä temppuilleet kertaakaan. Ainoa ongelma operaatiossa on ollut se, että jokainen lamppu pitää ensin resetoida ja poistaa Cozifysta, kytkeä Osramin hubiin, päivittää, resetoida ja jälleen liittää Cozifyhyn ja luoda kaikki teemat/säännöt uudestaan, joten työlästä hommaahan tuo on...

Jos joku osaa valaista asiaa/kikkoja miten homma saada paremmin toimimaan niin kaikki apu on tervetullutta! :)

Viestejä yhteensä

  • Valinnat
    temeteme Member Viestejä: 6
    editoi elokuu 2016
    Minä olen törmännyt hiukan samaan ongelmaan, teema kun sammuu --> valot vaihtuvat edelliseen (ennen teemaa olevaan tilaan). Olen ajatellut että tämä johtuu siitä että suurin osa valoista on minulla Philipsin Bridgen takana ja Cozify ohjaa sitä.

    Olen ratkaissut ongelman siten teemat ohjautuu pääosin ajastettuna - aina siten että seuraava teema jatkaa edellistä.. Koska teema ei voi sammuttaa/käynnistää toista teemaa..

    Sammutuksen olen sitten hoitanut Philipsin Dimmer Switcheillä jotka toimivat ilman ongelmia. Alkuun tosiaan melkolailla pyörittelin silmiä kun teema sammui ajatastettuna ja kämppä syttyi valoja täyteen (hauska varsinkin kun teema saattoi olla ajastettu loppumaan esim. 23.00 illalla).

    Mutta itse ongelmaan; itse olen ratkaissut poikien huoneen valojen ohjauksen jossa on kaukosäätimellä valojen kytkentä ja sammus mahdollista; kaukosäätimen nappi ohjaa suoraan laitteita, ei ole valittu "käynnistä teema" vaan on "käynnistä kaukosäätimellä" --> sitten valittu ohjattavat lamput suoraan.. Näin toimii valot päälle ja pois.. En ole varma toimiiko valokatkaisin samaan tapaan, mutta tuntuisi koska kaukosäätimessäkin on vain on/off kytkin!

    ps. lisäys; teen säännön pitämällä pohjassa 'kaikki laitteet' alasivulta kaukosäädintä, josta aukeaa kaukosäädin -sivu jolla voin tehdä sitten suoraan on/off ohjauksia kaukosäätimen nappeihin..
  • Valinnat
    IiroSIiroS Member Viestejä: 76
    Hmm... Tuossa yritin Cozify-appista lisätä sääntöä "käynnistä kaukosäätimellä", mutta kun yritän lisätä sääntöä, ei koko Nexan kytkintä ole tarjolla listassa. Niin se taisi viimeksikin olla, ainoa mahdollisuus on lisätä kytkin joko valojen kautta "Valot -> Teema päälle laitteesta". Kytkintä kun painaa pitkään laitteistonäkymästä, ei sekään tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin poistaa kytkimen / olemassa olevan säännön. Bugi?
  • Valinnat
    temeteme Member Viestejä: 6
    Hmm... ilmeisesti tuo ei toimi kuten kaukosäätimen on/off napit, ohjelmallisesti siis! Kyllähän kyseinen toiminto pitäisi olla.

    Muutenkin teemat eivät sovellu valojen ohjaukseen aina ihan täydellisesti.. usein tarvitsee vain jonkin triggerin (esim. Kellon aika, kytkin, liiketunnistin tms.) Ja valot syttyisivät/sammuisivat määritysten mukaisesti ja olisivat siinä tilassa seuraavan triggeriin..
  • Valinnat
    masiaromasiaro Member Viestejä: 54
    Moi,

    Cozify otettu eilen käyttöön. Törmäsin semmoiseen ongelmaan etten saa yksikään Hue Dimmer Switch toimimaan. Cofizy app löytää nää, ja ilmestyy valikkoon. Toinen on valkoisena ja toinen harmaana. Kumpikaan ei tee mitään. Vaikka yritin luoda sääntö "käynnistä laitteesta", valitsin siinä Hue dimmer switchiä. Listalla ei ollut esim käynnistä kaukosäätimestä. Vai teinkö jotain väärin?
  • Valinnat
    Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    editoi syyskuu 2016
    Hei,
    teme kirjoitti:

    Hmm... ilmeisesti tuo ei toimi kuten kaukosäätimen on/off napit, ohjelmallisesti siis! Kyllähän kyseinen toiminto pitäisi olla.

    Esim. Nexan katkaisin tai kaukosäädin liitetään mihin tahansa on/off-laitteeseen seuraavasti:
    - Paina pitkään haluamasi katkaisimen ikonia.
    - Valitse painike, jota haluat ohjata ja painamalla plussaa
    - Valitse "Käynnistä kaukosäätimellä"
    - Valitse yksi tai useampi laite, joita haluat ohjata kytkimellä
    - Paina "Valmis"
  • Valinnat
    Kimmo RuotoistenmäkiKimmo Ruotoistenmäki Member, Cozify, Pilotti-käyttäjä, Beta-käyttäjä Viestejä: 204 mod
    masiaro kirjoitti:

    Moi,

    Cozify otettu eilen käyttöön. Törmäsin semmoiseen ongelmaan etten saa yksikään Hue Dimmer Switch toimimaan. Cofizy app löytää nää, ja ilmestyy valikkoon. Toinen on valkoisena ja toinen harmaana. Kumpikaan ei tee mitään. Vaikka yritin luoda sääntö "käynnistä laitteesta", valitsin siinä Hue dimmer switchiä. Listalla ei ollut esim käynnistä kaukosäätimestä. Vai teinkö jotain väärin?

    Valitettavasti Hue Dimmer Switch ei ole tällä hetkellä tuettujen laitteiden joukossa.
  • Valinnat
    masiaromasiaro Member Viestejä: 54
    Sain toimimaan Huen oman boksin kautta. Mutta se ohjaa lähinnä Huen lamppuja, mutta näemmä säännöissä on mahdollista, että Cozify boksi kopioi vaikkapa yhden lampun reagointi eteenpäin?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.